דירוג: 10 ארגוני הטרור העשירים בעולם; חמאס במקום השני

תחקיר "פורבס": החמאס מגלגל כמיליארד דולר בשנה – ארגון הטרור השני בעושרו בעולם

חמאס / צילום: רויטרס
חמאס / צילום: רויטרס

דאע"ש הוא ארגון הטרור העשיר ביותר בעולם עם "מחזור" של כ-2 מיליארד דולר בשנה - ואחריו ארגון חמאס עם כמיליארד דולר בשנה. כך עולה מדירוג של "פורבס".

"לטרוריסטים האחראים על קופת המזומנים אין כמובן אפשרות לדרוש הלוואה ממנהל הבנק, ואת מאמצי הגיוס שלהם מנתבים ארגוני הטרור לערוצים מחתרתיים, ופועלים מחוץ ומעל החוק בכלכלת הצללים העולמית. את הכסף למימון פעילתם מגייסים הארגונים באמצעות סחר בסמים, שוד בנקים, גביית דמי חסות וכופר - וגם באמצעות תרומות מעשירי העולם הערבי", נכתב בדירוג.

מקורות מימון נוספים הם פעילות צדקה, עמותות ואף עמידה מאחורי חברות עסקיות וגופים פיננסיים ממשלתיים.

ההערכה היא כי דאע"ש שולט כיום על כ־60% ממאגרי הנפט בסוריה, והצליח לשים את ידו על 7 מאגרי נפט וגז חשובים בעיראק, כולל בית הזיקוק הגדול במדינה. דאע"ש מוכר בכל יום עשרות אלפי חביות נפט בשוק השחור במחיר הנמוך ב-40%-75% ממחיר השוק ומשלשל לכיסו בכל יום סכום משוער של 3 מיליון דולר - יותר ממיליארד דולר בשנה רק ממכירת נפט.

את המקום השני בדירוג תופס כאמור חמאס. בתוך פחות מעשור הצליח חמאס להפוך מארגון הנסמך בעיקר על חסדי תרומות ממדינות ועמותות צדקה לקונגלומרט אדיר, השואב את הונו העצום ממקורות מגוונים כמו מסים והיטלים על סחורות ומוצרי צריכה שנכנסים לרצועת עזה, וכן אגרות רישוי על מכוניות, אופנועים ואפילו על עגלות: כל בעל רכב נדרש לשלם לחמאס כ־1,400 שקל עבור אגרת רישוי שנתית. תמורת התשלום מקבל בעל הרכב תווית מיוחדת, שאיתה ורק איתה הוא יכול לרכוש דלק.

גם תחנות הדלק נדרשות לשלם מס גבוה תמורת רישיון לפעילות. כל אלה כמובן מתווספים למיליונים מתרומות ממדינות ערב שונות, כמו גם מנתח שלוקח לעצמו החמאס מכספי הסיוע העולמי לפלסטינים.

הדירוג המלא:

1. דאע"ש: מחזור שנתי של כ-2 מיליארד דולר

2. חמאס: מחזור שנתי של כמיליארד דולר

3. FARC: מחזור שנתי של כ-600 מיליון דולר

4. חיזבאללה: מחזור שנתי של כ-500 מיליון דולר

5. טאליבן: מחזור שנתי של כ-400 מיליון דולר

6. אל-קאעידה ושלוחותיו: מחזור שנתי של כ-150 מיליון דולר

7. לשקאר א-טייבה: מחזור שנתי של כ-100 מיליון דולר

8. א-שבאב: מחזור שנתי של כ-70 מיליון דולר

9. REAL IRA: מחזור שנתי של כ-50 מיליון דולר

10. בוקו חראם: מחזור שנתי של כ-25 מיליון דולר