הערבה מותחת איברים

השנה יתקיימו בפעם החמישית אירועי "יוגה ערבה", הברומטר הלאומי לבחינת מדד היוגה, אבל גם פסטיבל יחיד במינו בארץ, ואפילו בעולם. כאן אפשר להתנסות בשלל סוגים של יוגה, לחוות שילובים חדשים ולהתעדכן בהתפתחויות בתחום >

כשחבורת המפיקים של מיזם "יוגה ערבה" החלה לפעול לפני חמש שנים, הם היו בעיקר חולמים, שראו את האור בהודו והגיעו לערבה כדי לאמץ אורח חיים אחר. רחוק מהרעש, מההמולה ומתרבות הצריכה. הם רצו מקום נקי וטהור ליוגה, מצאו כזה, וכך הקימו את "אשראם במדבר" ששם התחיל הכול. בשנה הראשונה, מספרת רוני פרידמן, ממפיקות האירוע ואחראית התוכן, נערכו באירוע 15 סדנאות במספר מוקדים מצומצם. השנה יתקיימו יותר מארבעים, והן יתפרסו ברחבי הערבה, מצפונה ועד דרומה, לאורך כמעט מאתיים קילומטרים. גם מספר המשתתפים גדל מדי שנה בעשרות אחוזים, ועמו הולכת החשיפה ומתרחבת ברחבי הארץ ואף בעולם.

יוגה הופכת בשנים האחרונות לאימון פופולרי יותר ויותר, ויעידו סוגי היוגה שמזדחלים לתוך הז'אנר והטוויסטים שהיא מקבלת הופכים אותה למשהו גמיש (תרתי משמע) כמעט יותר מכל תחום אחר. מצד שני היוגה נחשבת בתפיסה הרווחת לאימון מקובע, אולי משום שנולדה כתרגול רוחני לדת לפני כ-2,500 שנה ושורשיה טמונים עמוק בפילוסופיה ובכתבי הדת ההינדיים. ככזו, יש לה כמה פנים, שהיותר מוכרות הן ההאטה יוגה, ששמה את הדגש על הגוף ועל הנשימה, וממנה התפתחו שיטות תרגול שהלכו והתפשטו בעולם ובהן איינגר, ויניאסה, ויג'ננה ועוד.

בשנים האחרונות מקבלת היוגה, לצד הזרמים הקלאסיים הללו, גם תפניות ופרשנויות עדכניות ומעניינות. אולם שלא כמו חדשנות שמבטלת את העתיק והנושן מתוך רצון להחליפם, האלמנטים החדשניים מתלבשים על היוגה המסורתית, ובמקום לגרוע ממנה הם במובן מסוים משביחים אותה. נכון שיהיו שיחלקו על דעה זו, אבל זו עוד דרך להנגיש את היוגה לציבור הרחב, כי הרבה פעמים הזרמים הקלאסיים, בנוקשותם ובקשיחותם, אינם מתאימים לממוצע הרחב של האוכלוסייה. הפתיחות, היצירתיות והרעננות מושכים אל היוגה כוחות חדשים, מעוררים ומניעים אותה בתנועה של התחדשות מתמדת.

אירועי יוגה ערבה הפכו, אולי מבלי להתכוון לכך, לברומטר של היוגה, המקום שבו אפשר להתנסות בשלל סוגים, לחוות שילובים חדשים של יוגה ולהתעדכן בהתפתחויות. האירוע מתקיים, כאמור, במקביל בכארבעים מתחמים, כאשר כל נרשם יכול לבחור מתחם לפי הסדנה המתקיימת בו, או לפי סוג הלינה המועדף עליו. אפשר ללון בחאן אירוח צנוע או בצימר מפונפן, ולהתנסות ביוגה מוכרת או במשהו חדש.

כיוון שהמתחמים נפרדים זה מזה ואין ביניהם קשר במהלך ימי הפסטיבל, יזמו המארגנים ערב איחוד, שמתקיים בפארק תמנע ובמהלכו נערך תרגול המוני למאות אנשים יחד. מראה ההמונים בתנוחות יוגה על רקע עמודי שלמה הוא מראה מרגש. המדבר חודר לנימים בשלוותו והתפאורה שהוא מספק מושלמת. האירוע המרכזי נמשך בארוחת שישי רבת משתתפים ולאחריה מופע מוזיקה - והשנה שילוב של נגנים ישראלים עם נגנים טורקים בחפלה של כלים אתניים מדבריים.

את התרגול המרכזי מוביל בדרך כלל מורה מחו"ל. המגמה באירוע היא לארח מדי שנה מורים מרחבי העולם, מהבכירים בתחומם, שתורמים להשבחת התרגול ולחוויה חד-פעמית בינלאומית. יוג'יני קאליג'י מארצות הברית תנחה את התרגול המרכזי השנה, שיתמקד בתחום חדש שייסדה - טרי יוגה. משמעות השיטה היא יוגה בזרימה. השיטה מאגדת מנעד תנועות מסורתיות רחב, וקאליג'י קבעה שיטתיות לתרגילים, לנשימות ולטכניקות הריכוז שיוצרת זרימה. את הטכניקה שפיתחה מ-1980 היא תנחה במהלך הפסטיבל בסדנה שתתקיים בחאן נחל ערבה במושב חצבה.

