יזם המקורב למשפחת גרמזיאן: "התנהל מו"מ בין בן-זקן לבינם"

באחד האישומים נגד ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר בפרשת הרצת מניות מנופים, נטען כי השניים שתלו ב"כלכליסט" ידיעה שלפיה משפחת גרמזיאן מעוניינת להיות שותפתו של בן-זקן בחברה ■ יאיר פיליפ: "הנושא של מנופים עלה בפגישות"

"אני יודע על משא-ומתן (שהתנהל בין ג'קי בן-זקן למשפחת גרמזיאן - ח' מ'). הם 4 אחים, ועם ג'קי הם דיברו על בניין הליפסטיק (בניו-יורק), והנושא של מנופים או הנושא של הנדל"ן עלה גם בפגישות האלה" - כך העיד היום (א') יאיר פיליפ, יזם בתחום הנפט ושותף עסקי לשעבר של משפחת גרמזיאן, במשפטם של ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

באחד האישומים נגד בן-זקן ואלדר בפרשת הרצת מניות חברת מנופים פיננסים, העוסקת בנדל"ן, טוענת הפרקליטות כי ב-22 בנובמבר השניים שתלו בעיתון "כלכליסט" ידיעה על כך שמשפחת גרמזיאן, משפחה יהודית-קנדית בעלת הון, רוצה להיות שותפה של בן-זקן בחברה. לדברי הפרקליטות, שתילת הכתבה הייתה במסגרת הקשר הפסול בין בן-זקן לאלדר, להעלאת שער מניית חברת מנופים סמוך לכניסתה למדד תל-אביב 100 בבורסה.

לפי כתב האישום, "ב-22 בנובמבר 2011, בסביבות 11:45, נפגשו בן-זקן ואלדר וסיכמו כי ימסרו לעיתונאי גולן חזני מידע כוזב, על מנת שישמש בסיס לכתבה עיתונאית שהוא יפרסם. לפי המידע הכוזב, התנהל משא-ומתן מתקדם ומשמעותי בין בן-זקן למשפחת גרמזיאן לרכישת חלק מהשליטה במנופים - אך בפועל לא התקיים כל משא-ומתן כזה".

לדברי הפרקליטות, בעקבות המידע המוטעה שנמסר לחזני, הוא פרסם את הידיעה בהסתמך על המידע הכוזב, תחת הכותרת: "משפחת גרמזיאן רוצה להיות שותפה של בן-זקן".

לדברי יאיר פיליפ בעדותו היום, קודם לפרסום הכתבה הוא נפגש עם בן-זקן בהרצליה. "יש לי חבר שיושב בלוס אנג'לס בשם דני ברנט, הוא אחיו של הזמר מייק ברנט, הוא היה הקטליזטור להיכרות שלי עם משפחת גרמזיאן. ברנט יצר את הקשר עם ג'קי דרך חבר משותף בשם יואב דוגה. נקבעה בינינו פגישה בהרצליה, שבה היו נוכחים גם ג'קי וגם חיים רביבו (הכדורגלן לשעבר ושותפו לעסקים של בן-זקן - ח' מ'), כשלי כל הזמן יש בראש את הנושא של חברת שמן, אותה חברה שהם היו מושקעים וניסו לפתח את אותו קידוח באזור פלמחים".

בהמשך תיאר פיליפ כי באותה ישיבה נדונו המון נושאים, ואז בן-זקן שאל אותו אם יש לו התנגדות שהכתבה ב"כלכליסט" תתפרסם, והוא השיב שאין לו התנגדות. לדבריו, למחרת התקשר אליו נדר גרמזיאן ואמר שהוא לא אוהב את הכותרת של הכתבה. "לא מצא חן בעיניהם שמישהו בישראל, בגלל הגודל שלהם, היכולות הכלכליות שלהם, שמישהו כותב שהם רוצים להיות שותפים של מישהו בארץ, ולא שהארץ רוצה אותם", העיד פיליפ.

בתגובה לדברים הטיח התובע, עו"ד אמיר טבנקין, בפיליפ, כי כשנשאל בחקירתו במשטרה על הכתבה, הוא אמר דברים שונים וסיפר כי מלבד גישוש ראשוני בין גרמזיאן לבן-זקן לא היה שום דבר, ומעבר כך, אמר שמה שפורסם בכתבה היה מופרז, ושלא דובר על שום מתווה או סכום השקעה.

