איומי-סרק של בכירי כיל

אף אחד לא יעניש את עצמו ויהרוג תרנגולת שמטילה ביצי זהב

מפעל כיל / צילום: איל יצהר
מפעל כיל / צילום: איל יצהר

בכירי החברה לישראל-כיל-מפעלי ים המלח-פוטאש ושות' מאיימים שיפסיקו להשקיע בישראל אם יאומצו המלצות ועדת ששינסקי 2 שפורסמו ביום ב'.

אלה איומי-סרק, כי גם מי שמשתוקק להעניש ולאיים לא יהרוג את התרנגולת שמטילה את הביצים עם הכי הרבה זהב.

הרווחיות מהאשלג (מקור הרווח המשמעותי ביותר והחזק ביותר) שהחברה מפיקה מים המלח היא לא רק הגבוהה ביותר בין שלושת מכרות האשלג שלה (באנגליה, בספרד ובישראל), ולא רק "חריגה בהשוואה לרווחיות של חברות אחרות בעולם העוסקות בתחום כריית המחצבים", כפי שכתוב בדפי הדוח; על-פי גורמים המעורים בענף העולמי, מדובר ברווחיות הגבוהה ביותר בין כל הפקות האשלג של כל החברות, כולל שבע חברות הסחר העולמי, על פני תבל!

דוחות כיל מציגים את נתוני כלל פעילות הקבוצה בעולם ואת שיעורי הרווח התפעולי על-פי מגזרים. הם אינם מפרידים, אפילו מסתירים, את הנתונים הנוגעים לפעילות בים המלח מול חו"ל. כשוועדת ששינסקי ביקשה את הפירוט, החברה סירבה, ולאחר מכן נדרשו כל חברי הוועדה לחתום על הסכמי סודיות כבדים ומפורטים. הדוח מתייחס אמנם ברמיזה לכך שהרווחיות בישראל גבוהה באופן משמעותי מהפעילות בספרד ובאנגליה (הודות למיקום הנוח של המחצבים - לא במכרות תת-קרקעיים אלא בחוץ, ההפקה באמצעות אידוי ולא כרייה, האפשרות לאחסן בערימות מעל פני הקרקע והקרבה לשווקים המתפתחים באסיה), אבל לא משווה עם הרווחיות בעולם.

בכיל-מי"ה מאשרים את העובדה שהפקת האשלג הכי רווחית מבחינתה היא בישראל, אבל לטענתם לא מדובר ברווחיות הגבוהה ביותר בעולם, אלא רק "בין הגבוהות בעולם" (הכוונה, ככל הנראה, היא לאחד מעשרות המכרות של חברת פוטאש, שנמצא בקנדה והמבנה הגיאולוגי שלו נוח במיוחד להפקה).

כמה מספרים מפחידים

הלמ"ס פרסם השבוע מקבץ מספרים המציירים את פני החברה הישראלית.

הנה כמה שלא ממש שמנו אליהם לב, הנוגעים להזנחת הרפואה: 1.88 מיטות אשפוז לאלף איש לעומת 2.8 מיטות בממוצע OECD. זו תפוסת המיטות הגבוהה בעולם; מספר האחיות והאחים הוא השני הכי נמוך בעולם - 4.8 אנשי סיעוד לאלף תושבים לעומת ממוצע מערבי של 9.1. זו סכנה ברורה ומיידית לבריאות ולחיי הורינו, ילדינו ואנו. וחוצמזה: 50% מהגברים והנשים סובלים מהשמנת יתר.

שימשיכו לשבות

600 עובדי שירות התעסוקה שוב לא עובדים, שוב דוחים את הקהל. הפעם כי ההנהלה מתכוונת לצמצם את המבנה העתיק והמגוחך של 5 מחוזות ו-72 לשכות הפרוסות על פני הארץ הענקית הזאת. 72! אז שימשיכו לשבות. ושיו"ר השירות שרגא ברוש ימשיך לא לפנות לבית המשפט ולא לדרוש להחזירם לעבודה. הציבור מטופל גם בלעדיהם: דמי האבטלה מתקבלים בביטוח הלאומי, מובטלים חדשים יוכלו להירשם בהמשך ולקבל דמי אבטלה רטרואקטיבית.

3 שרים עשו טוב

בנצרת נפתח, יום שני, מרכז הגנה נוסף לאבחון וחקירה של ילדים ונוער שנפגעו מינית, פיזית ונפשית (שר הרווחה מאיר כהן); חברות הסלולר יחויבו (בקרוב) לספק "מסמך עסקה" ו"טופס גישה לשירותים" גם ברוסית, אמהרית, אנגלית וערבית (שר התקשורת גלעד ארדן, ביוזמת "אמון הציבור"); בשדרות הושק, היום, חמישי, מתחם מגורים במכולות לסטודנטים (שר האוצר יאיר לפיד והשר לפיתוח הנגב סילבן שלום).