רכבת ישראל פותחת מקצועות "גבריים" - גם עבור נשים

רוצות להיות נהגות קטר או מהנדסות מינהור? רכבת ישראל זקוקה להמוני עובדים חדשים, לוקחת על עצמה את ההכשרה ובחלק מהמקצועות - גם את שכר הלימוד ■ כמה מרוויחים מזה, והאם יש אופק לקידום?

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

כשעדן פרץ (24) סיפרה לחבריה שהיא לומדת הנדסת מינהור, רבים מהם הרימו גבה. עד הקיץ האחרון אף אחד כמעט לא הכיר את המילה הזו, ובמהלך מבצע "צוק איתן", כשהיא נשמעה בכל 30 שניות בכל כלי תקשורת אפשרי בהקשר למנהרות ההתקפיות שחפר ארגון החמאס בעזה, החלה פרץ לקבל תגובות כמו "את משתפת פעולה עם החמאס?"

פרץ תתחיל בחודש הבא את השנה השנייה בהנדסת מנהור באוניברסיטת בן גוריון, מסלול דו חוגי של הנדסה אזרחית וגיאולוגיה, בשיתוף רכבת ישראל ומשרד התחבורה. מטרת התוכנית לייצר עתודה מקצועית לתכנון המנהרות בארץ. בעשור הקרוב צפויים עשרות פרויקטים בתחום, בעיקר של החברות-הבנות של משרד התחבורה - נתיבי ישראל, חוצה ישראל, רכבת ישראל ונת"ע. פרץ ושלושה סטודנטים נוספים (גברים) מקבלים מלגת לימודים מלאה מרכבת ישראל וליווי ותמיכה צמודים, כולל סיורים מקצועיים באתרים והרצאות של אורחים מומחים מחו"ל.

הלימודים קשים, נמשכים ארבע שנים וחצי, ובשנה הראשונה למדה פרץ חמישה ימים בשבוע, מ-08:00 בבוקר עד 20:00, אבל בשביל מקצוע כל כך ייחודי, שגם מבטיח עבודה בחברה יציבה בסוף התואר - פרץ מוכנה לעשות את המאמץ.

גם צה"ל, גם מע"ץ וגם משרד הביטחון משוועים למהנדסי מינהור, אך בארץ רשום רק אחד כזה: פרופ' יוסי חצור, ראש החוג לגיאולוגיה הנדסית באוניברסיטת בן גוריון. החברות הקבלניות שמבצעות את הפרויקטים הגדולים בארץ, למשל את כריית המנהרות לצורך הרכבת לירושלים, מביאות עמן מהנדסים זרים.

לדברי ד"ר נילי סוקניק, מנהלת מחלקת ההדרכה ברכבת ישראל, בכוונת הרכבת לפתוח גם קורס הנדסאי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי כבד), שיתמחו בתפעול ה-TBM, מכונה לכריית מנהרות, מעין מפעל שחופר את המנהרה ומדפן אותה בד בבד. מטרת התוכנית היא לייצר עתודת כוח אדם זמין ומיומן שיוכל להפעיל את כלי הצמ"ה המתוחכמים והצפי הוא לפתוח כיתות ראשונות במארס 2015. הרכבת תסייע בהשמה למסיימי התוכנית אצל הקבלנים המעסיקים.

בית הספר למקצועות הרכבת עבר מהפך בשנים האחרונות, במקביל לצמיחה הענקית של החברה, שמתבטאת בקליטה של 250 עובדים מדי שנה. לקורס נהגי הקטר, שייפתח בחודש הבא, הגישו מועמדות יותר מ-3,000 אנשים, ביניהם 105 נשים. הקורס, שנפתח לראשונה, מיועד להכשיר 36 נהגי קטר חדשים וייעשה במימון מלא של הרכבת.

מספר המועמדים שהגישו מועמדות הפתיע אפילו את אנשי הרכבת. לדברי סוקניק, שבעצמה הגיעה למגזר הציבורי אחרי עבודה רבת שנים בטבע, ב-ECI ובאקדמיה, העניין הזה מוסבר כנראה ביציבות ובקביעות שמבטיחה עבודה ברכבת.

"אנשים מעריכים את הביטחון שבמגזר הציבורי, ומעבר לזה יש כאן אתגר מטורף", אומרת סוקניק. "ב-2003 הממשלה החליטה להשקיע ברכבת, ומאותו זמן אנחנו מתמודדים עם שלושה יעדים: צמיחה מאוד גדולה, פרויקט החשמול של הרכבת ואתגר השירות. אלה צריכים להיתמך בהדרכה והכשרה לכל מקצועות הרכבת".

- ורק אתם מכשירים?

"בבית הספר למקצועות הרכבת יש 30 מקצועות תפעוליים שהם מאוד שונים זה מזה, כמו נהגי קטר, מסילאים, אתתים, פקחים ואי-אפשר למצוא אותם במקום אחר. בעבר לימדו כאן מומחים שהגיעו מחו"ל בעיקר מבריה"מ לשעבר, אבל גם ממרוקו, והמומחים האלה יוצאים בהדרגה לפנסיה. מעבר לידע הרב שיש להם, דברים משתנים ויש התקדמות טכנולוגית. אבל מה שהשתנה מאוד הן הפרקטיקות של הלימוד. היה בית ספר, אבל לא אופני לימוד מתקדמים. לא היו מומחי הדרכה שינגישו את החומר באמצעות מצגות וסרטונים. אנחנו עובדים בשיטה של 'כיתה הפוכה': שולחים להם סרטונים לפני השיעור, כהכנה".