את הסדנאות בפארק תמנע ינחו, בין היתר, ג'נט אורזקובסקי (Orzechowski) משווייץ ויפה סקובגורד (Jeppe Skovgaard) מדנמרק, והן יעסקו באנוסארה ואקרויוגה (תחום שקיבל כאן מדור משלו לפני כחודשיים). לין ואכמן מקנדה, אחות במקצועה, תעביר סדנה במושב עידן על קשר בין יוגה, איורוודה ורפואה. הסדנה שלה מתאימה לקהל בוגר יותר, והוא נובע מאמונה בשילוב שבין היוגה לרפואה הקונבנציונלית. לצד האורחים מחו"ל יקיימו גם מורים מישראל סדנאות בתחומי יוגה חדשים.

אחת מהם היא דוריה נוה, שתתרגל בקיבוץ לוטן יוגה במים. דוריה מדברת על האינטימיות שיוצרים המים, אבל גם על המבוכה והפחד. אל הפחד הזה היא מציעה להתחבר, ולהפוך אותו לכלי שבאמצעותו אפשר להתעצם ולא להתחבא. "אני נגד מחשבות חיוביות", היא מתריסה, "כי מה נעשה עם השליליות? נטאטא אותן לתוך עצמנו או על האנשים שאנחנו אוהבים?". בסדנת התנסות שהעבירה לקראת הפסטיבל היא הכניסה את כולנו למים, וביקשה מאיתנו להיות מי שאנחנו, בלי לנסות להיות "בסדר" כלפי אף אחד. היא ביצעה איתנו תרגילי יוגה, אבל גם תרגילי אמון קבוצתיים שהוציאו מאיתנו פרצי צחוק, אבל גם רגעי שלווה תהומית. דוריה, שהייתה רקדנית ומטפלת בווטסו, פיתחה את היוגה במים מתוכם, ורואה במים כלי שיקוף מלא עוצמה של מה שקורה לבני אדם. לפני סיום ביקשה מאתנו שניקח את תחושות השקט והרוגע שמעניקים המים אל היבשה.

במתחם "אי שם" במושב צופר תעביר שני הברי סדנה של יוגה וקערות טיבטיות. שני עוסקת במוזיקה ובשירה, ובסדנה מוקדמת שהעבירה כטעימה לפסטיבל זכינו לטעום יוגה עם מלאכים. צלילי הקערות משתנים כפונקציה של גודלן ושני יודעת לתמרן ביניהן כדי להגיע לתדרים עמוקים שהשרו עלינו אווירה מיוחדת. הצלילים הללו מרגיעים מאוד, ויש המאמינים שיש בהם גם יכולת לרפא. אצל השכנים ב"חאן דרכי הבשמים" יעביר דודי מלכא סדנה של יוגה Shadow, עוד פיתוח חדשני, המשלב יוגה עם תנועות ספירליות שמקורן באומנויות לחימה. יצירתיות נוספת ניתן למצוא בסדנה ליוגה ולציור מנדלות שתתקיים ב"לה סיאסטה" במושב חצבה, ואותה יובילו מיכל אדלמן וחוה בת חיים. שמעון בן-אבי יתרגל אשטאנגה יוגה ויניאסה בשילוב קריאת טקסטים והליכות לאור זריחה במואה, ושאקטי ופפה יתרגלו יוגה מלווה במוזיקה חיה ביישוב צוקים. השפע, המבחר, היצירתיות והמקוריות הם אבן שואבת לחובבי יוגה באשר הם, והתמזגותם יחד יוצרת אירוע שאין כמותו. נמאסטה!

יוגה ערבה, 6-8.11.14. חבילות כוללות אירוח צמחוני מלא וכשש סדנאות נוסף על האירוע המרכזי; 900-1,700 שקלים; טל' 052-3665935, www.yogaarava.co.il

מרוץ "רצים בצבע"

המרוץ יתקיים בסימן מבצע צוק איתן, והוא בא להדגיש את הריצה כחיבור בין גוף לנפש, ואת הצבע שבו ייצבעו הרצים לאורך הדרך כנראות לפציעה הנפשית השקופה לכאורה. כל ההכנסות מהמרוץ קודש לתמיכה ולסיוע נפשי לנפגעי טרור ומלחמה באמצעות עמותת נט"ל, בדגש מיוחד על נפגעי מבצע צוק איתן וסיוע לילדי הדרום.

המרוץ נערך בחסות חברת נירלט.

14.11, פארק גני יהושע בתל אביב, החל מ-00:70 בבוקר.

http://natal.sportweb.co.il