בקשה לייצוגית ב-165 מ' ש' על מכירת דירות ללא רישיון לכאורה

התביעה - נגד חברת נתנאל גרופ ■ המבקש מעריך את ירידת הערך שנגרמה לדירות מהיעדר רישיון ב-7%, או 110 אלף שקל לדירה ■ נתנאל גרופ: "דוחה את הנטען בבקשה, לרבות הסכומים"

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

חברת הנדל"ן נתנאל גרופ הפרה שורה ארוכה של חוקים, הציגה בדוחותיה לבורסה מצגי-שווא, והיא ובעלי השליטה בה התעשרו שלא כדין - אלו הן חלק מהטענות שעולות מבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט המחוזי.

התובענה, על סך 165 מיליון שקל, הוגשה כנגד נתנאל גרופ ובעלי השליטה בה, היו"ר אריה נתנאל והמנכ"ל דני נתנאל. מגיש הבקשה הוא אלון חנוכה, שרכש דירה מנתנאל בתל-אביב, והיא הוגשה באמצעות עו"ד דן שריזלי.

בבקשה לבית המשפט נכתב כי נתנאל מכרה במשך 5 שנים אלפי דירות שנבנו על-ידי חברת א.ד.מ נתנאל בנייה (לשעבר ליהקום), הנמצאת בשליטת בעלי השליטה בנתנאל, וזאת מבלי שהיה בידי האחרונה רישיון קבלן שנדרש בחוק. לטענת מגיש הבקשה, א.ד.מ נמחקה מפנקס הקבלנים בנובמבר 2008, רישומה חודש בדרגה נמוכה מהנדרש ב-2009, ושוב בוטל באוגוסט 2011.

לטענתו, נתנאל גרופ "מכרה דירות כשהיא יודעת שהיא בונה אותן באמצעות הנתבעת 2 (א.ד.מ), שהיא קבלן שאין לו סיווג קבלני כלל ו/או בעל סיווג קבלני בלתי מתאים בעליל. למרות זאת, נתנאל בחרה לבנות את הדירות הללו באמצעותה, דבר המהווה אף עבירה פלילית לכאורה, וזאת תוך שהיא מסתירה עובדה מהותית זו, והכול למען בצע-כסף".

עוד נכתב בבקשה כי באותה תקופה עמד היקף ההתקשרות בין נתנאל לא.ד.מ בגין שירותי הבנייה על 132 מיליון שקל. "למותר לציין כי כספים אלה הגיעו בסופו של דבר, כולם או חלקם, גם לנתבעים 3 ו-4 (אריה ודני נתנאל)", נכתב.

לטענת המבקש, החברה גם הציגה מצגי-שווא בדוחותיה, כאילו א.ד.מ מקיימת את הוראות חוק רישום הקבלנים.

צירף חוות-דעת שמאית

בהסתמך על חוות-דעת שמאית שצירף התובע לתביעתו, מאת שמאי המקרקעין רן וירניק, הוא טוען כי ירידת הערך שנגרמה לדירות כתוצאה מבנייתן על-ידי קבלן ללא רישיון היא בשיעור של 7% או סך של 110 אלף שקל לדירה, ובסך-הכול זהו נזק כולל של כ-165 מיליון שקל לכל הדירות שנבנו ללא רישיון.

נתנאל, שנסחרת בבורסה בשווי של 112 מיליון שקל, פרסמה היום (ג') דיווח בנושא, וציינה כי "הבקשה טרם הומצאה כדין לחברה, אולם זו החלה בבחינת הטענות שהועלו במסגרתה. כבר בשלב מקדמי זה ניתן לומר, מבלי למצות או לגרוע מכל טענה שהוזכרה, כי החברה, בהתייעצות עם יועציה המשפטיים, דוחה את הנטען בבקשה, לרבות הסכומים הנטענים".