כיל תגייס לפחות חצי מיליארד דולר בהנפקת אג"ח בחו"ל

עלייה במכירות ברבעון השלישי; הרווח ירד ב-8.2% ל-180 מיליון דולר ■ כיל הגדילה הכנסותיה ברבעון השלישי של השנה ל-1.559 מיליארד דולר ■ תחלק דיבידנד בהיקף של 125 מיליון דולר

סטפן בורגס / צילום: סיון פרג'
סטפן בורגס / צילום: סיון פרג'

יצרנית הדשנים כיל יוצאת לגיוס אג"ח ענק בחו"ל, בדומה להנפקות שביצעו השנה שותפויות הגז של קבוצת דלק וחברת בי-קום של שאול אלוביץ'. בכוונת כיל לגייס בתוך מספר שבועות כחצי מיליארד דולר ויותר ממוסדיים בארה"ב, באירופה ובישראל. החתמים בחו"ל יהיו ברקליס, סיטי ו-HSBC, ובארץ פועלים IBI, ברק קפיטל ואייפקס.

באחרונה הורידה S&P מעלות את דירוג החברה מ-AA פלוס ל-AA, בתחזית יציבה, "בשל שינוי לרעה בפרופיל הסיכון הפיננסי", והיום פרסמה כיל דירוג בינלאומי של BBB בתחזית יציבה שקיבלה מ-S&P ומפיץ'.

אתמול פרסמה כיל את דוחות הרבעון השלישי, והציגה שיפור במכירות לצד המשך שחיקת הרווחיות - מגמה המאפיינת אותה ברבעונים האחרונים.

רווחי כיל בנטרול השפעות חד פעמיות לרבעון (בעיקר הפרשים בתשלומי מסים) נחלשו בכ-8% ל-180 מיליון דולר. בסיכום תשעת החודשים הראשונים השנה צנחו הרווחים ב-29% ל-581 מיליון דולר. כיל מציינת כי הרווח הרבעוני נפגע מתנודות בשערי מטבע ומעלייה במסים.

אלו הדוחות הראשונים של כיל כחברה דואלית, אחרי שנרשמה בספטמבר למסחר בבורסת ניו יורק (תחת הסימול ICL), כשברקע המלצותיה של ועדת ששינסקי 2, לבחינת תקבולי המדינה ממשאבי הטבע. כיל גם הודיעה על חלוקת דיבידנד של 125 מיליון דולר לבעלי המניות, ובראשם בעלת השליטה - החברה לישראל של עידן עופר.

זינוק ברווח של פעילות הדשנים

בסיכום רבעוני נהנתה כיל מעלייה בכמויות המכירה, בין היתר מאיחוד חברות שנרכשו על ידה, כך שהכנסותיה עלו בכ-8% ל-1.56 מיליארד דולר. השיפור במכירות קוזז באופן חלקי על ידי ירידה במחירי המכירה. גם ברבעון השלישי המשיך האשלג להיות מקור ההכנסות העיקרי של כיל, ומכירותיו עלו בכ-13% ל-450 מיליון דולר.

בכיל מציינים כי כמות האשלג שנמכרה ללקוחות חיצוניים ברבעון השלישי עלתה ב-316 אלף טונות, ובסך הכול מכרה 1,318 טונות אשלג - עלייה של 30% ביחס לרבעון המקביל.

הרווח התפעולי בענף פעילות הדשנים, הכולל גם מכירות פוספט, קפץ ב-17% ל-131 מיליון דולר - כ-80% ממנו מיוחסים לאשלג והיתר לפוספט. רווח זה היווה כמחצית מהרווח התפעולי הרבעוני של כיל, שעמד על 262 מיליון דולר - שיפור של 18% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

עיקר השיפור המוצג במכירות האשלג ובכמויות הנמכרות, נובע מכך שברבעון השלישי אשתקד נפגעה הפעילות עקב הודעת יצרנית האשלג הרוסית אורלקלי, על פרישתה מחברת שיווק האשלג המשותפת לה ולבלרוסקלי (BPC) - הודעה שהובילה לירידת מחירי האשלג באותה תקופה ולדחיית רכישות אשלג מצד לקוחות לא מעטים.

כאמור, בחודש שעבר הגישה ועדת ששינסקי 2 את המלצותיה הסופיות לשר האוצר יאיר לפיד, בעקבותיהן החליט דירקטוריון כיל על עצירת תוכניות לפיתוח תעשייתי באזור הדרום, כאשר בהנהלת החברה טענו כי ההמלצות פוגעות בכדאיות הכלכלית של השקעה בארץ.

מנכ"ל כיל, סטפן בורגס, מסר היום כי "כיל מעודדת מהצלחות תוכניות ההתייעלות, שמיושמות במספר יחידות עסקיות ומנהלתיות, ועתידות להביא לחיסכון של כ-80 מיליון דולר בסוף 2014. בכוונת החברה להרחיב תוכניות אלה גם ליחידות עסקיות נוספות, כגון מפעלי ים המלח ותרכובות ברום". בורגס צוטט במקומות שונים על כך שכיל תצמצם כ-12% מהעובדים בישראל, כ-600 עובדים.

תוצאות כיל 12-11-14
 תוצאות כיל 12-11-14