הריבית לאן? "בנק ישראל יכול להמשיך בהרחבה כמותית"

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט: "הצעדים המוניטריים הננקטים באירופה אינם נעלמים מעינו של בנק ישראל והיות ולכלכלה המקומית עדיין נדרשים צעדים מרחיבים, בהחלט מתקבל על הדעת כי הפעולות שמבצע כיום הנגיד האירופאי יאומצו ע"י הנגידה הישראלית"

בעוד שבארה"ב מדברים על העלאת ריבית באמצע שנת 2015, רמזה נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, בשבוע שעבר, שתיתכן הורדת ריבית בישראל לכיוון האפס.

בשיחה עם "גלובס" אומר צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט, כי "למרות הפיחות המבורך שחל בתקופה האחרונה, אליו ציפו בבנק ישראל תקופה ארוכה ואף פעלו בכיוון, יצטרכו להינקט צעדים מוניטריים נוספים כדי לתמוך בכלכלה הישראלית שנכנסה לתהליך של האטה".

"כלי הריבית, אשר לאחר הורדה נוספת יגיע לכלל מיצוי, איננו הכלי המוניטרי היחיד העומד לרשות בנק ישראל. לכן גם לאחר הורדה אפשרית של הריבית לאפס יוותרו בידי בנק ישראל אפשרויות נוספות לפעול דרכן במידת הצורך. באירופה ננקטת כיום מדיניות מוניטרית מרחיבה ואילו בארה"ב הסתיים תהליך ההרחבה הכמותית וננקטת כיום פעילות בעלת אופי מצמצם ביחס למה שהיה עד היום".

"הצעדים המוניטריים הננקטים באירופה אינם נעלמים מעינו של בנק ישראל והיות ולכלכלה המקומית עדיין נדרשים צעדים מרחיבים, בהחלט מתקבל על הדעת כי הפעולות שמבצע כיום הנגיד האירופאי יאומצו על ידי הנגידה הישראלית", אומר ליבוביץ'.

- מה למשל?

"כאמור, כלי הריבית עומד בפני מיצוי, אך בנק ישראל יכול להמשיך ולבצע הרחבה כמותית דרך הקטנת היקף הנפקות המק"מים, או כניסה לתהליך רכישה של אג"ח כפי שנעשה בהצלחה בארה"ב ובכך להגדיל את כמות אמצעי התשלום במשק. בנוסף גם כלי ריבית הפיקדונות השלילית של הבנקים בבנק ישראל, עשוי להיות יעיל בכך שיאלץ את הבנקים להגדיל את היקף האשראים הניתנים לעסקים ולמשקי הבית ובכך להקל על מחנק האשראי".