הדיון על משכנתא של 90% מערך הדירה נדחה בשבוע

(עדכון) - המשמעות: זוגות שיבקשו לרכוש דירה יוכלו להציג הון עצמי של כ-10% מערך הדירה, בניגוד להון עצמי בגובה 25%-30% כפי שמורה החוק כיום

 בנק / צילום: thinkstock
בנק / צילום: thinkstock

ועדת השרים לענייני חקיקה הייתה צפויה לדון היום (א') בהצעת חוק המאפשרת מתן משכנתא לרוכשי דירה ראשונה עד גובה של 90% מחיר הדירה. על הצעת החוק חתומים ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, שמעון אוחיון, רוברט אילטוב וחמד עמאר מישראל ביתנו.

ואולם, שר האוצר, יאיר לפיד, ביקש מיו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לדחות את העלאת הצעת החוק לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה בשבוע וזאת בניסיון להגיע להסכמה. במהלך השבוע הקרוב ייפגשו הצדדים עם החשבת הכללית באוצר כדי לראות כיצד ניתן להתקדם עם הצעת החוק. ההצעה תובא להצבעה בוועדה ככל הנראה ביום א' הבא.

את הגשת ההצעה יזם יו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ אביגדור ליברמן, במטרה לייצר פתרונות שיקלו על זוגות צעירים ברכישת דירה ראשונה. בתום המושב הקודם של הכנסת הגישה ח"כ לוי-אבקסיס את הצעת החוק כהצעת חוק פרטית הקובעת כי רכישת דירה ראשונה על ידי בני זוג תתאפשר באמצעות לקיחת משכנתא עד לגובה של 90% ממחיר הדירה. המשמעות היא שזוגות שיבקשו לרכוש דירה - חדשה או משומשת - יוכלו להציג הון עצמי של כ-10% מערך הדירה במועד רכישת המשכנתא, בניגוד לדרישה להון עצמי בגובה 25%-30% מעלות הדירה כפי שמורה החוק כיום.

לדברי ח"כ לוי-אבקסיס, "מדובר בתיקון לחוק חשוב מאד למעמד הביניים בישראל ולמעשה לכל מי שחולם לרכוש דירה ראשונה. המצב כיום מדיר מלכתחילה אוכלוסיות גדולות מהאפשרות לרכוש דירה ראשונה, מאחר והדרישה להון עצמי בגובה כמעט שליש מעלות הדירה היא דרישה שמרבית המעוניינים ברכישת דירה ראשונה אינם יכולים לעמוד בו. בכל שנה אנו רואים כיצד המשכנתאות חוזרות לקופת האוצר ונשאר עודף תקציבי כי זוגות מגלים שהם אפילו לא מסוגלים לגייס את ההון העצמי כדי להתחיל את המהלך - הגיע העת לשנות את המציאות הזו".

ח"כ לוי-אבקסיס הוסיפה כי "במסגרת התיקון לחוק נדרש ששני בני הזוג יעבדו ובנוסף נדרש להראות יכולות הכנסה מסוימות, ועדיין, השינוי שאנחנו מבקשים לבצע עשוי להקל משמעותית על זוגות צעירים ברחבי הארץ שבשבילם רכישת דירה עד היום הייתה רק בגדר חלום".