ביטול המס האינפלציוני בחוק התכנית הכלכלית

במהלך כל השנה הודו אנשי רשות המיסים כי השארת המס האינפלציוני נעשתה בטעות אלא שאין בכוחם לפעול בניגוד להוראות החוק

אחת הטעויות הבולטות ברפורמה במיסוי מקרקעין במסגרתה בוטלו הפטורים ונקבעה הנוסחה הלינארית החדשה הייתה השארת המס האינפלציוני על כנו. המס האינפלציוני נועד לתת הקלה במס כך שעל השבח האינפלציוני שעד ל-31.12.1993 יוטל מס בשיעור 10% בלבד במקום מס השבח הרגיל שהיה מוטל על העסקה. אולם, במכירת דירה בפטור ממס, קבע החוק בנוסחו הקודם כי הפטור יינתן במלואו הן ביחס לשבח הריאלי והן ביחס לשבח האינפלציוני.

במסגרת הרפורמה נקבעה נוסחה לינארית חדשה בה ניתן פטור על השבח היחסי שעד תחילת שנת 2014. דא עקא, בניסוח החוק שכח המחוקק להעניק פטור ממס השבח האינפלציוני וכתוצאה מכך בחלק מהעסקאות מס השבח הריאלי היה זניח ואילו המס האינפלציוני הגיע לסכומים של אלפי שקל.

בטיוטת הצעת חוק התכנית הכללית לשנת 2015 מבקש המחוקק לתקן עיוות זה ולהעניק פטור אף על השבח האינפלציוני. בנוסף, בהתאם להצעת החוק תיקון זה מתוכנן לחול רטרואקטיבית כך שמי ששילם את המס האינפלציוני בשנת 2014 צפוי לקבל החזר מס.

נוסיף ונציין, כי גם כיום עד שיעבור החוק או במידה ומסיבה כלשהי החוק לא יעבור, יתכנו מצבים בהם המס האינפלציוני יהיה זניח, ובפרט ביחס לדירות שניקנו לפני שנים רבות. גובה המס האינפלציוני תלוי בעלות הרכישה - ככל שהעלות גבוהה יותר כך המס האינפלציוני גבוה יותר. במקרים בהם הנישום אינו יודע את עלות הרכישה יכול הנישום לכתוב בעלות הרכישה בשומה סכום אפס, ואז ממילא לא יחויב בתשלום מס על השבח האינפלציוני.

יש ציין כי במהלך כל השנה הודו אנשי רשות המיסים כי השארת המס האינפלציוני נעשתה בטעות אלא שאין בכוחם לפעול בניגוד להוראות החוק והם פועלים לתקן טעות זו בחקיקה ראשית וכעת אכן נעשה ניסיון מבורך לעשות זאת.

הכותב ממשרד זיו שרון ושות'

האמור במאמר הינו על דעת הכותב בלבד, אינו משקף בהכרח את עמדת רשויות המס ואינו תחליף לייעוץ משפטי פרטני.