מוצרי מזון וצריכה בפריז זולים בעשרות אחוזים מבישראל

לא רק ברלין ולא רק "מוצרים דומים": השוואת מחירים עם סופרמרקט בבירת צרפת מגלה כי מוצרים רבים נמכרים בעשרות אחוזים פחות מאשר בישראל ■ ד"ר אורן מילשטיין שביקר בפריז: "נדהמתי מהמחירים, קיבלתי חלחלה"

שער הניצחון בפריז / צילום: רויטרס
שער הניצחון בפריז / צילום: רויטרס

בעבור מארז יוגורט אקטיביה הכולל 12 יחידות של 125 גרם (1,500 גרם בסך-הכול) תשלמו 12.6 שקל - אם תקנו את המוצר ברשת לידר פרייס בפריז. אבל אם תחליטו לרכוש אותו בשופרסל דיל בגלילות - תשלמו על מארז קטן יותר, הכולל 8 יחידות במשקל 150 גרם כל אחת (1,200 גרם בסך-הכול), 26.7 שקל.

בהשוואת הכמויות והמע"מ (בפריז יש מע"מ של 5.5% על מזון לעומת 18% בישראל) - המארז בפריז יעלה 9.6 שקלים בלבד, ובשופרסל - פי שתיים וחצי.

את ההשוואה הזאת ערך אורן מילשטיין, ד"ר לביולוגיה בן 38, שביקר בסוף השבוע האחרון בתערוכה בפריז לצורכי עבודה והחליט לנצל כמה שעות פנויות לביקור בסופרמרקט סמוך.

"טיילתי באחד מפרברי פריז ונכנסתי לרשת לידר פרייס. צילמתי בצורה רנדומלית מחירים של מותגים בינלאומיים שנמכרים גם בישראל. לא חיפשתי מותגים שנראים שם זולים, אין לי אינטרס. היה נראה לי מאוד זול יחסית למה שזכרתי מישראל, אבל עדיין אמרתי לעצמי 'בוא לא נקפוץ למסקנות'. הלכתי ביום ראשון לשופרסל דיל בגלילות, סניף שבו אני תמיד עושה קניות, ופשוט נדהמתי מהפערים. זה עצוב. זה גרם לי לחלחלה".

יוגורט אקטיביה הוא לא המוצר היחיד. מההשוואה שערך מילשטיין עולה כי גם מחירם של תה ליפטון, דגני בוקר ספיישל K ומזון לחתולים של המותג פריסקיס כפול בישראל בהשוואה לפריז. ליפטון, מותג תה של חברת יוניליוור, נמכר במארז 20 שקיקי תה בפריז ב-1.49 אירו - 7 שקלים. בשופרסל דיל נמכר אותו המארז במחיר יותר מכפול - 15 שקל. בהשוואת המע"מ מדובר במחיר של 7.9 שקלים לעומת 15 שקל - פער של 90%.

את דגני הבוקר קלוג'ס מייבאת ומשווקת חברת דיפלומט של נועם ויימן. דגני בוקר ספיישל K באריזת 500 גרם נמכרים בפריז ב-2.93 אירו - 13.9 שקל. בשופרסל דיל גלילות מחירם 27.9 שקל - פי שניים. גם אם נשווה את המע"מ, עדיין מדובר בפער של 80%.

מי שמגדל חיות מחמד יגלה כי גם כאן הוא משלם מחיר מופרז. מזון לחתולים של המותג פריסקיס עולה בצרפת 2.58 אירו לאריזה של 1.5 ק"ג. בשופרסל דיל עולה אריזה גדולה יותר של 2.9 ק"ג 61.9 שקל. בשקלול הכמות ובהשוואת המע"מ, מדובר בפער של 130% - 26.5 שקל לעומת 61.9 שקל.

אפילו על קמח, מוצר בסיסי, משלמים בשופרסל דיל יותר. בלידר פרייס עולה 1 ק"ג קמח 2.3 שקל לעומת 3.5 שקל בשופרסל. בהשוואת המע"מ מדובר בפער של 34%.

"על מעדני החלב אנחנו משלמים כאן פי שלושה", אומר מילשטיין. "זה לא סביר לשלם פי שלושה על אותו מותג. זה לא בסדר ולא פייר. אני לא יודע איך הממשלה לא דואגת כאן לאזרחים. איפה יאיר לפיד שקיבל את כל הקולות שלנו? הוא לא מטייל בסופרמרקט? הוא לא רואה? פריז יקרה מאוד, וכולם שם מקטרים על יוקר המחיה. הלוואי עלינו. ברור שיש הבדלים אחרים ואולי הבדלים במחירי הדירות, אבל עדיין אין שום סיבה שדגני בוקר של קלוג'ס יעלו כאן פי שניים. יש כאן מצב לא הגיוני שלא מחזיק מים. זה לא יכול להימשך".

"תשומות הייצור והמע"מ - גבוהים"

משטראוס נמסר בתגובה כי "הרווח של שטראוס בקטגוריות הבריאות מפורסם כל רבעון, הוא נמוך משמעותית מהרווח של דנונה באירופה, והוא מידתי. מה שמוביל למסקנה שהפער נובע משורה של גורמים שאינם תלויים ביצרן הישראלי - מחיר החלב הגולמי יקר יותר בישראל, תשומות היצור (חשמל מים, ארנונה, דלק להובלת מוצרים, מיסוי) יקרות יותר, השוק קטן משמעותית - מה שהופך את היצור ליקר ולפחות יעיל, והמפעלים עובדים בצורה לא רציפה בשל הכבוד לשבת.

"שטראוס לא העלתה את מחירי מוצריה לרבות מוצרי אקטיביה ב-4 השנים האחרונות, כשבמקביל מחיר החלב הגולמי שנרכש מהרפתות עלה ביותר מ-10%. בנוסף לכל אלה, המחיר לצרכן נקבע על-ידי הקמעונאי ולא על-ידינו, ומעל הכול המע"מ בישראל גבוה ב-12.5% מהמע"מ המשולם על מזון בצרפת".

מיוניליוור נמסר כי "המחיר הממוצע לצרכן של סגמנט התה הירוק בישראל עומד על 24.5 שקל. לעומת זאת, מחירו הממוצע של 'פירמידות תה ירוק ליפטון' בישראל הוא 13.9 שקל. מחיר המוצר לצרכן ירד בשנה האחרונה בכ-5%. המע"מ על מוצרי צריכה בצרפת נמוך יותר, על תה מיובא לישראל מוטל מס, והוצאות היבוא והשינוע לישראל גבוהות משמעותית מאירופה. בכל מקרה, מחירו הסופי של המוצר נקבע על-ידי הקמעונאים".

בשופרסל מסרו כי "שופרסל מוכרת את מוצריה במחירי השוק הישראלי וכתלות ישירה של מחיר הקנייה שלה מהספקים. בהשוואה למחירי שוק הדיסקאונט בישראל - מחירי סניף שופרסל דיל בגלילות הנם תחרותיים ואטרקטיביים ביותר. את השאלות בנושא יוקר מוצרי המזון בישראל אנו ממליצים להפנות לספקי המזון ולממשלה, ולא לנסות ולייחס את האחריות לרשת הקמעונאית שמושפעת ישירות מגורמים אלה, וששיעור הרווחיות התפעולית שלה בהשוואה לעולם נמוכה מאוד".

חברת דיפלומט סירבה להגיב לידיעה.

יוקר המחיה
 יוקר המחיה