"בריאות בסמארטפונים? אנחנו רק בשלב ה'טטריס'"

ענקית השבבים קוואלקום מגלה עניין בתחום הבריאות וחולמת על מכשיר אבחון שקיבל השראה מהסדרה "מסע בין כוכבים" ■ מתי הטלפון הסלולרי יזהיר אותנו מהתקף לב, איך יתמודדו הרופאים עם השינוי ולמה מדובר בחדשות טובות עבור היפוכונדרים?

תחום הבריאות הדיגיטלית צומח ומושך אליו מגוון שחקניות חדשות, בהן חברת השבבים קוואלקום שנסחרת לפי שווי של 125 מיליארד דולר ומנוהלת על ידי סטיב מולנקוף. החברה שמגלגלת מחזור של כ-25 מיליארד דולר מתמקדת בייצור שבבים למובייל ולמכשירי ניידים ובשנים האחרונות היא מגלה עניין בבריאות הדיגיטלית, באמצעות החברה הבת Qualcomm life. במקביל מפעילה החברה קרן הון סיכון שמשקיעה רק במיזמי בריאות.

אחד הפרויקטים של קוואלקום הוא תוכנית ה-X Prize, שקיבלה השראה מהסדרה "מסע בין כוכבים" (Enterprise). היעד השאפתני הוא להפוך את המדע הבדיוני ולמציאות ולפתח "Tricorder אמיתי" - מכשיר שסורק את הגוף ומספק מידע על מצבו הבריאותי של הנבדק.

המוצר שנמצא בפיתוח מתיימר לבדוק שורה של פרמטרים בריאותיים באופן לא פולשני ונוח, לכל אחד בכל מקום. המכשיר אמור למדוד קצב נשימה, לחץ דם, הפרעות שינה, אנמיה, זיהומים חמורים וקלים ועוד. התוצאות אמורות להיות אמינות והמכשיר חייב להיות קטן יחסית וכמובן זול. עשר קבוצות משתתפות בתחרות הזו שתסתיים ב-2015 ותעניק לזוכים פרסים בהיקף של 10 מיליון דולר.

"מוצרים כאלה ישנו את האופן שבו אנחנו חושבים על רפואה, וזה לא ייקח עוד המון שנים", אומר ריק ולנסיה, ראש חברת Qualcomm Life. "למעשה, מוצרי ה-Tricorder בתחרות כבר הוכיחו היתכנות לעשות את מה שביקשנו ואפילו יותר. חלק מהצוותים מתחברים אחד לשני כדי לתת פתרון יותר טוב, ולכן החלטנו שלמרות שהמטרה כבר בהישג יד, עוד לא נעניק את הפרס. נראה כי בסופו של דבר יותר מקבוצה אחת תעמוד בקריטריונים, ואנחנו בעד המגוון".

"תועלת לכלל השחקנים"

קוואלקום פעילה בתחום הבריאות המקוונת כבר עשור. היא אחת המייסדות וחברה בארגון Continua, מאגד של חברות טכנולוגיה ורפואה שפועלות יחד כדי ליצור תקינה אחידה בתחום. היא לוקחת חלק פעיל בכנסים בתחום ותומכת בתארים אקדמיים במספר אוניברסיטאות. "במשך שש-שבע שנים ניסינו בעיקר להיות נוכחים ולקדם את התחום, לפני שבכלל היה לנו מוצר משלנו בו, כי אנחנו מאמינים בתועלת שלו לכלל השחקנים בעולם התקשורת ובעולם הבריאות", אומר ולנסיה.

ב-2011 הוקמה רשמית קוואלקום לייף שהציגה פלטפורמה בשם 2net, על גביה ניתן להקים פתרונות בתחום הבריאות. "הפלטפורמה מאפשרת אינטגרציה בין שני מכשירים רפואיים או בין מכשיר רפואי למכשיר אחר, וחיבור הדאטה ביניהם. הלקוחות שלנו הם מפתחי הפתרונות הרפואיים".

במקביל מפתחת קוואלקום טכנולוגיה של נתבי תקשורת בתוך הבית. "הם אוספים מידע מן החולה בלי שום צורך במאמץ מצידו. הוא פשוט צריך להשתמש במכשירים הרפואיים ולהכניס את המערכת שלנו לשקע. כך ניתן לבצע ניהול של מחלות כרוניות בבית".

לאחרונה רכשה קוואלקום לייף חברה בשם Healthycircles, פתרון SAS המאפשר שיתוף מידע רפואי. "מה שהם עושים הוא להביא מידע מהחולה לרופא, מטפל או לבן משפחה יחסית בקלות, מכל מקור - מהרופא, מהתזונאי, מהרוקח. בשוק ישנן המון אפליקציות לתיעוד המידע אבל לא היה ברור כל כך מה ניתן לעשות בו. החברה הזו מביאה את המידע למקום הו הוא דרוש. אנחנו סוגרים את המעגל".

- עד כמה בריאות היא עסק גדול עבורכם?

"זה עסק גדול מבחינת ההשקעה שלנו בו, גם אם עוד אין בו הכנסות גדולות. התחום מתפתח באיטיות בגלל הרגולציה, הצורך בהכשרת הרופאים ובהכשרת החולים לשימוש בטכנולוגיה. זה בהחלט לא הקצב שאנחנו רגילים אליו. ה-Tricorder, למשל, יצטרך לקבל אישור של רשות המזון והתרופות האמריקנית, ה-FDA, כדי שכל השחקנים בתחום הבריאות יאמצו אותו, אם כי אפשר להשיק אותו בלי אישור".

