אלביט מערכות מזהירה: התחזקות הדולר תגדיל הוצאות המימון

ההוצאות החריגות - בשל עסקאות גידור שבוצעו על רקע ההתחזקות השקל עד לאחרונה ■ סמנכ"ל הכספים: "רוב ההשפעה היא לא במזומן אלא חשבונאית"

מגמת ההיחלשות של השקל מול הדולר עתידה לפגוע בתוצאות חברת אלביט מערכות ברבעון השלישי של השנה. החברה פרסמה היום אזהרת רווח, וציינה כי בהתבסס על בדיקה ראשונית, היא צופה כי התחזקות הדולר תגדיל את הוצאות מימון שלה ברבעון ב-15-20 מיליון דולר, ובהתאם תהיה השפעה לרעה גם על הרווח הנקי ברבעון. נזכיר שמסוף חודש יולי נחלש השקל בכ-10% ביחס לדולר.

אלביט, שנמצאת בשליטת מיקי פדרמן ומנוהלת על-ידי בצלאל (בוצי) מכליס, מייצרת מערכות אלקטרוניקה צבאיות. כחברה העוסקת בעיקר בייצוא (פחות מרבע מהכנסותיה מגיעות מישראל), אלביט אמורה דווקא ליהנות מהיחלשות השקל ביחס לדולר, אך אזהרת הרווח הנוכחית מגיעה על רקע עסקאות גידור שביצעה החברה, על רקע מגמת התחזקות השקל עד לעת האחרונה.

"בשנתיים האחרונות היה תהליך עקבי של חיזוק השקל לעומת הדולר, עד לשער של כ-3.4 שקל, וזה פגע מאוד בחברות כמו אלביט מערכות שבסיס העבודה שלהן ברובו בישראל, אבל המכירות בחו"ל ובעיקר בדולרים", מסביר סמנכ"ל הכספים של החברה, יוסי גספר.

"כמו חברות רבות, גם אנחנו עשינו עסקאות הגנה נגד התחזקות השקל, כדי שאם הוא היה ממשיך ויורד חס וחלילה מתחת ל-3.4, לא ניפגע עוד יותר", אומר גספר. "מדובר בעסקאות שנפרסות למשך כשנה קדימה. במהלך אוגוסט הייתה התהפכות של המגמה והשקל החל לעבור פיחות משמעותי. זה יצר מבחינתנו שני דברים: החיובי הוא שכיצואנים, זה עוזר לנו בשוטף. מצד שני, עסקאות הגנה שהיו לנו נבחנות חשבונאית לבדיקת הערך שלהן, והוא בוודאי שלילי וצריך להשתקף בהוצאות המימון של החברה ברבעון. רוב ההשפעה היא לא במזומן, אלא חשבונאית".

בבורסה לא התרגשו

גם המאזן של אלביט יושפע ברבעון השלישי משינויי שערי החליפין, בשל מה שהוגדר כהפרשי תרגום לדולר של סעיפי מאזן. לדברי גספר, "אם יש לנו חובות של לקוחות בשקלים, בסוף כל רבעון אנחנו מתרגמים אותם לדולרים לצורך הדיווח. ברגע שיש פיחות בשקל, אנחנו מביאים את זה לידי ביטוי בהקטנת מאזן החוב השקלי. זה פועל לכיוון השני בכל מה שקשור לחובות השקליים שלנו, כגון לספקים או לקרנות הפנסיה לעובדים".

- בסופו של דבר תהיה השפעה גם על הרווח על בסיס Non-GAAP, או רק על הרווח החשבונאי?

גספר: "מכיוון שזאת הפעם הראשונה שקורה לנו דבר כזה, אנחנו מתייעצים עם רואי החשבון האם לנטרל את ההשפעה על הרווח Non-GAAP, וצריכים לחכות להנחיות רואי החשבון. גם אם זה לא ינוטרל, מבחינת מזומן אין כמעט השפעה. זהו מהלך חשבונאי, והעסקים השוטפים של החברה לא מושפעים מהותית. בראייה ארוכת טווח, אנחנו מושפעים לטובה מעליית הדולר".

במחצית הראשונה של 2014 הסתכמו הכנסות אלביט בכ-1.4 מיליארד דולר, בדומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות גדל במחצית הראשונה בכ-1% ועמד על 92 מיליון דולר (104 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP, עלייה של 2.8% מהתקופה המקבילה).

אלביט נסחרת במקביל בנאסד"ק ובתל אביב ושווי השוק שלה הוא כ-2.6 מיליארד דולר. המשקיעים בת"א קיבלו היום בשוויון נפש את האזהרה, והמניה נסחרה ביציבות. מתחילת 2014 עלתה המניה ב-10%, ובשנה האחרונה הוסיפה לערכה 27%.

הוצאות המימון של אלביט
 הוצאות המימון של אלביט