פרס נובל לרפואה: על גילוי ה-GPS האנושי

הבריטי ג'ון אוקיף והזוג הנורווגי אדוארד ומיי ברייט מוזר זכו בפרס היוקרתי, לאחר שגילו את ה"GPS הפנימי", מערכת במוח המאפשרת לנו להבין היכן אנחנו נמצאים ולשמור את המידע הזה במוח באופן שיאפשר לנו לשחזר את המסלול בפעם הבאה

הזוג מוזר ואוקיף / צילום:  אוניברסיטת טרונדהיים וויקיפדיה
הזוג מוזר ואוקיף / צילום: אוניברסיטת טרונדהיים וויקיפדיה

החוקרים ג'ון אוקיף (Okeefe) מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון ומיי בריט מוזר ואדוורד מוזר (Moser)מטרודנהיים, נורווגיה, הם הזוכים בפרס נובל בפיזיולוגיה ורפואה לשנת 2014. השלושה גילו את ה"GPS הפנימי", מערכת במוח המאפשרת לנו להבין היכן אנחנו נמצאים ולשמור את המידע הזה במוח באופן שיאפשר לנו לשחזר את המסלול בפעם הבאה.

אוקיף, בן 75, הוא שהתחיל את המחקר בתחום ב-1971, כאשר גילה כי אזור מסוים במוח תמיד "דולק" (כלומר פעיל וצורך אנרגיה) כאשר עכבר נמצא במקום מסוים בחדר, ואילו אזורים אחרים פעילים כשהעכבר נמצא במקומות אחרים. אוקיף הסיק מכך כי מפת החדר בעצם מיוצגת ממש כמפה באותו חלק במוח, באמצעות "תאי מיקום" ייעודיים.

ב-2005, מיי-בריט ואדוורד מוזר זיהו תא אחר שכינו "תא ה-Grid" (רשת קואורדינטות במפה), אשר בשילוב עם תאי המיקום, מאפשרת למוח הן להבין את מיקומו והן לנווט.

לדברי ועדת הפרס, "חוש המיקום והיכולת לנווט חיוניים להישרדות שלנו. תחושת המיקום, תחושת המרחק ותחושת התנועה, הם רכיבים חיוניים ליכולת הזו, ובמשך שנים רבות, פילוסופים ומדענית תהו מה מרכיב את החושים שלנו".

אבל מיקום הוא רק חלק מן הסיפור הרחב יותר, אומרים בוועדה. "המערכת שהחוקרים הללו מצאו היא עדות לקיומן של יכולות קוגניטיביות גבוהות שמתפתחות בד בבד עם התפתחות המוח הבסיסית ביותר. לפני 200 שנה, הפילוסוף הגרמני עמנואל קאנט טען כי קיימות יכולות מנטליות מסוימות עוד לפני שמזינים את המוח בידע וניסיון. הוא ראה ביכולת שלנו למקם את עצמנו, יכולת של המוח שהיא קודמת לתפיסה". המחקרים של שלושת הזוכים תומכים בטענתו.

למחקריהם של השלושה יש גם השלכות יישומיות נרחבות. ניסויים בבני אדם שעוברים ניתוחי מוח וכן מחקרי הדמיה מוחית, הראו כי המפות הקוגניטיביות קיימות גם אצל בני אדם. אצל חולים במחלה האלצהיימר, זהו אחד האזורים הראשונים שנפגע, והחולים מאבדים את תחושת המיקום שלהם. חקר המערכת הזו יכול לעזור להם להתמודד עם הבעיה.

בסך הכל, יקבלו השלושה שמונה מיליון קרונות שבדיות (כ-1.1 מיליון דולר). אוקיף יקבל את מחצית הפרס, ולבני הזוג יוענק החצי השני. מחר יוכרז הזוכה או הזוכים בתחומי הפיזיקה, ובהמשך השבוע - הכימיה, הכלכלה, שלום וספרות.