המשק בדפלציה: מדד המחירים לצרכן ירד בספטמבר ב-0.3%

ללא סעיף הדיור המדד הכללי ירד ב-1.2% ב-12 החודשים האחרונים ■ ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: הפירות הטריים, ההנעלה, המזון והתחבורה ■ בנק ישראל יפחית את ריבית נובמבר לאפס?

יאיר לפיד קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר הפתיע וירד בשיעור של 0.3% לרמה של 102 נקודות. כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. המדד של חודש אוגוסט, נזכיר הפתיע וירד בשיעור של 0.1%. למעשה, המשק המקומי נכנס למצב של דפלציה מאחר וב-12 החודשים האחרונים המדד ירד ב-0.3% ואף ללא סעיף הדיור המדד הכללי ירד בקצב שנתי של 1.2%.

ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: הפירות הטריים (ב- 10.9%), התרבות והבידור (ב- 1.3%), ההנעלה (ב- 1.1%), המזון (ב- 1%), שונות (ב- 0.5% ) והתחבורה (ב- 0.3%).

עליות מחירים נרשמו בסעיפים הבאים: הירקות הטריים (ב-% 1.6) ושירותי החינוך (ב- 1.2%).

עוד עולה מהנתונים כי מתחילת השנה המדד הכללי, המדד ללא ירקות ופירות והמדד ללא אנרגיה ירדו ב-0.3% כל אחד. המדד ללא דיור ירד ב-1.4%. כמו כן, מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים ירד ב-0.1%; לעומתו מדד שכר דירה עלה ב-0.2%.

בנק ישראל יפחית את הריבית?

יש לציין כי מאז חודש יולי הדולר טיפס ביותר מ-8% מול השקל לשיא שלא נראה מאז מארס 2013. בחודשים האחרונים נרשמה האטה ביצוא ותחזיות הצמיחה מאכזבות. לכן, לאור ההאטה במשק, הכדור עובר לידיים של בנק ישראל ומעלה את השאלה האם הוא יישר קו עם הבנקים המרכזיים בעולם ויוריד את הריבית לרמה אפסית.

רמז לכוונותיה של נגידת הבנק ד"ר קרנית פלוג היה ניתן לקבל לפני מספר ימים. בראיון שערכה ב"רויטרס TV" פלוג התבטאה בנוגע לאפשרות להורדה נוספת בשיעור הריבית, או לשימוש בכלים בלתי קונוונציונליים אחרים, במטרה להעלות את האינפלציה בחזרה אל טווח היעד.

בתשובה לשאלה האם ריבית הבנק, העומדת כיום על 0.25%, יכולה לרדת לאפס, השיבה פלוג: "כפי שראינו במדינות אחרות, הניסיון מורה ששיעורי הריבית יכולים להוסיף לרדת, וישנם כלים אחרים שבהם בנקים מרכזיים השתמשו, ברגע שמגיעים לתחום האפס, כך שישנם לא מעט כלי מדיניות בארגז הכלים".

יצויין כי המדד האחרון עדיין לא משקף בצורה מלאה את ניצני הירידות במחירי הנדל"ן שנראו בחודש האחרון וכן את הנפילה במחירי הנפט העולמיים שצפויה לקבל ביטוי בירידה חדה של מחירי הבנזין בחודש נובמבר. בתי ההשקעות לידר והלמן אלדובי שמיהרו להגיב היום על תוצאות המדד, העריכו כי לאור התחזקות הלחצים הדפלציוניים עשוי בנק ישראל שלא להסתפק בהורדת הריבית לאפס ומתחזקת ההסתברות לנקיטת צעדים מוניטריים שלא נוסו עד היום בישראל ובהם תכניות הקלה כמותית במטרה להזרים נזילות למשק המתקרר.

יונתן כץ מלידר שוקי הון אמר בתגובה לפרסם המדד כי: "תהליך דפלציה מהווה אתגר לבנק ישראל אשר כבר הוריד את הריבית לרמה קרובה לאפס. בשלב זה אנו צופים יציבות בריבית בסוף החודש אך במידה והאינפלציה תמשיך להפתיע כלפי מטה ולא תחול התאוששות בפעליות הכלכלית, בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית לאפס ו/או להנהיג מדיניות של הקלה כמותית (QE), הדפסת כסף על ידי רכישת מט"ח ללא עיקור (ספיגה) מקבילה".

"הנתונים הכלכליים לא מצביעים על שיפור בפעילות הכלכלית במשק, לדוגמה- ראינו בחודש האחרון שמספר כניסות התיירים למדינה בחודש ספטמבר ממשיך להיות נמוך יחסית לשנה שעברה ועדיין סובל מהשפעות מבצע "צוק איתן" ואת המדד המשולב שנותר ללא שינוי חודש שני ברציפות, דבר אשר מעיד על קיפאון בשוק", כך אומרים בבית ההשקעות הלמן-אלדובי, בתגובה למדד ספטמבר השלילי.