פורשי טבע "משתלטים" על ניהול פרוטליקס: משה מנור מונה למנכ"ל

מנור, שהיה אחראי על שיווק המוצרים הממותגים של טבע, עבד בצמוד עם המנכ"ל לשעבר שלמה ינאי, שמונה לאחרונה ליו"ר פרוטליקס

שלמה ינאי / צלם: איל יצהר
שלמה ינאי / צלם: איל יצהר

משה מנור, נשיא חטיבת אסיה ופסיפיק בטבע, מונה למנכ"ל ונשיא חברת פיתוח התרופות פרוטליקס. הוא יחליף בתפקיד את ד"ר דוד אביעזר, שהודיע לפני מספר חודשים על פרישתו. פרוטליקס נסחרת לפי שווי של 900 מיליון שקל.

מנור הובא לפרוטליקס ככל הנראה על-ידי יו"ר החברה הטרי, שלמה ינאי, לשעבר מנכ"ל טבע. השניים עבדו יחד כאשר מנור היה סגן נשיא בכיר גלובלי בטבע למוצרים חדשניים, כלומר ניהל את המוצרים קופקסון לטרשת נפוצה ואזילקט לפרקינסון, בעיקר מההיבט השיווקי והלוגיסטי שלהם. קודם לכן שימש מנור כמנכ"ל טבע ישראל. הוא דירקטור במספר חברות סטארט אפ בתחום הרפואי ויו"ר חברת MEway Pharma, חברת מכשור רפואי בתחום הנשימה.

גורמים בשוק אמרו היום, כי מנור הוא: "מקצועי מאוד, אסטרטג ומכיר את כל ההיבטים של שיווק תרופה". מנור כנראה מכיר טוב מאוד את פרוטליקס, שכן היה בהנהלה הבכירה של טבע כאשר זו התמודדה על רכישת הזכויות לשיווק מוצר הדגל של פרוטליקס, תרופת ה-Elelyso לטיפול בגושה. בסופו של דבר ניתנו הזכויות לתאגיד פייזר.

ינאי אמר היום: "משה מביא ידע רב וניסיון עצום הן בתחום הגנרי והן בעולם תרופות המקור. כישוריו וניסיונו הרב יהיו לעזר בהתוויית המשך דרכה של פרוטליקס".

מנור אמר: "אני נרגש לקראת היותי נשיא ומנכ"ל פרוטליקס. אני מאמין שניסיוני הרב בתחום השיווק הפרמצבטי, בשיתופי פעולה עסקיים, ובניהול הפיתוח והמסחור של תרופות חדשניות, יאפשר לי - יחד עם צוות ההנהלה של פרוטליקס - לקדם את קו המוצרים המבטיח של החברה".

מינויו של מנכ"ל המתמחה בשיווק ותפעול הוא מהלך שכיח בארגון בשלב החיים של פרוטליקס. אביעזר החזיק בתפקיד זמן רב יחסית למנכ"ל שמלווה את החברה מן השלבים הראשונים. הוא הביא את המוצר המוביל של החברה, תרופת ה-elelyso למחלת גושה, דרך כל השלבים של הניסויים הקליניים עד אישור לשיווק, חתם על הסכם השיווק עם פייזר וליווה אותו בשנים הראשונות שלו בשוק.

אלא שהניסויים ותהליכי האישור התמשכו יותר מן הרצוי, ופרוטליקס נכנסה לשוק אחרי שתי מתחרות עיקריות. מעבר לכך, ההסכם עם פייזר כנראה לא היה מאוד רווחי לפרוטליקס, שהפסידה במחצית הראשונה של 2014 כ-12.8 מיליון דולר. בשלוש השנים האחרונות איבדה מניית החברה 48% מערכה.

אלו האתגרים שאיתם יצטרך להתמודד מנור עם כניסתו לחברה. היכולות שלו בתחום השיווק, שעבורן ככל הנראה גויס, יהיו מעט מוגבלות על-ידי כך שהשיווק נמצא ברובו בידי פייזר. יתר המוצרים של פרוטליקס נמצאים עדיין בפיתוח, ויידרשו ניסויים קליניים משמעותיים עד ההגעה לשוק.