אי.די.בי ונושיה מאריכים את החריגה מקובננטים על חוב של כמיליארד שקל

החברה סיכמה עם נושיה הפיננסיים על הארכה של הקובננטים הזמניים עד סוף השנה הנוכחית

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

חברת אי.די.בי פתוח, שבשליטת מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין, עדיין נתונה במצב פיננסי מאתגר, והיא אינה עומדת בקובננטים (אמות המידה הפיננסיות) שעליהם התחייבה כלפי נושיה הפיננסיים בימים של טרם הסדר החוב, בעת שעדיין נשלטה בידי נוחי דנקנר.

לפיכך מדווחת היום החברה, כי סיכמה עם נושיה במערכת הבנקאית בארץ ובחו"ל, ועם קבוצת הביטוח הראל, על הארכה נוספת של הקובננטים הזמניים, שמאפשרים לחברת ההחזקות להמשיך ולפעול, והפעם עד סוף השנה.

אי.די.בי פתוח חייבת כ-935 מיליון שקל לבנקים הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות, BNP,HSBC ולהראל. החברה הגיעה כאמור להבנות עמם, שלפיהן הקובננטים הקיימים, שעל-פיהם נמדדו תוצאות הרבעון השני לשנת 2014, ימשיכו לחול עד 31 בדצמבר 2014, כך ש"קובננט הנזילות" ימשיך להיות מושהה עד לתאריך זה.

במקביל ממשיכים הצדדים לפעול לגיבוש הסדר שיחליף את הסדרי אמות המידה הקיימים, ושיוחל מיום 1 בינואר 2015 ביחס לתוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2014 ואילך. אם לא יושגו הסכמות לקובננטים חדשים (ואלא אם יושגו הסכמות זמניות חדשות), אזי יוחזרו לתוקפם הקובננטים "הישנים", שהחברה אינה עומדת בכולם.

עוד קודם שנקלעה לסחרור הפיננסי האדיר, נתנה אי.די.בי פתוח בעבר קובננטים פיננסיים לנושים האמורים, שאחד העיקריים בהם היה "קובננט הנזילות", שבמסגרתו התחייבה לשמור על נזילות של שישה חודשים קדימה. ואולם, מאז ועד היום, היא אינה עומדת בקובננטים שעליהם התחייבה בעבר.

כבר חודשים ארוכים שהנושא נדון בין החברה לנושיה, והם מחפשים יחדיו מערכת קובננטים חדשה ומעודכנת לאור מבנה החברה כיום. גורם המעורה בנושא אמר, כי "מדובר במהלך מורכב. הצדדים מחפשים קובננטים שישקפו את המצב החדש של החברה, ויהיו יציבים לזמן ארוך מצד אחד, ומספיק אפקטיביים מצד שני. מה גם שרואים שהבעלים מזרימים כספים מצדם, כך שנראה שהכיוון הוא הגעה לסיכומים קבועים לטובת כל הצדדים, והמטרה היא לסיים את הנושא עד סוף השנה".