הירוקים על המלצות ששינסקי: למנות ועדת חקירה פרלמנטרית

"אדם טבע ודין" והתנועה לאיכות השלטון טענו כי ההמלצות הסופיות מקלות מדי עם כיל ■ יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, ח"כ דב חנין: "לבדוק שערוריית ההפקרה של משאבי הטבע של ישראל לידי טייקונים"

דב חנין / צלם: אוריה תדמור
דב חנין / צלם: אוריה תדמור

הארגון הסביבתי "אדם טבע ודין" והתנועה לאיכות השלטון ביקרו היום (ב') את ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי 2 וטענו כי הן מקלות עם כיל. שני הארגונים קראו היום לחברי הכנסת להצטרף ליוזמה שמוביל יושב ראש השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, ח"כ דב חנין, לפעול להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתדון על הפקרת משאבי הטבע בישראל.

לטענת שני הארגונים, ועדת ששינסקי 2 העניקה הקלות מופלגות לחברת כיל וחטאה לתפקידה.

"הוועדה חטאה פעמיים: בפעם הראשונה כשהתמקדה רק בהיבט הפיסקאלי של משאבי הטבע ולא בחנה את המדיניות הכוללת של ניהול המשאבים, ובפעם השנייה - כשנכנעה שוב ללחצים של כיל, שאחראית לחלק גדול מהנזקים האדירים שנגרמו בשנים האחרונות לים המלח", טען מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה.

מנהלת המחלקה הכלכלית בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד נילי אבן חן, אמרה בהתייחסה להמלצות הוועדה כי "לא ניתן להידרש להיבטים פרטניים של משאבי הטבע בישראל בלי מדיניות כוללת ומעמיקה לניהולם הכללי, בפרט כשהציבור נדרש לשאת בעלויות הכלכליות של הנזקים הסביבתיים, החברתיים והבריאותיים ובעלויות נוספות הכרוכות בהפקת המשאבים".

לדברי ח"כ חנין, "היום הוכח פעם נוספת שאין מנוס אלא לבצע חקירה מעמיקה ורחבה של שערוריית ההפקרה של משאבי הטבע של ישראל לידי טייקונים. הלחצים של חברת כיל הצליחו לרכך עוד יותר את מסקנות ועדת ששינסקי 2, ובמקום העלאה חדה של התמלוגים הנמוכים על משאבי הטבע שלנו - יש הפחתה של התמלוגים לשיעור ריאלי של פחות מ-5%, וזאת בתוך ריכוך וצמצום של מס רווחי היתר, שנועד להחליף את התמלוגים ומאפשר פתח לתכנוני מס", אמר.

לדברי ח"כ חנין, בכוונתו להביא לכדי הצבעה בכנסת את הדרישה שלו שתוקם ועדת חקירה פרלמנטרית, שתדון בסוגיות שלא נבחנו במהלך העבודה של ועדת ששינסקי.