משקיעים מהונג-קונג ואבו-דאבי מציעים לאדידס 2.2 מיליארד ד' על ריבוק

אדידס רכשה את ריבוק לפני 8 שנים במטרה להגדיל את מכירותיה בארה"ב, אך השידוך הניב תוצאות מאכזבות

נעלי אדידס / צלם: רויטרס
נעלי אדידס / צלם: רויטרס

קבוצת משקיעים מהונג-קונג ואבו-דאבי מציעה לקנות מאדידס את ריבוק בכ-1.7 מיליארד אירו (2.2 מיליארד דולר). עסקה כזו תסיים נישואים של 8 שנים בין שתי יצרניות נעלי הספורט שהניבו תוצאות מאכזבות.

לפי "וול סטריט ג'ורנל", ג'ינוול קפיטל, חברת ההשקעות של משפחת לואו בעלת המיליארדים מאסיה, וקרנות שקשורות לממשלת אבו-דאבי, שיגרו אתמול (ב') את ההצעה לקניית ריבוק למועצת המנהלים של אדידס. הקבוצה הזו מהמרת על כך שלריבוק יהיה עתיד מזהיר יותר אם היא תתנהל כחברה נפרדת.

מניית אדידס, שנסחרת בגרמניה, זינקה ב-8.1% בעקבות הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על הצעת הקנייה של ריבוק. המניה ננעלה לבסוף בעלייה של 3.7% בפרנקפורט. היום (ג') בשעות הצהריים רשמה המניה עלייה נוספת של יותר מ-4%.

ריבוק, שאדידס קנתה ב-3 מיליארד אירו ב-2006, הייתה אמורה לסייע להגדיל את מכירות אדידס בארה"ב, אך אחרי שהיא הפסידה במכרז לאספקת ציוד לליגת הפוטבול האמריקאית ‏NFL‏ ונפגעה משביתת הקבוצות בליגת ה-NHL (הוקי קרח), היא הפכה לנטל על אדידס הגרמנית, ולא לנכס.

‏אדידס מיתגה מחדש את ריבוק כמותג כושר גופני, וכמה אנליסטים רואים סימני הבראה בחברה-הבת האמריקאית. ריבוק צפויה לסיים את 2014 באיזון כספי.

‏אנליסטים אומרים כי מנכ"ל אדידס, הרברט היינר, יצטרך אולי להחליט כעת אם לנצל את ההבראה התחילית כדי לצאת מריבוק, או להמר על הבראה גדולה יותר של חברה זו. ‏היינר ניצב בפני חוסר סבלנות של משקיעי אדידס, שמנייתה צנחה השנה ב-40% בעקבות 3 אזהרות רווח. הוא הודיע עד כה שימשיך לבצע את תוכנית ההבראה של החברה. בתחילת החודש השיקה אדידס תוכנית קנייה חזרה של מניותיה שלה בהיקף 1.5 מיליארד דולר.

‏משקיעים אמריקאים ובריטים רבים ספקנים לגבי הצלחת תוכנית המפנה העסקי בריבוק, ורואים את רכישתה ככישלון, אמר סדריק רוסי, אנליסט בחברת בריאן גארנייה בבריסל. ‏‏"אם אדידס תמכור את ריבוק היום, זו תהיה בעיני המשקיעים הוכחה לכך שקניית המותג הזה הייתה טעות", אמר רוסי, והוסיף כי "הם יהיו מוכנים כנראה לסלוח לאדידס", אם היא תסכים למכור את ריבוק. אבל רוסי אמר כי קבלת הצעת קבוצת המשקיעים מאסיה "לא תהיה מהלך חכם" במבט אסטרטגי, מפני שלהערכתו ריבוק מבריאה. ‏

כמה אנליסטים אמרו כי גובה הצעת הרכישה, 1.7 מיליארד אירו, הוגן כלפי ריבוק, אך תהו אם אדידס תסכים לו, בין היתר מפני שלאדידס אין תוכניות מה לעשות בכסף שתקבל.

‏אנליסטים העריכו גם כי ההצעה לריבוק לא תפצה את אדידס על הבעיות הלוגיסטיות של הפרדת מחסנים וניהול רכש נפרד שיהיו לה בארה"ב כחברה מצומצמת בהרבה ללא ריבוק.