מחר בכנסת: מע"מ אפס לדירות חדשות והקלה בתמ"א 38

משה גפני: "אנחנו לא מתכוונים לעשות חיים קלים לראש הממשלה ולשר האוצר בדיונים על הצעת החוק גם במושב הנוכחי"

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

מושב החורף של הכנסת ייפתח מחר (ב') ואיתו ימשיכו להתקדם שתי הצעות חוק משמעותיות לענף הנדל"ן. האחת היא מע"מ בשיעור אפס שמקדם שר האוצר יאיר לפיד, שדיון בעניינה נקבע ליום שני בוועדת הכנסת. הנושא השני הוא הצעה אחרת של משרד האוצר המתייחסת למע"מ בשיעור אפס על שירותי בנייה בפרויקטים של תמ"א 38.

מדובר בשתי הצעות חשובות לענף, הראשונה מקפיאה את מכירת הדירות החדשות כבר למעלה מחצי שנה, והשנייה מקפיאה פרויקטים שונים בתחום ההתחדשות העירונית כל עוד לא אושרה. נציין כי בעוד ההחלטה הנוגעת להתחדשות העירונית ככל הנראה תעבור די בקלות, באופוזיציה מדגישים היום כי בכל הנוגע למע"מ בשיעור אפס על דירות מגורים אין בכוונתם לוותר וההתנגדות צפויה להימשך בוועדות כמו גם במליאת הכנסת.

מע"מ בשיעור אפס אחוז על דירות מגורים יעלה מחר לדיון בוועדת הכנסת לאחר שבחודשים האחרונים התקיימו בהצעת חוק זו דיונים רבים בוועדת הכספים. מכיוון שתוך כדי הדיונים עלו לסדר היום נושאים שלא נכללו בנוסח הראשוני של הצעת החוק, כמו הכללת בנייה צמודת קרקע בהטבה למשל או הכנסתם של חברי קבוצות רכישה להטבה, חייבת ועדת הכנסת לאשר נושאים אלו ואחרים לדיון טרם תחזור ועדת הכספים לדון בהם.

עד כה ההתקדמות בוועדת הכספים הייתה איטית וזאת בשל התנגדות עיקשת של חברי הכנסת מהאופוזיציה ובראשם החרדים. באוצר מקווים כי במושב הנוכחי של הכנסת תתקדם הצעת החוק מהר יותר ותוכל לעלות לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע השני או השלישי של נובמבר. אם אכן לוח זמנים זה יתברר כנכון, התחלת יישום ההטבה האמורה יוכל להתבצע כבר בתחילת חודש דצמבר הנוכחי וזאת לאור קיצור לוחות הזמנים של עבודת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, שנדרש כעת לפרסם את נתוני המ"ר הדירתי שבוע לאחר פרסום החוק ברשומות ולא 40 יום כפי שנדרש מראש.

לצד ההערכות של משרד האוצר בדבר קידום מהיר יחסית של הצעת החוק במושב החורף, באופוזיציה ממהרים להדגיש כי בכוונתם להמשיך ולהקשות על קידום תוכנית מע"מ בשיעור אפס אחוז גם במושב הנוכחי. "אנחנו לא מתכוונים לעשות חיים קלים לראש הממשלה ולשר האוצר בדיונים על הצעת החוק גם במושב הנוכחי", כך אמר היום ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ל"גלובס". "אנחנו נבקש לנמק כל דבר בוועדת הכנסת, גם שם צפוי דיון לא קצר ואחר כך נמשיך בהתנגדות גם בהמשך הדיונים בוועדת הכספים". עוד מוסיף ואומר גפני, שאם הצעת החוק תעבור את ועדת הכספים ותגיע למליאת הכנסת להצבעה לקריאה שנייה ושלישית, גם שם מתכוונת האופוזיציה להמשיך ולהתנגד: "אם וכאשר תגיע ההצעה למליאה, אנחנו נעלה שוב את כל ההסתייגויות. על פי תקנון הכנסת לכל הסתייגות צריך להקדיש 5 דקות במליאה כך שמדובר בהרבה מאוד זמן. אנחנו יכולים לעכב את הצעת החוק אם נרצה עד חנוכה ועוד יותר מזה".

ההצעה השנייה שצפויה לעלות לדיון בוועדת הכספים מחר (ב') היא הצעת החוק למע"מ בשיעור אפס על שירותי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית. הצעה זו גורמת גם היא לעצירה בקידום הבנייה בתחום ההתחדשות, מאז הכריזו באוצר על קידומה, וזאת בשל העובדה שאם תעבור ההצעה היא מגלמת הטבה משמעותית לקבלנים הנאמדת בין מאות אלפי שקלים לפרויקט ועד למעלה ממיליון שקל. במסגרת הצעת החוק מוצע לתקן את חוק מע"מ כך שיוחלף הפטור הניתן בפרויקטים מסוג פינוי בינוי ותמ"א 38 בקביעת מס בשיעור אפס. השינוי יאפשר לנותני שירותים בתחומים אלו לנכות את מס התשומות הכלול בחשבוניות המס שהוצאו להם גם בגין שירותי החיזוק ובכך, כך מקווים מנסחי ההצעה, תגדל ההיתכנות הכלכלית של פרויקטים מסוג זה.