פריצת דרך משמעותית לתע"א בתוכנית הטקסיבוט

רשויות התעופה באירופה ובישראל העניקו רישוי למערכת גרירת מטוסי נוסעים של תע"א

רכב הטקסיבוט / צילום: התעשייה האווירית
רכב הטקסיבוט / צילום: התעשייה האווירית

פריצת דרך משמעותית לתעשייה האווירית (תע"א) בתוכנית הטקסיבוט, המשמש רכב גרירה של מטוסי נוסעים: היום (ב') דיווחה החברה כי רשות התעופה האזרחית בישראל (רת"א) ורשות התעופה האירופית (EASA) העניקו רישוי לגרירת מטוסי נוסעים צרי גוף מסוג בואינג 737 למערכת החדשה שפותחה בשנים האחרונות בתע"א. חברת לופטהנזה הגרמנית תהיה הראשונה שתעשה שימוש מסחרי ברכב החצי-רובוטי, שמעורר את סקרנותן של חברות תעופה רבות בעולם. בעוד שבועיים תתחיל החברה להפעיל את הרכב בשדה התעופה שבפרנקפורט.

מדובר ברכב שמתחבר למטוס בנקודת איסוף הנוסעים בטרמינל, נשלט כל העת בידי הטייס ומוביל אותו עד לנקודה שבה יחל בתהליך ההמראה. היתרון שבשימוש ברכב זה הוא שצוות המטוס לא יצטרך להפעיל עד להגעתו לנקודת ההמראה את מנועי המטוס. בכך, חברות תעופה עשויות לחסוך כמויות גדולות של דלק סילוני, להפחית את פליטת המזהמים ולצמצם באופן ניכר מפגעי רעש.

בתע"א אמרו היום כי מטוס בואינג מדגם 747 צורך בממוצע 1.25 טונה דלק סילוני ב-17 דקות שקודמות להמראתו. בזמן זה, המטוס פולט בממוצע כ-3.2 טונות דו-תחמוצת הפחמן. לאחר גרירת המטוס באמצעות טקיסבוט צוות המטוס יוכל להפעיל את מנועיו רק זמן קצר לפני ההמראה. צריכת הדלק של רכב הגרירה נחשבת שולית יחסית - בין 25 ל-30 ליטר בלבד. בכוחו של טקסיבוט לגרור מטוס עמוס נוסעים במהירות של עד 42 קמ"ש.

שיתוף פעולה עם חברה צרפתית

בקרוב צפויה גם חברת איירבס לאשר את גרירת מטוסיה צרי הגוף מדגם A 320 באמצעות טקסיבוט. בתע"א אמרו כי כ-70% מצי המטוסים הפעיל של כלל חברות התעופה בעולם מורכב ממטוסי A 320 ובואינג 737 - נתון שמעיד על הפוטנציאל הכלכלי הגדול של המערכת החדשה והידידותית לסביבה.

סמנכ"ל לפיתוח עסקי בתע"א, שוקי אלדר, העריך היום את פוטנציאל ההכנסות של החברה בשנים הבאות ממכירת רכב הגרירה ב"מאות רבות של מיליוני דולרים", ואמר כי ההשקעה של החברה בפיתוח תחזיר עצמה בתוך כשנתיים. לדברי אלדר, בעוד כשנה יושלמו הליכי הרישוי שיאפשרו לרכב לגרור גם מטוסי נוסעים רחבי גוף. בתע"א ציינו כי מתן הרישוי מאירופה וישראל יסלול את הדרך לקבלת רישוי דומה להפעלת הרכב בשדות התעופה בארה"ב ובמדינות אחרות.

בתוכנית הטקסיבוט שותפה גם הקבוצה הצרפתית TLD שמתמחה בייצור של טרקטורים המשמשים לגרירת מטוסים. מתוקף שיתוף הפעולה בין תע"א לחברה הצרפתית, מערכת המשימה של הרכב תיוצר במפעל להב של החברה בלוד והרכב עצמו יורכב בצרפת. השתיים עתידות להקים בהמשך חברה משותפת שתנהל את הייצור ואת השיווק של רכב הגרירה. תע"א ו-TLD חתמו בימים האחרונים על מזכר הבנות עם חברת אייר פראנס, לבחינה ולמידה של המערכת החדשה בנמל התעופה שארל דה גול שבפריס. בתע"א ציינו כי בד בבד מתקיימים מגעים מתקדמים עם חברות תעופה גדולות נוספות שמגלות במערכת עניין רב.