בסופו של דיון מרתוני: הממשלה אישרה התקציב ל-2015

תקציב המדינה לשנת 2015 יעמוד על 328 מיליארד שקל ■ הגידול הריאלי בתקציב המדינה בין השנים 2014 ל-2015 יעמוד על 12.5 מיליארד שקל ■ יעד הגירעון יעמוד על 3.4% מהתוצר.

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

הממשלה אישרה הלילה (ד') את תקציב המדינה לשנת 2015: לאחר דיון מרתוני שהחל בשעות הצהריים המאוחרות אתמול, אישרה הממשלה את תקציב המדינה ברוב של 20 שרים אל מול מתנגד אחד: השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ. מרבית שרי הממשלה לא נשארו להצבעה, שהתקיימה בשעה 1:30 בלילה, והשאירו פתק הצבעה עם עמדתם.

בהצבעה עצמה נכחו אך ורק חמישה: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר יאיר לפיד, שר הרווחה מאיר כהן, שרת המשפטים ציפי לבני והשר לענייני גמלאים אורי אורבך. שאר 16 שרי הממשלה השאירו פתק ועזבו בשעות הערב המוקדמות, פרט לשר הכלכלה נפתלי בנט שבכלל שוהה בחו"ל.

בהצבעה לא נכח אף שר מהליכוד או מישראל ביתנו, וגם שלושת שרי יש עתיד הנוספים: שרת הבריאות יעל גרמן, שר החינוך שי פירון והשר יעקב פרי העדיפו לעזוב מוקדם יותר את המקום.

תקציב המדינה לשנת 2015 יעמוד על 328 מיליארד שקל. הגידול הריאלי בתקציב המדינה בין השנים 2014 ל-2015 יעמוד על 12.5 מיליארד שקל. סכום זה כולל בתוכו תוספת חד פעמית בגובה 4.3 מיליארד שקל עבור משרד הביטחון לטובת מימון ההתעצמות ופיתוח אמצעים המתבקשים לאחר מבצע ''צוק איתן''. יעד הגירעון יעמוד על 3.4% מהתוצר.

על פי המתווה שאושר, יקבל משרד הבריאות תוספת של 2.8 מיליארד שקל הכוללת, בין היתר, 350 מיליון שקל לטובת קיצור תורים במערכת האשפוז, 250 מיליון שקל לבסיס התקציב של קופות החולים וחיזוק יציבותן הפיננסית והבטחת מקורות מערכת הבריאות לטווח ארוך. כמו כן, סוכם על העברת 100 מיליון שקל לתקציב משרד הבריאות לצורך צמצום פערים בבריאות למגזרים הסובלים מפערים חברתיים ובריאותיים.

משרד החינוך יקבל תוספת של 1.8 מיליארד שקל הכוללת בין היתר: 350 מיליון שקל עבור הארכת שנת הלימודים בחינוך הרשמי לכיתות א'-ד', כ-375 מיליון שקל עבור המשך פריסת רפורמת "עוז לתמורה", 215 מיליון שקל עבור תכנית "למידה משמעותית" ו- 110 מיליון שקל עבור תכנית ביטחון תזונתי. כמו כן, יינתנו תוספות עבור המשך יישום מלא של חינוך חינם לגילאי 3-4 בהתאם להמלצות ועדת טרכטנברג והמשך יישום תכנית הניהול העצמי להגברת האוטונומיה התקציבית והפדגוגית של מנהלי בתי הספר היסודיים.

המשרד לביטחון הפנים יקבל תוספת של 1 מיליארד שקל לצורך הרחבת מערך השיטור העירוני, העמקת המעורבות המשטרתית במגזר הלא יהודי, חיזוק תחושת הביטחון באזורי ריכוז מסתננים והקמת יחידה לטיפול בפשיעה לאומנית ועוד.

תחום הרווחה (כולל התוספת לניצולי השואה) יקבל תוספת של 1.7 מיליארד שקל. כ- 1 מיליארד ש"ח בקצבאות לניצולי שואה, בהשוואת תנאים בין הקבוצות, בפטור מלא מתשלום עבור תרופות ובשירותי רווחה ובריאות. כ-100 מיליון שקל לטובת הסדרה בחוק והרחבה של שירותי רווחה ובריאות הניתנים לאוטיסטים, הגדלת קצבת השלמת הכנסה לקשישים במטרה להעלות מעל קו העוני כ-180 אלף קשישים. כ-137 מיליון שקל לצורך תכניות ממוקדות לטיפול בעוני של משרד הרווחה: מיצוי זכויות, תעסוקה לאוכלוסיות רווחה ותכנית ליווי כלכלי לכ-5,000 משפחות, זאת בנוסף לתוספת ריאלית בקשת רחבה של תחומי הרווחה - טיפול בילדים ונוער בסיכון, אלימות, התמכרויות והרחבת הסיוע לאנשים עם מוגבלות.