- לרכבת ישראל יש תדמית בעייתית. גם ברמת השירות וגם סיפורי הוועד שהציגו את עובדי הרכבת באור לא כל כך מחמיא.

"התדמית של הרכבת נשארה תדמית ימי הוועד העליזים. אבל רמת הדיוק של הרכבת היא 97%, כמו בעולם. בשנים האחרונות החליפו את רוב הנהלת הרכבת וגייסו אנשים מבחוץ שהביאו פרקטיקות שונות של ניהול. כל הגיוסים מלמטה של ה-250 איש בשנה הם גיוסים מאוד טובים. אנחנו עושים סדנאות לעובדים בלי סוף. זו עבודה קשה, אבל זה קורה.

"את לוקחת חברה שהיתה בסטגנציה, ובתוך שלוש-ארבע שנים צריכה להתאים אותה לזמנים החדשים. זה אתגר מטורף וזו אחת הסיבות שבאתי. מי הסתכל קודם על הרכבת? היום אני נוסעת לבאר שבע מתל אביב ובתוך פחות משעה אני בתוך האוניברסיטה. בשביל זה צריך לקחת אלפי אנשים ולהתחיל להריץ אותם על הגבעות. זה לא פשוט".

להנדס את לוח הזמנים

אז לאילו עוד אנשי מקצוע זקוקה הרכבת? התשובה היא מהנדסי רכבות. הכשרת מהנדסי רכבות בעולם נעשית בארבעה מסלולים: מהנדסי מכונות שמתמחים בתחזוקת קרונות וקטרים - הנדסת מכונות עם התמחות בנייד; מהנדסי איתות, מסלול הכשרה של מהנדסי אלקטרוניקה; מהנדסי תעשייה וניהול, שמומחים לניהול לוח הזמנים; ומהנדסי תשתית - מהנדסים אזרחיים שמתמחים בהנחת מסילות.

סוקניק שקלה לנסות לשתף פעולה עם האוניברסיטאות בהקמת מסלול למהנדסי רכבות בארץ, אך עד מהרה הבינה שהרכבת לא תוכל לתת מענה לכל הבוגרים, ולכן פנתה לשיתופי פעולה עם פקולטות להנדסת רכבת של אוניברסיטאות בחו"ל, כמו אוניברסיטת אאכן בגרמניה ואוניברסיטת דלוור בארה"ב והכשרות בחברות רכבות בספרד, צרפת וגרמניה.

אוניברסיטת ברמינגהאם באנגליה בנתה לרכבת את תוכנית ההנדסאים המעודכנת, שמכשירה עובדים לתחזק רכבות במוסכים. התוכנית הוקמה בשיתוף עם עמותת ידידי עתידים והמשרד לפיתוח הנגב והגליל ובמסגרתה נפתחו שתי כיתות לימוד: אחת במכללת אורט בראודה בכרמיאל והשנייה במכללה הטכנולוגית בבאר שבע.

47 הסטודנטים בתוכנית זכו למימון שכר לימוד ומלגת קיום ובתמורה התחייבו לעבודה במשך שלוש שנים ברכבת ישראל ולמגורים במשך שלוש שנים ביישובי הנגב והגליל. בתחילת החודש נקלטו הסטודנטים בחברה לאחר תקופה של 17 חודשי לימוד ושלושה חודשי התמחות מעשית במרכזי האחזקה בחברה.

מסלול נוסף של אוניברסיטת ברמינגהם הוא לימודי תואר שני למהנדסים עם התמחות ברכבות. האוניברסיטה מפעילה תוכנית של שנתיים לסטודנטים מחו"ל, שכוללת סמסטרים מרוכזים של שלושה שבועות שש פעמים, וביניהם למידה מתוקשבת. כרגע ארבעה מהנדסים לומדים בתוכנית ובסופה מקבלת הרכבת מומחי ליבה, שלמדו את הטכנולוגיות הכי חדישות. הלימודים על חשבון הרכבת והעבודה מובטחת.

"אני משרטטת להם אופק של קריירה", אומרת סוקניק. "והאנשים שמעוניינים בניהול יוכלו להתקדם עד תפקיד המנכ"ל אפילו. התוכנית מכשירה מומחי ידע שיקיימו נטוורקינג עם מומחים בתחומם בעולם ויוכלו להתפתח ולפתח את החברה באופן מתמיד".

כמה מרוויחים מזה? המשכורות לא בשמים, אבל מדובר בעבודה יציבה לאורך זמן. מהנדס בעל ותק ירוויח 12 אלף שקל ברוטו בחודש (לפני תוספות סוציאליות או הסכמים אישיים), נהג קטר (שעובד במשמרות של שש שעות) ירוויח 9,000 שקל ברוטו בחודש, אתת (מפקח על תנועת הרכבות במרכז הבקרה) - כ-6,500 שקל בחודש, וטכנאי תחזוקת רכבות: כ-6,000 שקל.