הערעור נדחה: ח"כ חנין זועבי תורחק מהכנסת לחצי שנה

זועבי תורחק מהמליאה בעקבות התבטאויותיה כי רוצחי שלושת הנערים אינם טרוריסטים ■ בתקופת ההרחקה, שצפויה להסתיים בפברואר 2015, תמשיך חברת הכנסת לקבל שכר ■ זועבי: "זו החלטה נקמנית"

ברוב גדול של 68 חברי כנסת מול 16 נדחה הערעור שהגישה ח"כ חנין זועבי (בל"ד) על החלטת ועדת האתיקה להרחיק אותה מדיוני המליאה למשך חצי שנה. "זו החלטה נקמנית, חסרת תקדים באופייה ובחומרתה", אמרה זועבי במהלך הדיון הסוער. "יש לכם את הכוח להרחיק אותי אבל לא תוכלו להרחיק את הבעיות שאני מדברת עליהן".

"מדברת בפניכם מי שחושבת שלא עושים לה טובה בפעילות שלה כחברת כנסת, בנוכחות שלה כאן, בחופש הביטוי המותנה שיש לה ובטח ובטח באזרחות שלה", פתחה זועבי את דבריה. "לא היה ולא יהיה מי שיצליח להפוך אותי או את העם שלי לאורחים, לזרים או לנחותים".

"לא קל לחלק מכם לשמוע אותי, לראות אותי מסתובבת פה", פנתה זועבי ישירות לחברי הכנסת. "אתם חושבים שלי קל לשבת לצד חברי כנסת שרואים בי ובעם שלי אויב? לא הסגנון הוא שמעצבן את אויבי חופש הביטוי אלא התוכן ובכל מקרה זו הזכות שלי ואני אעמוד עליה".

"המסגרת של כל ההתבטאויות שלי הוא פוליטית ולא אתית ולכן לא נוגעת לסמכותה של ועדת האתיקה", הוסיפה זועבי. "אם גבולות חופש הביטוי בכנסת נקבעים על ידי השקפת עולם מסוימת אז אין חופש ביטוי. זכותי להיות שונה מכם ויש לי חדשות בשבילכם - אני לא ציונית, אני לא יהודייה, אני פלסטינית ילידת הארץ הזאת. מי שתומך בהחלטת הוועדה מרים יד נגד הצדק, השוויון וחופש הביטוי".

במהלך נאומה של זועבי הורחק ח"כ איציק שמולי (עבודה) לאחר שקרא לעברה קריאות ביניים. אחרי זועבי עלה לדוכן הנואמים יו"ר ועדת האתיקה, ח"כ יצחק כהן (ש"ס), שהצדיק את החלטת הוועדה בראשותו.

"מה דינו של חבר פרלמנט שבזמן מלחמה או פעולת טרור בוחר להתבטא בפומבי באופן שיש בו עידוד במי שמבקשים לפגוע בביטחון המדינה?", שאל כהן. "האם יש גבול שגם במשטר שמכבד עד מאוד את חופש הביטוי הפוליטי ומבליג לא אחת על התבטאויות מקוממות, לא ניתן לעבור עליהם לסדר היום?".

"בעוד אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד, מתפללים למציאת שלושת הנערים שנחטפו בידי טרוריסטים נתעבים, בחרה ח"כ זועבי לומר על החוטפים כי אינם טרוריסטים", הוסיף כהן. "האם דברים שכאלה יכולים לעלות בקנה אחד עם כללי חברי הכנסת לשרת את אזרחי המדינה?".

אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שער ז"ל אייל יפרח, נפתלי פרנקל וגיל-עד שער ז"ל
"אנחנו יודעים שהדעות בבית הזה חלוקות לגבי טובת המדינה וגם בזמן המלחמה הביקורת לא פסקה, ולמרות זאת חברי הוועדה הגיעו למסקנה שדבריה של זועבי הם דעה שלא יכולה לעלות בקנה אחד עם טובת המדינה. הוועדה סברה שאין ברירה אלא לסמן גבול בין עמדות פוליטיות לבין קריאה והסתה נגד ישראל ולגיטימציה לפגוע באזרחי המדינה".

לפני שלושה חודשים החליטה ועדת האתיקה להרחיק את ח"כ זועבי מהכנסת לחצי שנה, וזאת עקבות התבטאויותיה של זועבי לאחר חטיפת שלושת הנערים בשומרון, שטענה כי רוצחיהם אינם טרוריסטים. בתקופת ההרחקה, שצפויה להסתיים בפברואר 2015, תמשיך חברת הכנסת לקבל שכר.