"המשקיעים שהתמכרו לנזילות בשוק, עוברים עכשיו גמילה"

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "התנודתיות החדה היא תוצאה של עצבנות מצד הפעילים, והיא תמשיך ללוות אותנו עד שנגיע לסביבה שבה אין הרחבה כמותית"

אורי גרינפלד / צילום: איל יצהר
אורי גרינפלד / צילום: איל יצהר

בזמן שכאן אצלנו נחו פעילי שוק ההון בסוכה, בשאר העולם נרשמה טלטלה בשווקים. אחרי עוד גל ירידות במהלך רוב ימי החג, כולל תנודות תוך יומיות חדות, נחתם שבוע המסחר העולמי דווקא בעליות ברוב המדדים המרכזיים, במהלך שקטע מגמה שלילית ממושכת בארה"ב ובאירופה.

כך, למשל, לאחר שה-S&P 500 איבד בחודש האחרון כ-7% מערכו, ביום שישי האחרון הוא זינק בכ-1.3%. במקביל, בורסות אירופה שספגו חבטות לא קלות בתקופה המקבילה, רשמו באותו יום את העליות החדות ביותר שלהן בשלוש השנים האחרונות.

"יש כאן הרבה מהומה על שום דבר", מרגיע אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות. "בשבוע החולף ראינו עליות חדות וירידות חדות, הן בשוקי האג"ח והן בשוקי המניות, וזאת למרות שמבחינה כלכלית שום דבר לא השתנה".

- מה עומד אם כך מאחורי הטלטלה האחרונה בשווקים?

"התנודתיות שראינו נובעת בעיקר מאי ודאות של המשקיעים לגבי מה שיקרה כשהפד יפסיק עם ההרחבה הכמותית. המשקיעים, שהתמכרו לנזילות בשווקים, עוברים תהליך של גמילה. וכמו בכל גמילה - יש גם קריזים. בפועל לא התפרסם שום נתון ששינה את המציאות הכלכלית. חלק מהנתונים שהתפרסמו היו טובים וחלק פחות, אבל אף אחד מהם לא שינה את המגמה הכללית. במילים אחרות, התנודתיות היא תוצאה של חוסר ודאות ועצבנות מצד המשקיעים, ולא תוצאה של הכלכלה".

- והתנודתיות הזאת צפויה להמשיך וללוות את השווקים לדעתך?

"אני חושב שכן. העצבנות תמשיך לאפיין את המשקיעים עד שנגיע לסביבה החדשה, שבה אין הרחבה כמותית. השוק לא מחכה ליום שבו יעלו את הריבית אלא עובד לפי ציפיות, וזה מה שאנחנו רואים היום. לכן, ברגע שהמשקיעים יתרגלו לסביבה החדשה, השווקים יירגעו. אבל זה ייקח זמן ועד אז אני מעריך שנמשיך לראות תנודתיות חדה".

- ובהסתכלות לטווח הארוך?

"המגמות ארוכות הטווח ממשיכות להיראות חיוביות. לדעתי, השיפור הכלכלי וגם הריבית - שתישאר נמוכה גם לאחר שיתחילו להעלות אותה - ימשיכו לתמוך במחירי המניות, והאפיק הזה ימשיך להישאר מעניין. עם זאת, המשקיעים צריכים להיות מוכנים לתנודתיות הגבוהה ולא להיבהל ממנה".

- ומה לגבי איגרות החוב? הן לא טיפסו למחירים גבוהים מדי?

"ראינו ירידה מאוד חדה בתשואות באג"ח בארה"ב ולאחר מכן תיקון כלפי מעלה (כלומר, עלייה במחירי האג"ח ואז ירידה, ל' א'). היום באמת רואים שהתשואות באג"ח המקומיות מתחילות לרדת, וברמות הנוכחיות תשואה של 2% לשנה באג"ח ממשלתיות במח"מ ארוך מגלמת בעיניי סיכון גבוה מדי. גם אם לא יהיו הפסדי הון משמעותיים, החלק הסולידי אמור להיות סולידי ולא להיות תנודתי כמו בשבועות האחרונים. לכן, אני מעדיף את איגרות החוב במח"מ בינוני. כדי להניב תשואה קצת יותר גבוהה, במקום הממשלתיות הארוכות עדיף לשלב בתיק רכיב של אג"ח קונצרניות במח"מ קצר ובדירוגים גבוהים".

- מה באמת מומלץ למשקיעים לעשות בתיק לאור התנודתיות הגבוהה?

"קודם כל להימנע מלנסות לתזמן את השווקים. התקופה הנוכחית היא הזמן הכי לא נכון לעשות את זה, ואני מעריך שמי שניסה לתזמן את השוק בשבוע האחרון הפסיד לא מעט כסף. שנית, זה לא הזמן לתפוס פוזיציות קיצוניות. בימים אלה השמרנות חשובה מתמיד".

- יש סקטורים שאתה ממליץ להימנע מהם?

"באופן כללי ההאטה במשק הישראלי והחולשה של הצרכן הפרטי, שבאה לידי ביטוי גם במדד האחרון (שהפתיע וירד ב-0.3% בספטמבר - ל' א'), מייצרים סיכון לסקטור הקמעונאי. גם בנדל"ן יש לא מעט אי ודאות וזה מעמיד את הסקטור בסיכון. השווקים בחו"ל הרבה יותר מעניינים, בדגש על ארה"ב, ולכן אנחנו בחשיפה עודפת. בגדול אנחנו מעדיפים סקטורים שייהנו מהשיפור בכלכלה האמריקאית, כמו הפיננסי והטכנולוגי, אבל מעבר לסקטור פיקינג יש גם סטוק פיקינג (בחירה ספציפית של מניות, ל' א'). יש שונות גבוהה בין הסקטורים ותתי הסקטורים. באירופה, למשל, צריך לשם לב באילו מדינות כדאי להשקיע ואז לרדת לרזולציות יותר נמוכות. אין מה לעשות, התשואות הנמוכות מצריכות אקטיביות, כך שמי שרוצה תשואה עודפת חייב להתאמץ".

הירידות במדדים
 הירידות במדדים