"המשק הישראלי בסכנת מחסור בחומרי גלם כבר ב-2020"

כך קובע דוח מבקר המדינה, זאת לאור ההתנהלות הכושלת של רשות מקרקעי ישראל בענף החציבה והכרייה

‎‎‏"המשק הישראלי מצוי בסכנה של מחסור חומרי גלם כבר בשנת 2020‏‎ ‎‏" - כך קובע דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, זאת לאור ההתנהלות הכושלת של רשות מקרקעי ישראל בענף החציבה והכרייה.

‏הדוח מציף את ההתנהלות הבלתי יעילה והכמעט שלומיאלית של הרשויות המופקדות על מוצר כה חיוני כמו אבן לתעשיית הבנייה והכרייה‎.‎‏ בדוח מתואר כיצד לאחר חוק חובת המכרזים (1992) חייבה הרשות את בעלי המחצבים להשיב לה את המחצבים, כך שתוציא אותם שוב למכרז. בעקבות פשרה בין שני הצדדים, הושבו לרשות כ-50% מהמחצבים, כאשר חלק מהמחצבים הושבו במלואם.

‏ואולם, למרות שניתן היה לצפות שהרשות שאמורה להיות מעוניינת לעודד את התחרות בענף, תמהר ותפרסם מכרז לכל מחצבה שהוחזרה לה, למרבית הפלא היא לא פרסמה מכרזים, ורוב רובן של המחצבות שהוחזרו לה נשארו כאתרים שוממים עד עצם היום הזה. כך, למשל, מהדוח עולה שאפילו ביחס למחצבת עין חרוד, שהייתה בין היחידות שהרשות כן פרסמה לגביה מכרז, ההתנהלות לגביה הייתה כושלת. כאשר סוף סוף פרסמה הרשות מכרז למחצבה, התנגדו הרשויות המקומיות ועשו כל אשר בידן על מנת להכשיל את פתיחתה מחדש של המחצבה.

התמונה המסתמנת היא שהחלת חוק חובת מכרזים על ענף המחצבות שאמורה הייתה לכאורה לפתוח אותו לתחרות, לא רק שלא הצליחה לעשות כן, אלא גרמה בפועל להקטנת מספר המחצבות הפעילות בישראל. כך נוצרת הסכנה שכבר בשנת 2020 צפוי מחסור בחומרי גלם לבנייה ולתשתיות, מזהיר המבקר.

‏בהקשר זה נציין כי בימים הקרובים אמורה ועדת בלינקוב לפרסם את מסקנותיה. הוועדה הוקמה על-פי החלטת רשות מקרקעי ישראל, ונועדה להמליץ על המדיניות הראויה שבה אמורה הרשות לנהוג בבואה להקצות מחצבות במכרז. בין היתר היא אמורה לקחת בחשבון גם שיקולי ריכוזיות.

‏בענף הכרייה והחציבה מצפים בקוצר רוח להמלצות של ועדת בלינקוב, ומקווים כי תסייע בגיבוש מדיניות שתעזור להתגבר על הפגמים הנוכחיים. אחד הפתרונות שהועדה תשקול הוא העמקת המחצבות הקיימות והגדלתן מעבר לתווי הנוכחי שלהן. מדובר בפתרונות קלים ומהירים יחסית לעומת הקמת מחצבות חדשות.

‏מרשות מקרקעי ישראל נמסר כי "המחסור הצפוי נובע ממגבלות איכות הסביבה והחלטת בג"ץ. גורם מרכזי במחסור אפשרי בשנת 2020 הינו העובדה כי תמ"א 14, הקובעת את היקף השטחים המיועדים לכרייה וחציבה בישראל, מונעת מהרשות לתכנן מחצבות חדשות, מצב הקיים מזה 20 שנה, ומאפשרת רק העמקה של מחצבות קיימות - הליך הדורש תכנון תב"ע חדשה על-ידי משרדי הממשלה הרלוונטיים". ‏‎‎‏