על כך השיב פיליפ: "נכון. אמרתי את זה גם עכשיו. לא דיברתי על עסקאות ולא על אחוזים".

"אמרת בחקירה שנדר גרמזיאן מעולם לא דיבר עם ג'קי על מנופים. אתה עומד מאחורי הדברים?" שאל התובע.

"אני עומד מאחורי הדברים", ענה הפעם פיליפ, והתבקש על-ידי התובע לעשות סדר בדברים. כאן חזר ושאל התובע: "מנקודת המבט שלך, אם אנחנו מדברים על אותה תקופה של אוקטובר-נובמבר 2010, אילו מגעים היו בין משפחת גרמזיאן לבין ג'קי בן-זקן בקשר לכניסה ולשותפות במנופים?".

פיליפ: "כשאתה שואל את השאלה כמו שאתה שואל עכשיו, אתה שואל אם ידעתי, אז אני אומר שאני ניהלתי את המשאים-ומתנים בנושא של הנפט. אני יודע שדרך דני (ברנט), אמרתי את זה לפני כמה רגעים, שהועלו משאים-ומתנים גם בנושא של נדל"ן, שזה בניין הליפסטיק, ודיברו גם בנושא של מנופים. אני לא הייתי מעורה כל-כך בפרטים. זה מה שזכור לי".

בהמשך שב ושאל התובע את פיליפ מה הוא ידע על העמדה של משפחת גרמזיאן ונדר גרמזיאן על האפשרות להיכנס בשותפות במנופים פיננסים כדי להגיע בעצם להשקעה בחברת שמן. לדברי פיליפ, "הוא (נדר גרמזיאן) אמר משפט פשוט: שהוא לא קונה את הפרה כדי ליהנות מכוס חלב. הוא רצה להתעסק בנושא של שמן ולא במנופים".

בן-זקן מיוצג בידי עורכי הדין נבות תל-צור, רם כספי וירון ליפשס. אלדר מיוצג בידי עו"ד מיכל רוזן.

פגישה עם רביבו על היאכטה של ננקשווילי

בעדותו היום בבית המשפט התייחס יאיר פיליפ גם לגולן חזני, החתום על הידיעה שפורסמה ב"כלכליסט", ושבן-זקן ואלדר מואשמים כי שתלו אותה בעיתון. לדבריו, הוא לא הכיר את חזני עד שנפגש עם איש העסקים נוחי דנקנר בנוגע לאפשרות לרכישת חברת הביטוח כלל על-ידי משפחת גרמזיאן. העסקה לא יצאה אל הפועל.

לדברי פיליפ, דנקנר רצה 1.8 מיליארד דולר עבור החברה, אך משפחת גרמזיאן מוכנה הייתה לשלם "רק" 1.4 מיליארד. "ביציאה מהפגישה הזאת שהתקיימה בין נדר גרמזיאן לביני לבין נוחי, פגשנו את גולן חזני. נוחי הכיר בין גולן לנדר, ובגלל שגולן מדבר פרסית, מיד הם התחילו לדבר בפרסית, ונוצר קשר חם ביניהם. בכל פעם שנדר היה מגיע לארץ, הם היו נפגשים עם גולן".

עוד העיד פיליפ כי באותה פגישה נכח גם הרב איפרגן המכונה "הרנטגן", שנחשב למקורב לדנקנר. "זה לא קשור, אבל העסקה של אותה חברה לביטוח נסגרה גם עם הרנטגן. לא צריך כסף גדול כדי לעשות עסקים גדולים ומשניים, מתייעצים עם רבנים כדי לעשות עסקים. לא רואים את הכיפה בתמונה, אבל נדר הוא אדם דתי", כך פיליפ.

עדותו של פיליפ חשפה טפח מההתנהלות של איש העסקים ג'קי בן-זקן וחברו ושותפו, הכדורגלן חיים רביבו. פיליפ תיאר, בין היתר, כיצד הוא נפגש עם ג'קי על יאכטה במרינה בהרצליה, ששייכת לאיש העסקים אברהם נניקשווילי, שותפו של ג'קי בחברת מנופים.

"ישבנו שם, אני לא יודע להגיד, חצי שעה, שעתיים. עלו הרבה דברים, בוודאי דובר על עסקאות. מה אני מחזיק, מה ג'קי מחזיק. התמקדתי בחקירה במשטרה בנושא של ג'קי. כל מה שהיה ברקע ידעתי שהוא פחות מעניין, ופחות נגעתי בו".