הפרמיירליג שווה 42% מהכנסות הטלוויזיה של 5 הליגות הבכירות באירופה

ברצלונה וריאל מדריד, עם 140 מיליון אירו כ"א, הכניסו הכי הרבה מזכויות שידור ב-2013/14; קארדיף סיטי הכניסה יותר מבאיירן מינכן

4.459 מיליארד אירו - זה הסכום המדויק שהכניסו 98 המועדונים המרכיבים את חמש ליגות הכדורגל הגדולות באירופה (אנגליה, גרמניה, איטליה, ספרד וצרפת) מהסכמי זכויות השידור לעונת 2013/14 (כספים מזכייני הטלוויזיה עבור משחקי הליגה; לא כולל כספים מאופ"א עבור המפעלים האירופים). הפרמיירליג אחראית על הנתח הכבד ביותר (42%) מתוך הסכום הזה - 1.87 מיליארד אירו, כשהסרייה A האיטלקית שנייה (846.1 מיליון), הליגה הספרדית שלישית (755), ואחר-כך הבונדסליגה הגרמנית (495) והליג 1 הצרפתית (487.9). כך עולה מאיסוף שערך אתר כלכלת הכדורגל futbolfinanzas.

יש לציין כי מדובר אך ורק על כספים שהגיעו ממינהלות הליגה/התאחדויות המקומיות היישר לקופה של המועדונים בגין זכויות שידור. אותם גופים המפקחים על הליגות שומרים לעצמם חלק מכספי הטלוויזיה, לצורכי תפעול וכו', כך שבפועל הכנסות זכויות השידור של הליגות מעט גבוהות יותר מהמצוין כאן.

מבין חמש הליגות, ארבע עובדות לפי מודל מכירה קולקטיבי, ומאוזן יחסית. המקום היחיד בו הקבוצות עדיין מוכרות את הזכויות באופן פרטי, ספרד, סובל מהסיבה הזאת מפערים כלכליים גדולים: שתי המעצמות ריאל מדריד וברצלונה הכניסו אשתקד 140 מיליון אירו כ"א מזכויות שידור (אגב, האלופה אתלטיקו מדריד הסתפקה ב-42 מיליון אירו, כשאפילו ולנסיה גייסה יותר ממנה - 48 מיליון אירו), כשהאחרונות ברשימה הסתפקו ב-18 מיליון אירו בלבד - יחס של כמעט 1 ל-8. כהשוואה, הפרמיירליג, למרות שבסכום הטוטאלי מצליחה להביא הרבה יותר כסף עבור הזכויות שלה - עם פער של פי 1.5 בלבד בין הראשונה ליברפול (117 מיליון אירו בעונת 2013/14) לבין האחרונה קארדיף (74.5 מיליון). ליברפול הצליחה לעמוד בראש הדירוג האנגלי למרות שלא זכתה באליפות, כיוון ששודרה יותר פעמים באנגליה במהלך העונה החולפת. האלופה מנצ'סטר סיטי שנייה עם 115.8 מיליון אירו.

 הליגות הגדולות - הכנסות מזכויות שידור
  הליגות הגדולות - הכנסות מזכויות שידור

באיטליה, שם היחס בין הראשונה לאחרונה עומד על פי 5.2, מתעדפים את הקבוצות הגדולות באופן מובהק - ומחלקים את הכסף גם לפי פרמטרים של הצלחות היסטוריות, גודל הקהל, וכו'. וכך, יובנטוס (94 מיליון אירו), אינטר (80.4) ומילאן (77.9) עמדו בעונה הקודמת בראש רשימת המכניסות מטלוויזיה, למרות שהשתיים האחרונות נכשלו טוטאלית על כר הדשא (אינטר סיימה את העונה במקום החמישי, מילאן שמינית).

הכסף שמחולק למועדונים, יש לזכור, מגיע לא רק מזכייני השידור המקומיים (לדוגמא, Sky ובריטיש טלקום באנגליה), אלא גם מכאלו בחו"ל - במה שמעניק את היתרון הגדול לפרמיירליג שנחשבת לליגת הכדורגל האטרקטיבית ביותר ברמה הגלובלית. כאן באה לידי ביטוי גם החולשה של הבונדסליגה - שהכנסותיה השנתיות מזכייני השידור בחו"ל עומדות כיום על 70 מיליון אירו בלבד בעונה. עם זאת, מנכ"ל המינהלת המקומית, כריסטיאן סייפרט, הבהיר כי החל מהעונה הבאה (2015/16) הסכום הזה צפוי להיות מוכפל - וגם הקבוצות ייהנו בהתאם.