נעילה שלילית בבורסה: דסק"ש ואי.די.בי פתוח המשיכו לצנוח

דסק"ש צנחה עוד 8.2% ואידיבי פתוח עוד 17% על רקע האכזבה ממחיר ההנפקה של אדמה ■ הוקפא הליך החקיקה של תקציב 2015 ■ אורמת נמחקת מהבורסה ■ שופרסל דיווחה על הפסד

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

הבורסה ננעלה היום (ג') בירידות שערים חרף מגמה חיובית באירופה ובחוזים בוול סטריט, כאשר הליך החקיקה של תקציב 2015 הוקפא בשל "תקיעת" חוק מע"מ 0% בוועדת הכספים. במפלגת "יש עתיד" שוב מאיימים ללכת לבחירות אם לא יעבור חוק מע"מ 0%. מחזור המסחר בשוק הסתכם בכ-872 מיליון שקל.

היום בוועדת הכספים פוצצו חברי האופוזיציה, יחד עם חברי סיעת הליכוד וישראל ביתנו, את הדיון על מע"מ 0% וכרגע לא מתנהלים מגעים בין הצדדים. ב"יש עתיד" הקפיאו את קידום תקציב 2015 ומתנים את אישור התקציב באישור חוק מע"מ 0%. כידוע, אם התקציב לא יעבור עד סוף השנה, החוק מחייב הליכה לבחירות. גורמים באוצר הביעו היום חשש מ"גיהנום" בדרך לאישור התקציב. (לסיפור המלא)

מלבד זאת, בשוק ממשיכים לנסות לנחש מה יהיה הצעד הבא של בנק ישראל והאם הוא ישיק תוכנית הקלה כמותית. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, סבור כי "עלייה בביקוש לדירות בספטמבר, הכנסות המדינה ממסים רשמו עלייה באוקטובר, מדד אמון הצרכנים ללא שינוי ושיפור באמון העסקים - אוסף זה של נתונים המעיד על שיפור בפעילות הריאלית במשק, מפחית להערכתנו, את הסיכוי להורדת ריבית נוספת מצד בנק ישראל בחודש הקרוב. יחד עם זאת, לאור העובדה שבטווח של השנה הקרובה פיחות השקל הנו הגורם המרכזי שיכול להוביל לעלייה מחודשת בסביבת האינפלציה, להערכתנו, בנק ישראל ימשיך ויפעל בשוק המט"ח על מנת לשמר ואף להעצים את הפיחות".

מניות במוקד

הדרמה במניות דיסקונט השקעות ואי.די.בי פתוח נמשכת על רקע פרסום פרטי ההנפקה שמתכננת אדמה (לשעבר מכתשים אגן) בניו יורק. מניית דסק"ש התרסקה אתמול וכך גם אי.די.בי פתוח . אדמה הודיעה כי בכוונתה לגייס 376-423 מיליון דולר לפי שווי מוערך של כ-2.9 מיליארד דולר. בשוק ציפו למספרים גבוהים יותר ולהצפת ערך משמעותית יותר עבור דסק"ש ואי.די.בי פתוח, ומכאן התגובה הקשה.

שופרסל דיווחה היום כי ההפסד הנקי ברבעון השלישי הסתכם ב-24 מיליון שקל בהשוואה לרווח בסך 34 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

קרן פימי, שבשליטת ישי דוידי, מוציאה לפועל את מיזוג אורמת תעשיות ואורמת טכנולוגיות. שתי החברות דיווחו הבוקר על כניסתן להסכם החלפת מניות. במסגרת ההסכם נקבע כי מחזיקי אורמת תעשיות יקבלו מניות בחברת אורמת טכנולוגיות כך שלאחר השלמת החלפת המניות, אורמת תעשיות תהפוך לחברה פרטית בבעלותה של אורמת טכנולוגיות.

בזק דיווחה אתמול כי הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בכ-428 מיליון שקל, בהשוואה לכ-449 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד, ירידה של 4.7%.