הצעת חוק: ערבות מדינה על ההון העצמי לרוכשי דירה

הצעת החוק שהגישו חברי הכנסת אברהם מיכאלי ויעקב מרגי מש"ס מציעה לאפשר את העזרה בהון העצמי רק על דירות שנרכשות עד מחיר של 1.2 מיליון שקל

פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר

הצעת חוק חדשה שעתידה לעלות לדיון והצבעה בוועדת שרים לעייני חקיקה ביום א' הקרוב מציעה לעזור לזוגות צעירים בגיוס ההון העצמי הנדרש וזאת באמצעות ערבות מדינה. מדובר בהצעת חוק שהגישו חברי הכנסת אברהם מיכאלי ויעקב מרגי מש"ס. הצעת החוק מציעה לקבוע כי רוכשי דירה ראשונה יוכלו לקבל ערבות מדינה על הפרש הסכום שבין ההלוואה שקיבלו מבנק למשכנתאות לרכישת דירה לסכום הדירה הנרכשת.

המשמעות היא עזרה לגיוס הון עצמי לרוכשים רבים שאינם מסוגלים להגיע לכך. נציין כי הצעת החוק מציעה גם מגבלות על סוג הדירות וגם על אופי הלווה כך שלא ניתן יהיה ליישמה על כל דירת מגורים שנרכשת. כך, הצעת החוק מציעה לאפשר את העזרה בהון העצמי רק על דירות שנרכשות עד מחיר של 1.2 מיליון שקל. עוד מציעה הצעת החוק כי הכנסתו החודשית של הזכאי לעזרה בהון העצמי לא תפחת מעשרת אלפי שקל. עם זאת ההצעה לא קובעת את אופי הזכאות להטבה ומציעה כי שר האוצר יהיה זה שיקבע מי יהיה זכאי להטבה זו. בנוסף, מאפשרת ההצעה לשר האוצר גם לקבוע כי השכר החודשי האמור יוכל להיות גם נמוך יותר.

"מצבו של שוק הדיור בישראל בשנים האחרונות מקשה מאוד על קבוצות אוכלוסייה שונות לרכוש דירה. בין יתר הקשיים בולט הקושי של אותם אנשים שמבקשים לרכוש דירה לגייס הון התחלתי מספק לרכישה", כך נכתב בדברי ההסבר לחוק. "נראה כי קיימת מעורבות של הממשלה בשוק הדיור בישראל, אשר נעשית בדרכים שונות, כגון הקצאת קרקעות לדיור ושיווקן בכל אזורי הארץ, דיור ציבורי לנזקקים ומתן סיוע לזכאים לצורך רכישת דירה או שכירת דירה. הצעת חוק זו באה להציע דרך נוספת. על מנת לייעל הליך בירוקרטי של קבלת ערבות זו, מוצע להסמיך את שר האוצר לקבוע תנאים ואמות מידה לזכאות למתן הערבות שנקבעת בהצעת החוק".

נציין כי עד כה לא פעל המחוקק במישור זה של עזרה בגיוס ההון העצמי. הגבלות בנק ישראל שהתקבלו בשנים האחרונות ונועדו להגן על הבנקים קבעו כי רוכש דירה ראשונה יוכל לקבל משכנתא רק עד גובה 75% מערך הנכס הנרכש, כלומר להביא 25% הון עצמי ממקורות עצמיים. הגבלה זו מקשה על רבים לגייס את ההון העצמי הנדרש.