גליקמן: "כל יום בלי רפורמה בחברת החשמל זה מחדל"

מנכ"ל חברת החשמל: "אני חושב שהאשמה מוטלת על המדינה" ■ חברת חשמל השלימה גיוס אג"ח מוצלח של 1.25 מיליארד דולר בניו יורק

אלי גליקמן / צילום: תמר מצפי
אלי גליקמן / צילום: תמר מצפי

מצבה הפיננסי המאתגר של חברת חשמל, כישלון המגעים לרפורמה ועזיבתו המתוכננת של המנכ"ל שעומד בראשה בשנים האחרונות, לא מנעו מהחברה להשלים אמש גיוס של 1.25 מיליארד דולר בהנפקת אג"ח בניו יורק.

הריבית על האג"ח תעמוד על 5.1%, הקרן עליהן תיפרע בסכום אחד בנובמבר 2024, והן יירשמו למסחר בבורסה בתל אביב ברצף מוסדיים. החתמים בהנפקה היו בנק ברקליס וסיטי בנק.

בחברת החשמל ציינו כי אג"ח אלה הונפקו במסגרת תוכנית כוללת לגיוס 5 מיליארד דולר, מתוכם גייסה החברה 2 מיליארד דולר ב-2008-2009, ו-1.4 מיליארד דולר נוספים ב-2013.

טרם ההנפקה ערכה הנהלת החברה מצגות בפני משקיעים בפרנקפורט, בלונדון, בבוסטון, בלוס אנג'לס ובניו יורק.

אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל, שכאמור הודיע לאחרונה על התפטרותו, הביע היום שביעות רצון מהגיוס, ואמר כי "השוק הפיננסי הגלובלי הביע אמון יוצא דופן בעוצמתו, ואפילו תקדימי, בחברת החשמל. הדבר בא לידי ביטוי בביקושים עצומים של יותר מ-3.3 מיליארד דולר - גדול משמעותית מהסכום שאותו תכננו לגייס בתחילה, ועמד על כחצי מיליארד דולר".

לדברי גליקמן "הריבית בגיוס הנוכחי נמוכה כמעט בשני אחוזים מהריבית בהנפקה הקודמת, שעמדה על קרוב ל-7%, והיא במרווח של פחות מ-2% מול אג"ח מדינה.

"הגיוס בוצע ללא ערבות מדינה, וזה דבר חסר תקדים והצלחה מסחררת שלא הייתה בחברה החשמל הרבה שנים, למרות הקשיים שיש לנו. מרכיב נוסף בהצלחת ההנפקה הוא תמיכת המדינה - סיוע מקצועי של רשות החברות והחשבת הכללית באוצר".

"חלקם של הישראלים זניח"

לדברי גליקמן, "אפשר לראות בין הרוכשים גופים מוסדיים ומנהלי השקעות גלובליים מהמובילים בעולם, שהשקיעו בחברת החשמל לאחר שנים רבות שבמהלכן לא היו מעורבים בהנפקות בחברה. חלקם של הגופים הישראליים בהנפקה היה זניח, פחות מ-2% ממנה, עניין שמהווה שינוי מהותי מבחינה פיננסית".

איך אתה מסביר את השינוי?

"אני חושב שהוא נובע בין היתר מכך שהריבית בהנפקה הייתה יחסית נמוכה, והגופים הישראליים ציפו ואוהבים להרוויח יותר על חברת החשמל. השינוי הזה נובע בין היתר מהעלאת דירוג החברה על-ידי S&P ל-BBB מינוס, והיציאה ממשבר הגז המצרי. כל אלה תמכו בהשתתפות הגופים החזקים בעולם בהנפקה".

למה בעצם אתה עוזב?

"אני עוזב את חברת החשמל בסיום קדנציה של ארבע שנים. חלק מהסיבות לעזיבה קשורות לכך שרציתי להיות שותף להסכם עקרונות של הרפורמה בחברה, ואי-שביעות רצוני מעצירת המהלכים האלה על-ידי שר האוצר.

