היום: ועידה בינלאומית לשיקום עזה - ללא נציג ישראלי

בוועידה שמתקיימת בקהיר ישתתפו דיפלומטים מעשרות מדינות, כולל שר החוץ האמריקאי קרי ■ "לשני הצדדים כנראה יותר נוח שישראל לא תשלח נציג"

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

מדינות העולם ידונו בשיקום עזה - ישראל תישאר בחוץ: בקהיר תיפתח היום (א') ועידה בינלאומית בנושא שיקום הכלכלה ברצועת עזה, בהשתתפות נציגים מעשרות מדינות בעולם. בכיר המשתתפים בוועידה צפוי להיות שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, ולצדו שרי החוץ של נורבגיה ושל כמה ממדינות ערב. מי שלא תיקח חלק בוועידה היא ישראל, שלא הוזמנה לשלוח נציג מטעמה.

בשבוע שעבר דווח לראשונה בוואלה! חדשות כי מצרים שיגרה הזמנות לכל המדינות שעתידות להשתתף בוועידה, ולא כללה בתוכן את ישראל. הסיבה לכך, על פי דיפלומטים מערביים שעודכנו בהכנות לוועידה, הינה חשש שהשתתפות ישראל תפגום ביעילות הוועידה ותהפוך אותה לבמה של ויכוח בין נציגי ישראל, הפלסטינים ומדינות ערב. ארה"ב, נורבגיה ומדינות נוספות ניסו לשכנע את המצרים לשנות את החלטתם, אך נכשלו בכך.

אי-השתתפותה של ישראל בוועידה מגיעה דווקא בתקופה בה ראש הממשלה נתניהו, שר החוץ ליברמן וגורמים בכירים אחרים בישראל, מדגישים את ההתקרבות השקטה בין ישראל למדינות ערב ואת האינטרסים המשותפים שישראל חולקת עם שכנותיה. דיפלומט מערבי בכיר ששוחח בשבוע שעבר עם וואלה! חדשות העריך כי ההחלטה שלא לשגר הזמנה לישראל, תואמה עם גורמים בכירים בירושלים, שלא מעוניינים להציב נציג ישראלי בדיון יחד עם נציג של ממשלת האחדות הפלסטינית.

אותו דיפלומט בכיר אמר אמש (שבת) לוואלה! חדשות כי "ישראל ומצרים מקיימות מגעים שוטפים בכל מה שנוגע לרצועת עזה, כולל בנושא הוועידה הבינלאומית בקהיר. לשני הצדדים כנראה יותר נוח שישראל לא תשלח נציג מטעמה בעת הזו. אמנם זה מחליש את הטיעון של נתניהו על התקרבות לעולם הערבי, אבל זה מחזק את הקשר שלו עם סיסי".

"נציג ישראלי היה יכול להדוף האשמות שיעלו נגדנו"

במשרד החוץ בירושלים, לעומת זאת, יש מי שמגדירים את היעדרותה של ישראל מהוועידה כ"החמצה גדולה". לדברי גורם בכיר במשרד, "נציג מטעמנו בוועידה יכול היה להציג את החשיבות של נושא פירוז הרצועה ולהדוף האשמות שיעלו כנגד ישראל במהלך הדיון. יש גם חשיבות סמלית לכך שנציג מישראל שותף לדיון עם נציגים ממדינות האזור". המשרד סבר כי ישראל צריכה לעשות מאמץ להשתתף בוועידה למרות העמדה המצרית.

יש לציין כי כמה משרי הממשלה - בראשם השרים לפיד, פרי ולבני - קראו במהלך הלחימה בעזה לכנס ועידה בינלאומית בנושא עזה, שגם ישראל תשתתף בה. בסופו של דבר, ועידה כזו אכן מכונסת, אך ללא נוכחות ישראלית. בירושלים מעריכים כי הוועידה תעסוק בעיקר בסוגיות כלכליות, וכי המדינות שישתתפו בה יחפשו דרכים לשקם את עזה תוך חיזוק מעמדו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והחלשת מעמדו של חמאס ברצועה.