אובמה: יש לשנות הסטטוס קוו בין ישראל לפלסטינים בעזה

בתחילת הפגישה בין אובמה לנתניהו בבית הלבן אמר רה"מ: צריך לקדם שלום שמבוסס על שתי מדינות לשני עמים ■ אמצעי ביטחון מוגברים בשטח ■ במוקד השיחה: בקשת ישראל לא לרופף את הלחץ על איראן להתנער כליל ממאמציה לייצר נשק גרעיני

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם :  רויטרס
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם : רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגשו הערב (ד') בבית הלבן. בשיחתם, שנמשכה 75 דקות, דנו השניים על המו"מ הגרעיני עם איראן, המאבק בדאע"ש, שיקום עזה ודרכים להחייאת המו"מ בין ישראל לפלסטינים. כצפוי, לא היו הצהרות משותפות, או מסיבת עיתונאים משותפת, אחרי הפגישה. נתניהו ופמליתו יצאו מהבית הלבן לבסיס אנדרוז בדרכם לניו-יורק. רה"מ יחזור לישראל אור ליום ו'.

בפוטו-אופ בתחילת הפגישה הכריז אובמה ש"הסטטוס-קו ברצועת עזה חייב להשתנות". רה"מ חידש את מחויבותו לפתרון של שתי מדינות ואמר: "כל הצדדים חייבים לעבוד קשה כדי לנצל את ההזדמנויות החדשות שהתהוו באזור ולקדם שלום שמבוסס על פתרון של שתי מדינות לשני עמים". הוא הדגיש, שכל פיתרון פוטנציאלי חייב להיות מושתת גם הכרה הדדית והסדרי ביטחון מוצקים.

"אני חושב שאנו צריכים לנצל את ההזדמנויות החדשות, לחשוב מחוץ למסגרות הקיימות, ולראות כיצד ניתן לגייס מדינות ערביות לקידום האג'נדה החשובה הזו", אמר רה"מ.

בצד האמריקאי נכחו, בין היתר, שר החוץ, ג'ון קרי; היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס; ושגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו. בצד הישראלי היו, בין היתר, השגריר רון דרמר והיועץ לביטחון לאומי יוסי כהן. בחלק מהפגישה שוחחו אובמה ונתניהו בארבע עיניים.

לפני הפגישה אמר אובמה: "במשך הקיץ, כולנו היינו מודאגים עמוקות מהמצב בעזה. אני חושב שהעם בארה"ב צריך להיות גאה על התרומות האמריקאיות לתכנית 'כיפת ברזל', שהגנה על אזרחים ישראליים כאשר רקטות נורו לעבר ישראל באופן סדיר".

"אני חושב שאנו מכירים בכך שצריך למצוא דרכים לשנות את הסטוס קוו בעזה כדי שאזרחי ישראל לא ייצטרכו לחשוש מירי רקטות בבתיהם ובבתי-הספר שלהם, וגם כדי שלא תישנה הטרגדיה שבה נהרגו ילדים פלסטיניים בבתי-הספר שלהם", הוסיף נשיא ארה"ב. "לכן, אנו נדון בהרחבה גם על מצב תהליך השיקום של רצועת עזה וגם כיצד להשיג שלום בר-קיימא בין ישראל לפלסטינים".

אובמה הוסיף, כי סדר היום של הפגישה יהיה רחב יותר: "אדווח לביבי על מאמצינו לשחוק את דאע"ש ולבסוף להשמידו, וכן על האג'נדה לגיוס קואליציה שתיועד לא רק לפעולה צבאית נגד דאע"ש אלא גם למאמץ לחולל מפנה במדינות ערביות ומוסלמיות, שיבודד את סרטן הקיצוניות האלימה, מחלה שבסופו של דבר מביאה בעיקר למותם של מוסלמים".

"תהיה לנו גם הזדמנות לדבר על ההתתקדמות שנעשתה בסוגיית התכנית הגרעינית של איראן, שמהווה, כמובן, מקור לדאגה עמוקה בישראל, אך גם בארה"ב ובקהיליה הבינלאומית", אמר עוד הנשיא. "יש לנו אפוא נושאים רבים לדון עליהם ואני מעריך את העובדה שרה"מ הגיע לכאן. זה מאתגר, לדעתי, שראש ממשלה ישראלי צריך לעבוד קשה כל כך גם בראש השנה וביום כיפור, אך אני יודע שבראש מעייניו עומדת הדאגה לביטחון ישראל בימים קשים אלה. אני שמח שארה"ב יכולה להיו שותפה בכך".

נתניהו הודה לנשיא על תמיכתו המתמדת בישראל, שבאה לידי ביטוי בדרכים רבות. הוא הדגיש שלפני ארה"ב וישראל ניצבים אתגרים עצומים וסכנות חדשות במזה"ת, אך בה בעת נוצרו גם הזדמוניות חדשות. בפנותו לאובמה, אמר נתניהו: "ישראל תומכת ללא סייג במאמציך ובמנהיגותה בקמפיין להבסת דאע"ש. כל אחד צריך לתמוך בכך".

כצפוי קרא רה"מ לנשיא להמשיך לקיים את הלחץ על איראן עד שתוותר על שאיפותיה להשגת נשק גרעיני: "איראן מבקשת עסקה שתסיר את הסנקציות הקשות שהוטלו עליה, כדי שתוכל להגיע למעמד של מדינת סף גרעינית. אני מקווה בכל ליבי שתחת מנהיגותך דבר כזה לא יקרה".

בעקבות ההצהרות הפומביות, החלה הפגישה בין שני המנהיגים. בחלק מהפגישה ישתתפו גם בכירים משני הצדדים וחלקה ייערך בארבע עיניים.

בהגיע שיירת הרכבים של ראש הממשלה לרחבת הבית הלבן, בפנסילווניה אווניו, היה אפשר לראות בעליל את אמצעי הביטחון המוגברים בשטח. הם נבעו לא רק מנוכחותו של ראש ממשלה ישראלי, אלא, אולי בעיקר, מהמחדלים המהדהדים של השירות החשאי שנחשפו בימים אלה בתקשורת האמריקאית, לרבות העובדה שגבר חמוש בסכין טיפס בשבוע שעבר על גדר הבית הלבן, נכנס למעון הנשיא (הדלת לא היתה נעולה), הפיל סוכנת שעמדה בפתח, והצליח להגיע עד האולם המזרחי. בקצה האחר של הבניין, לפני שנבלם ונעצר.

מעבר לחילופי הדברים על איראן, דאע"ש ועזה, צפוי נתניהו רה"מ לקרוא לאובמה להכשיל את מאמצי הפלסטינים להעביר במועצת הביטחון החלטה שתקרא לנסיגה מלאה של ישראל מהשטחים. בצד הישראלי מצפים, שאובמה אכן יאמר שממשלו יראה במאמץ הפלסטיני יזמה חד-צדדית ויפעל לסיכולה.