דרמה בבורסת ברזיל בעקבות תוצאות הבחירות לנשיאות

קבלת פנים צוננת לנשיאת ברזיל דילמה רוסף בשווקים ■ זכתה אתמול, ברוב קטן, בתקופת כהונה נוספת ■ השווקים ספקניים - האתגרים שלפניה כוללים השגת איזון תקציבי והחזרת הכלכלה למסלול של צמיחה

דילמה רוסף / צילום: רויטרס
דילמה רוסף / צילום: רויטרס

צניחה של 6% בבורסת סאו פאולו ונפילה של 3% בריאל הברזילאי קידמו היום (ב') את פניה של נשיאת ברזיל דילמה רוסף, שזכתה אתמול ברוב קטן בתקופת כהונה שנייה הודות לקמפיין עתיר כספים והבטחות להמשיך את המאבק נגד העוני במדינה.

רוסף זכתה בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות ברזיל ברוב של כ-51% מול המועמד מהמרכז-ימין אסיו נבס, בעזרת תמיכה נרחבת של המעמד הבינוני הנמוך והעניים, ועל אף שהיא נכשלה במאבק לריסון האינפלציה, למשיכת השקעות ולשיפור התשתיות במדינה, שמצויה בשנה הרביעית של צמיחה מזערית.

כשהקמפיין הקשה מאחוריה, הנשיאה ניצבת כעת בפני המשימה המפרכת של החזרת הניצוץ לכלכלה שהייתה בעשור שעבר אגדה בוול סטריט, ונפגעה מאז בגלל החלטות פוליטיות גרועות ורוחות נגדיות עולמיות, כולל ירידה במחירי חומרי הגלם וירידה בביקוש ליצוא של ברזיל.

כדי לעשות זאת היא צריכה לפעול במהירות לאיזון התקציב, שהגירעון בו תורם לאינפלציה ושוחק את אמון המשקיעים בכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. כישלון בתחום הזה יוביל להפחתת דירוג החובות של ברזיל בשנה הבאה.

רוסף נקטה נימה פייסנית בנאום הניצחון שלה אמש, והתחייבה לעבוד עם יריבים פוליטיים וראשי עסקים כדי ליצור עידן חדש של צמיחה כלכלית. "אנחנו הוליכם לתת תנופה חדשה לכל המגזרים במשק, בייחוד לתעשייה", היא אמרה. "אני רוצה שיתוף פעולה עם כל המגזרים, גם היצרניים וגם הפיננסיים, כדי להתמודד עם האתגרים שלפנינו".

היא הושיטה גם יד מפייסת למשקיעים שחוששים ממצבה הכספי של ברזיל, באומרה שהיא מחויבת למשמעת תקציבית ולריסון האינפלציה.

אך עדיין לא ברור אם רוסף, שהיא שמאלנית שמאמינה בצמיחה כלכלית בהנחיית המדינה, מחויבת מספיק למשמעת תקציבית כדי לאמץ רפורמות קשות בתחומי המס והפנסיה או קיצוצים בתוכניות רווחה פופולריות.

"הכול יהיה תלוי במדיניות התקציבית, אבל אין מרחב גדול לביצוע תיקונים דרסטיים בתקציב בטווח הקצר בהתחשב בנוקשות שלו", אמר אוטביאנו קאנוטו, כלכלן בבנק העולמי שנחשב לאחד המועמדים האפשריים לכהן כשר האוצר בממשל של רוסף.

כ-90% מההוצאה התקציבית של ברזיל נקבעים על פי חוק, ופירוש הדבר הוא שלממשלה אין הרבה מרחב תמרון לקצץ בהוצאה ללא צמצום השקעה ציבורית או תוכניות סוציאליות.

הגירעון התקציבי של ברזיל התרחב משמעותית בכהונתה של רוסף, שהעלתה את ההוצאה הציבורית והעניקה עשרות הקלות מס לתעשיות כושלות כדי להמריץ את הכלכלה. למרות האמצעים הללו, התוצר התעשייתי לא עלה, והממשלה ספגה ביקורת חריפה על שימוש בתרגילים תקציביים לניפוח מלאכותי של החיסכון הציבורי.

כאבי הראש של רוסף לא יהיו מוגבלים לחזית התקציבית. אחרי שמירה על מחירי דלק וחשמל נמוכים בצורה מלאכותית בשנים האחרונות במאמץ לרסן את האינפלציה, הנשיאה מצויה תחת לחץ להניח למחירים הללו לעלות.

העלאה כזו תהיה בשורה טובה לחברת הנפט הלאומית פטרובראז ולמפיצי החשמל, אך היא תקשה על מאמצי ריסון האינפלציה ועלולה לשחוק את הפופולריות של רוסף בקרב המעמדות הנמוכים.

ירידת מחירי חומרי הגלם כתוצאה מההאטה העולמית, ועליית ריבית בארה"ב, עלולות להקשות גם הן על המאמצים לחדש את הצמיחה הכלכלית.

האתגר הראשון: בחירת שר אוצר

האתגר הראשון של רוסף יהיה לבחור מחליף לשר האוצר שלה, גואידו מנטגה. אחרי הבטחות לשיעורי צמיחה שנתיים של 4%, רוסף ומנטגה סיפקו את שיעורי הצמיחה הנמוכים ביותר מאז תחילת שנות ה-90, ביחד עם אינפלציה עקשנית.

ההתערבות שלהם לריסון מחירי הדלק והחשמל, שערי החליפין של הריאל והריביות במשק הרתיעה את שוקי ההון, שירדו בשבוע שעבר כאשר התברר שמועמד האופוזיציה נבס עלול להפסיד בבחירות.

המשקיעים רחוקים מלהיות משוכנעים שרוסף תפעל בנחישות לטיפול בקשיים הכלכליים הרבים בתקופת כהונתה השנייה, שתתחיל ב-1 בינואר 2015. כמה מהם מקווים שהאיום בהורדת דירוג ישכנע את רוסף לנקוט מדיניות ידידותית יותר לשווקים.

החשש העיקרי של השווקים הוא שאחרי הזכייה בכהונה נוספת, רוסף תכפיל את ההימור שלה על כלכלת השליטה הממשלתית של כהונתה הראשונה, ותגדיל את האשראי מהבנקים של המדינה כדי להילחם בהאטה הכלכלית.

אבל אנליסטים אומרים שאין לה ברירה אלא לבצע כמה תיקונים מפני שהגירעון השוטף במאזן התשלומים של ברזיל מחליש את המטבע שלה, והגירעון בכספי הציבור מלבה את האינפלציה, שמאיימת לצאת משליטת הבנק המרכזי.

בנוסף, השערורייה בפטרובראז, שבמסגרתה הקואליציה השלטת מואשמת בלקיחת שוחד תמורת חוזי אספקה, פוגעת בממשל של רוסף. החשודים בקבלת השוחד טוענים שפוליטיקאים בכירים מעורבים בנעשה, אך מפלגת השלטון, PT, מכחישה את ההאשמות הללו. בכל מקרה, ההליך המשפטי צפוי להיגרר לאורך תקופה כהונתה השנייה של רוסף.