רוצה להיות כחלון של הבריאות

קחו עצה קטנה, לפני שאתם מאמינים להצהרות של יעל גרמן

כמו בכל יום שלישי ב-15 השנים האחרונות, עשיתי בשבוע שעבר את דרכי למשרדי "עזרה למרפא" שייסד ומנהל הרב אלימלך פירר, חתן פרס ישראל. שם אני עושה את "השירות הלאומי" שלי, כמתנדב מן השורה אצל האיש המיוחד הזה. היום חלף, ובערב, כששבתי לביתי קראתי ב"גלובוס" על השקת אתר חדש של משרד הבריאות, שמשווה בין הביטוחים המשלימים, ושמטרתו ליצור שקיפות במחירי הביטוחים של קופות-החולים. יוזמה ברוכה.

אלא שנראה כי בלי פופוליזם, זה לא עובד. שרת הבריאות יעל גרמן הבהירה, כי בפעם הבאה שמישהו אומר לך שאם חלילה תזדקק להשתלה, אתה חייב ביטוח פרטי, תיכנס לאתר ותראה שאתה זכאי לכך במסגרת הסל הממלכתי, ושאם לא ניתן לבצע את הניתוח בארץ, המדינה תממן לך השתלה בחו"ל ואפילו ליווי. האמת? מאוד מרגש. עוד מעט גרמן גם תציע לנו פרחים ושושנים.

אז לפני שאנחנו קונים את ההצהרות של גרמן, הנה עצה: קחו את הדברים בעירבון מוגבל. כי במציאות ובפרקטיקה זה לא עובד ככה. אם רק יש לכם אפשרות, עשו ביטוח משלים, ובנוסף ביטוח נוסף. כי בשעת צרה המערכת לא תמיד תהיה שם בשבילכם.

אני יודע זאת מהניסיון. במשך השנים העברתי אלפי אנשים חולים לפתחו של הרב פירר, חלקם מקרים קשים ביותר. התברר, כי ביום פקודה, ההבדל בין מי שיש לו ביטוח נוסף למי שאין לו הוא הבדל של יום ולילה.

נכון, על-פי החוק אם אין אפשרות לעשות ניתוח בארץ, הקופה חייבת לממן ניתוח בחו*ל. אבל מי קובע כי "אין אפשרות"? מי קובע אם יש כאן די ניסיון בתחום הבעיה? גרמן? קברניטי משרד הבריאות? לא. בדרך-כלל זה הרופא שהקופה עובדת איתו. ובפרקטיקה, הוויכוחים בנושא הם לא פעם מהותיים וקריטיים להצלת חיי החולה. אין ספק, החיים קלים בהרבה כאשר יש לך ביטוח נוסף, שלא לדבר על זמני ההמתנה מורטי העצבים.

ועדיין לא הזכרנו את התרופות וטכנולוגיות שאינן כלולות בסל, ושעוד לא עברו את האישורים והביורוקרטיה בארץ, על אף שהן כבר בשימוש רווח בארה"ב - לאחר שעברו שם את כל האישורים של מנהל-התרופות-האמריקאי. חולים שאין להם ביטוחים משלימים נאלצים לשלם אלפי שקלים בחודש, או לקבל רפואה פחות טובה. האם השרה גרמן מודעת לפרטים הללו? האם היא מציעה במקביל פתרון? או שמחוסר ידע והבנה היא מנסה לשכנע אותנו לקבל בריאות טובה פחות על-חשבון כותרת בעיתון?

אם גרמן מאמינה במה שהיא מנסה למכור לנו, אדרבה, שתקום ותצהיר שהיא מוותרת על הביטוח המשלים שלה. הפרטי וזה המשלים בקופה. הרי המדינה נותנת הכול, כולל טיסות וליווי. נשמע מבטיח. אז מדוע לשרה יש ביטוח נוסף והיא לא מוותרת עליו? ואם היא אינה מוותרת, למה שאנחנו נוותר. אולי כי היא רוצה להיות סוג של משה כחלון? אבל מה לעשות שבריאות הרבה יותר חשובה משיחות בסלולר.

גרמן אמנם מדברת על רפורמות וכוונותיה טובות, אבל שלא במתכוון היא גורמת נזק להרבה חולים, בני משפחותיהם ואף לרופאים. "ועדת גרמן" שעמלה במשך שנה וחצי על רפורמה בבריאות, הייתה של כלכלנים. לא היו בה חברים בכירים ממערכת הבריאות, לא רופאים בכירים, לא מנהלי קופות ובתי-חולים, לא מנהלים-כלליים בדימוס של משרד הבריאות, וגם לא נציגי ציבור למעט העוזרת שלה מעיריית הרצליה, שהפכה לנציגת ציבור. במילים אחרות, השרה, סייעת שלה, וחברי ועדה, מנסים להוביל החלטות בעניינים גורליים, בלי לשתף את בכירי ומקצועני המערכת, שזה אבסורד ממש. נכון, שלוועדה הגיעו לשימוע כל הגורמים הרלבנטיים, אבל הם לא היו שותפים לא לתהליך ולא להחלטות.

לתקוף את מי שנוטל מאיתנו כסף, זה לעיתים צעד פופוליסטי. זה מפתה להציג את עצמך כמגינת הציבור, אבל מסוכן לעשות זאת בעניינים מהותיים וקריטיים. לעודד שקיפות זה מבורך; להגביר תחרות - מעולה. לזרות חול בעיני הציבור, לשפוך את התינוק עם המים, זו טעות טראגית.