במבט קדימה, הוא אומר: "אנחנו מאמינים שיהיו עכשיו 2-5 שנים קשות מאוד מבחינת רגולציה. מכשירי לייפסטייל וכושר כבר מושקים בלעדיה, והם עושים עבודה מעולה בחינוך הצרכן לקשר בין הטלפון שלו לבין בריאות - אבל תהום פעורה ביניהם לבין קבלה אמיתית של הטכנולוגיה הניידת לעולם הרפואי. החזון שאנחנו עובדים עליו היום, הוא לעשר שנים הלאה, ויותר".

- איפה אתם שמים את הגבולות שלכם בין היותכם חברת שבבים לבין העולם הרפואי?

"אנחנו תמיד נהיה אלה מאפשרים את הטכנולוגיה של אחרים. לא תראי אותנו מפתחים מכשיר רפואי כולל הרכיבים הביולוגיים והכימיים שלו ובטח לא נותנים שירות רפואי. אנחנו אלה שיפתחו את הטכנולוגיות שיאפשרו למוצר תקשורת בריאותית להפוך ללביש, קטן, מאוד זול ואפילו מתכלה.

"הסמארטפון הוא מכשיר שתמיד איתך ותמיד דלוק, וזו השאיפה לגבי תחום הבריאות - שמעקב הבריאות שלך תמיד יהיה דלוק ותמיד איתך. כך נדע מה קורה עם מטופל בחיים האמיתיים, ולא רק בביקור אצל הרופא, וזה שינוי אדיר".

- איך השינוי הזה ישפיע על חייו של אדם רגיל?

"את זוכרת שבטלפונים הניידים הראשונים היה רק 'טטריס'? אז אנחנו היום בשלב ה'טטריס' של הרפואה הניידת. כבר רואים שזה לא רק טלפון, אבל בינתיים רק משחקים עם היכולות הנוספות שלו. כשנסתכל אחורה בעוד עשר שנים, לא נאמין כמה מהר התקדמנו.

"השינוי יהיה בכך שלא נצטרך לשים לב לסימפטום ולבוא לרופא, אלא המערכת תתריע מבעוד מועד שיש לנו בעיה, תשדר זאת לרופא והוא מיד ייגש לטפל בזה. העובדה כי רק מי שבאמת יש לו בעיה יופיע על המסך של הרופא, עם כל הנתונים שלו, ובשלב שבו אכן יש מה לעשות כדי לתקן את הבעיה, צפויה לפנות הרבה זמן לרופאים ולאחיות.

"ההיפוכונדרים יהיו מאמצי הטכנולוגיה הראשונים. אנחנו נשמח אותם קודם כל, כי הם ידעו באמת מה מצבם. חוסר הוודאות מזין לעיתים קרובות את ההיפוכונדריה.

"השניים לאמץ את הטכנולוגיה בחום יהיו נותני שירותים רפואיים במערכת הבריאות האמריקנית, שעוברת בהדרגה לתגמל את הרופאים ובתי החולים עבור תוצאה סופית של טיפול - חולה בריא יותר - ולא בעבור כל פרוצדורה. אם התגמול שלך הוא עבור התוצאה, הרי שאתה צריך למדוד את תוצאה והגורמים המשפיעים עליה באופן הצמוד ביותר.

"המנוע השלישי יהיה הצרכנים, שמתחילים לקחת חלק גדול יותר בתשלום עבור הבריאות שלהם. כשצרכנים משלמים יותר, הם זקוקים ליותר מידע מה באמת קורה אצלם, לשם קבלת ההחלטות".

חיישן בתוך משאף

- אילו מיזמים "מגניבים" ראית בתחום הבריאות הדיגיטלית?

"דוגמא טובה היא חברה בשם Propellor Health, שפיתחה חיישן שיושב על משאף החירום של חולי אסטמה ובכך פעם שהם שואפים, נרשמת בענן כמות התרופה שניטלה והיכן נמצא המטופל. האיסוף של המידע מכל החולים שמשתמשים במכשיר מאפשר איתור מהיר מאוד של אזורים בהם יש איזו שהיא בעיה, ואז אם מישהו יוצא לדרך לאותו כיוון, אפשר להציע לו ליטול את התרופה עוד קודם.

"קיימות כבר היום, ברמת המעבדה, טכנולוגיות שעוקבות אחרי מספר פרמטרים בגוף כדי להזהיר אדם מראש, אפילו בטווח של שבוע מראש, כי הוא בסיכון להתקף לב. יש גם קבוצות שמנסות למצוא סימנים קליניים מוקדמים יותר לסרטן".

- איך משתפים איתכם פעולה?

"שמענו המון על זירת המובייל הלת' התוססת בישראל ואנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו דרך הסניף המקומי. קוואלקום לייף היא ישות נפרדת מקוואלקום, אבל אנחנו עובדים עם המהנדסים של קוואלקום בכל העולם, כולל כמובן עם הקבוצה הישראלית".

איך ייראו חיינו בעידן הרפואה המקוונת
 איך ייראו חיינו בעידן הרפואה המקוונת