"התפטרתי אחרי לבטים רבים, אך אני שלם עם ההחלטה. לרפורמה במשק החשמל יש מחיר, אבל גם לכך שאין רפורמה יש מחיר, ובכל יום שעובר ללא רפורמה המחיר עולה. כל יום שעובר ללא רפורמה זה מחדל, ואני חושב שהאשמה מוטלת על מדינת ישראל. לא ניתן לגרור רגליים עוד, והרגולטורים חייבים להפנים זאת".

עם חוסר ההתקדמות ברפורמה, לאן הולכת חברת החשמל?

"החברה תמשיך במאמצים להורדת החוב הפיננסי בתקציב של 2015, שיהיה אגרסיבי ויביא אותנו למבחן מול העובדים. תקציב זה נבנה קודם כל מראייה של הורדת החוב הפיננסי, בניגוד לשנים קודמות, ויהיו לכך השפעות גדולות . יהיו פחות עובדים בחברה, ופחות תנאים לעובדים, ועוד נשמע על זה בהמשך".

מה סיפרתם למשקיעים שלקחו חלק בהנפקה?

"המשקיעים התעניינו בכמה נושאים, בראשם משבר הגז המצרי וכניסת הגז מקידוח 'תמר', מצבה הפיננסי של החברה, הרפורמה וסיום תפקידי".

"בעניין הגז", מפרט גליקמן, "מהוצאות של יותר מ-20 מיליארד שקל בשנה על דלקים, הצלחנו להוריד אותן אל מתחת ל-9 מיליארד שקל, אחרי שבחודש אפריל 2013 התחיל לזרום הגז מ'תמר'.

"בנוסף, בשנה האחרונה יש ירידה במחיר הפחם לעומת תקופת המשבר במצרים. בזמן המשבר שרפנו דלק ומזוט, שהם יקרים ומזהמים, והשילוב של מעבר לגז ופחם, יחד עם ירידת מחירי הגז והפחם, מוביל לחיזוק מצבה הפיננסי של חברת החשמל".

"החוב הפיננסי גדול מדי"

לגבי המצב הפיננסי של חח"י, גליקמן אומר כי "תזרים המזומנים של החברה התחזק משמעותית במהלך השנה האחרונה. היום אנחנו עם כרית ביטחון של כ-3 מיליארד שקל - עם קווי אשראי מבנקים, לעומת כרית ביטחון של כ-0.5-1 מיליארד שקל שהייתה בידינו בזמן המשבר עם מצרים.

אבל החוב שלכם נותר עצום.

"החוב הפיננסי של חברת החשמל הוא כ-50 מיליארד שקל, וסך חובות החברה מגיע לכ-70 מיליארד שקל. החוב הפיננסי הוא לא נורמלי, וגדול מדי, והנושא הזה עלה בשיחות מול המשקיעים לקראת ההנפקה".

גליקמן מציין כי גיוס האג"ח הנוכחי לא יגדיל את החוב הפיננסי נטו, וזאת לאור הפירעונות ב-2014 ואלה הצפויים ב-2015.

"אנחנו נמצאים בתהליך של הורדת החוב בצורה הדרגתית, על-ידי צמצום הוצאות החברה והתייעלות, למרות המגבלות מצד הרגולטורים, ארגון העובדים ובתי המשפט".

הוא הוסיף, כי הצלחת ההנפקה גם מוכיחה את המהלכים שנעשו בשנתיים האחרונות מול השווקים, אחרי שהחלטתי להקים בחברה יחידה לקשרי משקיעים שמעדכנת באופן שוטף את המשקיעים על מצב החברה. בעבר, חברת החשמל הייתה פוגשת את המשקיעים רגע לפני הנפקה. בגיוס הזה רואים את הפירות של הקשר עם המשקיעים".

חברת חשמל
 חברת חשמל