דיון סוער בקבינט על תקציב הביטחון; יעלון: האוצר מרמה

שר הביטחון ביקש עוד בשנת 2014 תוספת של 4.6 מיליארד שקל לתקציב הביטחון ■ הרמטכ"ל גנץ ביקש עוד מיליארד שקל להעלאת משכורותיהם של נגדים בקבע ■ באוצר התנגדו בנחרצות, ויעלון זעם

יאיר לפיד, משה בוגי יעלון / צילומים: תמר מצפי ויוסי כהן
יאיר לפיד, משה בוגי יעלון / צילומים: תמר מצפי ויוסי כהן

סערה בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימה היום (א') בעקבות דרישת מערכת הביטחון לקבל תוספת של מיליארדים לתקציב הביטחון: במרכז הדיון עמדה בקשת שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון לקבל עוד בשנת 2014 תוספת של 4.6 מיליארד שקל כדי לממן הסכמים מן העבר, שנעשו כפי שטען בדיון, עם משרד האוצר.

מדובר בהסכמים הכוללים את העברת המחנות של צה"ל לנגב; מימון הפעילות של הרשות לפינוי מוקשים; תשלום פיצויים למאות מפוטרי תע"ש במסגרת ההבנות על הפרטת החברה ומימון פעילויות רבות נוספות.

במקביל לדרישה של יעלון לקבל את התוספת האמורה, אל הדיון בקבינט הגיע גם הרמטכ"ל בני גנץ עם דרישה תקציבית משלו: תוספת של סכום המתקרב למיליארד שקל- שיאפשר להעלות בשנת 2015 את משכורותיהם של נגדים המשרתים בקבע וזאת, בנימוק ששכרם לא הועלה זה מספר שנים.

התביעות התקציביות החדשות של גנץ ושל יעלון עוררו את חמתם של אנשי האוצר שהשתתפו בדיון והם קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות אותן לאלתר. זאת, בייחוד על רקע העובדה שאך באחרונה במסגרת הדיונים על תקציב המדינה הוגדל תקציב הביטחון לכ-57 מיליארד שקל לשנת 2015, סכום שאינו כולל את כיסוי הוצאות מערכת הביטחון וצה"ל במסגרת המבצע צוק איתן בעזה.

יעלון זעם על התנגדות האוצר להעברת התוספת המדוברת: לטענתו, האוצר אינו עומד בסיכומי עבר ומנהיג מדיניות של "הכל כלול" - בכך שהוא מכליל במסגרת תקציב הביטחון גם הסכמים והבנות שאינם קשורים כלל לפעילות המובהקת של המערכת ובהם פרויקטים לאומיים כמו המעבר של צה"ל דרומה. בלהט הדיון האשים יעלון את משרד האוצר ב"מעשה רמייה".

במערכת הביטחון מתמרמרים זה תקופה ארוכה כי חלק מתכנית המעבר של צה"ל דרומה- "תקועה", בגלל סירוב משרד האוצר להקצות להן את הסכומים הדרושים. בין התכניות שביצוען מתעכב: הקמת קריות התקשוב והמודיעין בבאר שבע ובעומר: "מדובר בהסכמים חוקיים שמשרד האוצר התחייב במסגרתם להעביר את הכסף. לא יתכן מצב שבו עושים הסכמים - ומתעלמים מהם. זה לא רציני", אמר לאחר הדיון גורם ביטחוני.

מנגד, טען ראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי כי הסכום של 4.6 מיליארד שקל שאותם דורש יעלון לשנה זו - כבר כלול בתקציב הביטחון לשנת 2015.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שכבר הורגל לעימותים התקציביים התכופים בין משרדי האוצר והביטחון הורה לראש המועצה לביטחון לאומי יוסי כהן ולמנכ"ל משרדו הראל לוקר לבחון את המחלוקת החדשה בין שני המשרדים ולגבש מתווה שיוביל לפתרונה. זאת, כשבו זמנית ועדה בראשות האלוף (במיל') יוחנן לוקר בוחנת את מבנה תקציב הביטחון - בניסיון להגיע להבנות בין משרדי הממשלה על התאמת התקציב של מערכת הביטחון לשנים הבאות בהתאם לצרכיה.