ארה"ב מאשימה את בנט: "לא קרא את מה שג'ון קרי אמר"

בנט טען, ששר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, קשר בין הסכסוך הישראלי-פלסטיני לבין דאע"ש ומחה: "גם כאשר בריטי מוסלמי עורף ראשו של בריטי נוצרי, תמיד יהיה מי שיאשים את היהודי"

נפתלי בנט / צילום: ארן דולב
נפתלי בנט / צילום: ארן דולב

ממשל אובמה תקף בחריפות את שר הכלכלה, נפתלי בנט, בעקבות טענת בנט כי שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, קשר בין הסכסוך הישראלי-פלסטיני לבין עליית דאע"ש במאמץ להחיות את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים.

סגנית דוברת משרד-החוץ האמריקאי, מארי הארף, אמרה אתמול: "(קרי) לא יצר שום זיקה בין ישראל לבין צמיחת דאע"ש. נקודה. אפשר לבדוק מה אמר קרי בפועל והנוסח מונח כאן לפני. הוא לא יצר זיקה כזו. מה שקרי אמר הוא, שבמהלך עבודתו, האם מנהיגים באירופה ובמזה"ת אינם אומרים לו שהם מרוצים מכך שארה"ב מנסה להשכין שלום? בוודאי שהם אומרים זאת. האם המנהיגים האלה אינם סבורים ששלום (בין ישראל לפלסטינים) ייצב יותר את האזור? בוודאי שהם סבורים כך. זה לא חדשות. זה משהו שמנהיגי שני הצדדים אומרים מזה עשרות שנים, כלומר, שאם נוכל השיג התקדמות במזה"ת, הדבר יסייע ביצירת אזור יציב יותר, וקרי סמך ידו על כך בפומבי".

ובהתבטאות בוטה, אם כי בלי לנקוב בשמו של בנט, אמרה הדוברת, כי מבין הכרזותיהם של מנהיגים ישראליים, שהסתייגו מדברי קרי, נתן הממשל את דעתו במיוחד על הכרזה אחת. "אנו יודעים שהרגשות בישראל סוערים ושההתנהלות הפוליטית אינטנסיבית, אך או שהשר הספציפי הזה לא קרא למעשה את מה שאמר קרי, או שמישהו כאן עוסק בפוליטיקה של סילופים לקידום האג'נדה שלו. אין ספק שמדובר בקריאה בלתי מדוייקת של דברי השר. הוא לא יצר שום זיקה בין ישראל לדאע"ש. נקודה".

בחינת הנוסח המדויק של דברי קרי מראה שהוא הלך על חבל דק מאוד במאמץ להימנע מהאשמות שארה"ב מאמינה בזיקה בין ישראל לדאע"ש. הוא העדיף להטיל קיומה של זיקה כזו על מנהיגים זרים. הנה הקטע הרלוונטי מדברי קרי, חלק מנאום שנשא בבית הלבן בטקס לציון החג המוסלמי עיד אל אדחה: "לדעתי, הזמן עתה יותר קריטי מאשר אי פעם למאבק למען השלום... ואני חושב שהדבר נחוץ יותר מאשר אי פעם. כאשר נפגשתי עם אנשים במהלך הדיונים על קואליציה נגד דאע"ש, לא היה אפילו מנהיג אחד עמו נפגשתי באזור, שלא העלה, באופן ספונטני, את הצורך לנסות להשכין שלום בין ישראל לפלסטינים, מפני שהסכסוך מהווה גורם לגיוס (טרוריסטים) ולזעם ולתסיסה ברחוב".

בתגובה על כך אמר בנט: "גם כאשר בריטי מוסלמי עורף את ראשו של בריטי נוצרי, תמיד יהיה מי שיאשים את היהודי... הקביעה שהסכסוך הישראלי-פלסטיני מחזק את דאע"ש היא למעשה עידוד הטרור האיסלמי".