תעריפי החשמל עלולים לעלות בשל התחזקות הדולר

העלייה בשער הדולר צפויה לגרום, אם תימשך לאורך זמן, להתייקרויות במחירי הסחורות וחומרי הגלם המיובאים לישראל - ובעקבות כך גם לעליית מחירי הדלק, המים והחשמל

חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל
חשמל / צילום: יוסי וייס, דוברות חברת החשמל

שער הדולר ממשיך במסעו צפונה לכיוון ה-3.7 שקלים. מאז השפל שרשם ב-23 ביולי - 3.40 שקלים - זינק כבר שער הדולר ביותר מ-7%. העלייה בשער הדולר צפויה לגרום, אם תימשך לאורך זמן, להתייקרויות במחירי הסחורות וחומרי הגלם המיובאים לישראל ובעקבות כך גם לעליית מחירי הדלק, המים והחשמל.

דווקא על רקע העליות האחרונות מתחדדת השאלה אם לא הפסידו צרכני החשמל הוזלה בתעריף - אילו רשות החשמל הייתה מעדכנת את התעריף במועד המקורי שנקבע לעדכון, שבו שער הדולר היה עדיין נמוך.

רשות החשמל מתקוממת

תעריף החשמל מתעדכן בכל שנה בתחילת אפריל. התעריף נקבע בהתאם להוצאות הייצור, ההולכה והחלוקה של החשמל וחלק גדול מהוצאות אלה משולמות במטבע חוץ. ההוצאה העיקרית של חברת החשמל במט"ח היא לרכישת דלקים המשמשים לייצור חשמל, סעיף שמהווה כמעט 60% מהתעריף. החברה מייבאת לישראל פחם בהיקף שנתי של כ-5 מיליארד שקל ורוכשת סולר ומזוט בסכומים של מעל מיליארד שקל. גם מחירו של הגז הטבעי הכחול-לבן שרוכשת חברת החשמל ממאגר תמר, במעל 5 מיליארד שקל לשנה - נקוב בדולרים.

מעבר לעלויות הדלקים נדרשת חברת החשמל לשלם עבור יבוא חלקי ציוד יקרים הדרושים להקמה ותחזוקה שוטפת של תחנות הכוח שלה. בנוסף נאלץ כידוע המונופול החשמלי לממן חוב ענקי בהיקף של כ-70 מיליארד שקל, שעלויות המימון שלו מגיעות לכמעט 3 מיליארד שקל בשנה. חלק ניכר מהחוב של חברת החשמל נקוב בדולרים.

בהוראת רשות החשמל, הרגולטור של משק החשמל, החלה החברה לגדר את החוב על חשבונה, כדי לצמצם את החשיפה שלה לתנודות בשערי המט"ח, אך החברה מחזיקה עדיין בחוב ישן בהיקף השווה ל-3 מיליארד שקל המגודר על ידי הצרכנים. בשורה התחתונה מעריכים כלכלנים כי כל התחזקות של הדולר באחוז מול השקל מיתרגמת לעלייה של עד מחצית האחוז בתעריף החשמל ולהפך - כל התחזקות באחוז של השקל מול הדולר מתרגמת להוזלת התעריף בכמחצית האחוז.

תעריף החשמל הנוכחי נקבע באפריל 2013, בעת ששער הדולר עמד על 3.63 שקלים לדולר. באפריל 2014 עמד שער הדולר על 3.467 שקלים לדולר - כלומר ירידה של כ-4%. לפיכך, ניתן לכאורה לומר כי תעריף החשמל ל-2014 היה אמור לרדת בשיעור של עד 2% בשל התחזקות השקל מול הדולר - זאת כמובן בהנחה ששאר רכיבי תעריף החשמל נותרו ללא שינוי.

המסקנה הזו מקוממת את רשות החשמל, הרגולטור של משק החשמל והגוף שאחראי על קביעת תעריפי החשמל. ברשות טוענים כי התעריף היה אמור לעלות באפריל ב-4% ולכן התחזקות השקל הייתה לכל היותר מקזזת חלק מההתייקרות. על התייקרות התעריף ב-2014 הוחלט כבר לפני 3 שנים במסגרת חילוץ חברת החשמל, שנקלעה למשבר תזרימי קשה בגלל עצירת אספקת הגז הטבעי ממצרים.

חברת החשמל נאלצה לרכוש דלקים חלופיים לגז המצרי הזול בעלות נוספת של כמעט 10 מיליארד שקל ודרשה לייקר את תעריף החשמל מיידית ב-40%. האוצר החליט לפרוס את ההתייקרות על פני שלוש שנים כדי למתן את הפגיעה במשק והשנה הייתה צפויה להתרחש הפעימה האחרונה של ההתייקרויות.

אלא שבמקום להעלות את התעריף באפריל כפי שנקבע מראש, החליטה רשות החשמל לדחות את עדכון התעריף עד להשלמת החזר הוצאות הדלקים של חברת החשמל. עלויות הייצור של החשמל המתעדכנות בכל שנה בסביבות מארס יעודכנו השנה בנובמבר והתעריף עצמו אמור להתעדכן בתחילת 2015, ואם להאמין להבטחות הפוליטיקאים - לרדת בשיעור דו-ספרתי.

ומה לגבי הכסף הקל שהרוויחה חברת החשמל במהלך החודשים אפריל-אוגוסט כתוצאה מאי עדכון התעריף? חישוב גס יראה כי החברה הרוויחה מעל 100 מיליון שקל לאורך התקופה שבה קיבלה תעריף גבוה שגילם שער דולר לא עדכני. ברשות החשמל אומרים כי הם משווים בכל חודש את הוצאות החברה בפועל על הדלקים מול הכנסותיה מהתעריף ומתחשבנים מול החברה על העודפים במסגרת עדכון התעריף השנתי - כך שהכסף יחזור לצרכנים בסוף השנה לכל המאוחר.