הפרקליטות מערערת: שלומי לחיאני צריך לרצות מאסר בפועל

הגישה ערעור על קולת העונש של 6 חודשי עבודות שירות, קנס כספי וקלון, שהוטל על ראש עיריית בת-ים לשעבר בגין הרשעתו בהפרת אמונים במסגרת הסדר טיעון ■ "מעשיו של לחיאני הם ברמת החומרה המקסימלית, על גבול השוחד"

‎‎הפרקליטות לא מוותרת לראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, ועומדת על דעתה כי לחיאני צריך לרצות מאסר מאחורי סורג ובריח בגין הרשעתו בעבירות של הפרת אמונים.

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בעיר ערעור על קולת העונש של 6 חודשי עבודות שירות, קנס כספי וקלון, שהוטל על לחיאני על-ידי שופט בית משפט השלום, בני שגיא. זאת, בגין הרשעתו, במסגרת הסדר טיעון, בקבלת הלוואות של מאות אלפי שקלים מאנשי עסקים בבת-ים וכן מעובדי עירייה שהיו כפופים לו.

בערעורה טוענת הפרקליטות כי העונש שהוטל על לחיאני אינו הולם את חומרת המעשים בהם הודה והורשע, שבוצעו במסגרת תפקידו הבכיר כראש העיר.

עמדת הפרקליטות היא כי העונש ההולם את מעשיו של לחיאני, אותם הגדיר בית משפט השלום "הפרת אמונים חמורה ומשמעותית", מחייב מאסר מאחורי סורג ובריח.

טענות הערעור, בתמצית, הן כי השופט שגיא טעה כשקבע מתחם ענישה נמוך לכל אחת מהעבירות בהן הורשע לחיאני, ובכך שגזר עונש שאינו הולם את חומרת מעשיו, הן מבחינת משך תקופת המאסר והן מבחינת אופן ריצוי המאסר, והקל עמו באופן חריג.

הפרקליטות מציינת כי בית המשפט שגה גם בכך שעל אף הרטוריקה הקשה בה נקט בנוגע לחומרת העבירות שאותן עבר לחיאני, הוא הטיל עליו עונש שאינו הולם את חומרת המעשים.

"מעשיו ואשמתו של לחיאני הם ברמת החומרה המקסימלית. אין ולו נסיבה אחת הקשורה לנסיבות ביצוע העבירה, שיכולה הייתה להוות שיקול כדי להסיט את מתחם הענישה כלפי מטה. לאור כך, בית משפט השלום צריך היה לקבוע מתחמי ענישה המוטים במובהק כלפי מעלה", נטען בערעור.

‎‎ניגוד עניינים כספי חמור

‏לדברי הפרקליטות, מעשי הפרת האמונים בהם הורשע לחיאני מבוססים על בכירותו, ניגוד העניינים החמור והבוטה בו היה מצוי ועל הסטייה החמורה שלו מן השורה. "המדינה תטען כי מקום בו מתקיימים שלושת רכיבי העבירה, בחומרה הגבוהה ביותר האפשרית, מתחייבת ענישה מכבידה, מרתיעה והולמת".

לפי הערעור, בכל אישום ואישום בו הורשע לחיאני, "הוא ביקש וקיבל סכומים של מאות אלפי שקלים (המגיעים ביחד ל-1.34 מיליון שקל), המהווים מבחן כמותי, חד וברור לחומרתו של כל אירוע ולניגוד העניינים הכספי החמור אליו הכניס עצמו לחיאני".

עוד טוענת הפרקליטות כי בעבירות כלכליות, כפי שביצע לחיאני, עיקרון ההלימה בין העונש למעשים מחייב, בין היתר, זיקה של יחס ישר בין הסכום המהווה את ליבת העבירה לבין העונש.

"ניגוד עניינים כספי חמור כל-כך, הנובע מרצונו של לחיאני לכסות את חובותיו הפרטיים, תוך ניצול מעמדו הציבורי, הוא הדרגה החמורה ביותר של ניגוד עניינים", טוענת הפרקליטות. "ניגוד עניינים חמור זה לא בא לידי ביטוי בעונש".

‏הפרקליטות טוענת בערעורה כי עבירת הפרת האמונים, בה הורשע לחיאני, היא אחת מאותן עבירות המאופיינות בקשת רחבה מאוד של חומרה. לדבריה, בצידה האחד של הקשת ממוקמים אותם מקרים שהם על גבול עבירות המשמעת/האתיקה, ובצידה השני של הקשת ממוקמים המקרים הגובלים בלקיחת שוחד.

"המדינה תטען כי למרות שבכתב האישום המתוקן (שבו הודה לחיאני - ח'מ') הומרו שני האישומים הראשונים מעבירות שוחד לעבירות של הפרת אמונים - רכיב החומרה המיוחד בשני אישומים אלה עולה בבירור מעובדות כתב האישום המתוקן, וממקם את העבירות באופן מובהק בחלק החמור ביותר של הקשת, על גבול עבירת השוחד.

"אין חולק כי לחיאני היה הגורם הדומיננטי בעשייה העבריינית נשוא הפרשה, וכי מידת השפעתו על האחרים הייתה מכרעת. לחיאני, ראש העיר, הפך את הציבור למשרתו, ביקש מאנשי עסקים בעירו כספים שלא כדין והכתים את עובדיו בבקשת הלוואות בסך של מאות אלפי שקלים. בהתעורר מצב משברי כלכלי, ניצל לחיאני, באופן שיטתי וכוחני, את מעמדו לצורך כיסוי חובותיו האישיים, תוך שהעמיד עצמו בניגוד עניינים חריף".

‏‏‎‎עבירת השוחד נמחקה

‏ביוני האחרון הגיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) להסדר טיעון עם סנגוריו של לחיאני, עורכי הדין גיורא אדרת ונתי שמחוני, במסגרתו הודה ראש העיר בת-ים לשעבר בקבלת הלוואות של מאות אלפי שקלים מאנשי עסקים בבת-ים, וכן מעובדי עירייה שהיו כפופים לו.

בתמורה להודאתו הסירה הפרקליטות את האישום כי לחיאני ביצע עבירות של לקיחת שוחד, והמירה אותן בעבירות קלות בהרבה של הפרת אמונים.

‏ההסדר לא כלל הסכמה לעניין העונש, אך סלל את הדרך לעונש קל, ודאי לעומת זה שלחיאני היה צפוי לקבל, לו היה מורשע בשוחד.

בנוסף על עבודות השירות שנגזרו על לחיאני, קבע השופט שגיא כי דבק קלון במעשיו, ובכך הרחיק את לחיאני מהזירה הציבורית למשך 7 שנים. כמו כן, הוטל עליו לשלם קנס בסך רבע מיליון שקל.

היו מי שכינו את עסקת הטיעון "חלומית" עבור לחיאני, ומתחו ביקורת על הפרקליטות בגינה. בראיון ל"גלובס" אמר עו"ד אדרת כי "ההסדר משרת את האינטרסים שלו, בעיקר בתקופה שבה יש סוג של 'עליהום' על עובדי ציבור, ואני שמח שהוא נחתם ושהמשפט הסתיים כפי שהסתיים".

עו"ד אדרת ציין כי ההסדר שירת גם את האינטרסים של הפרקליטות אך עם מתן גזר הדין היה ברור כי אנשי הפרקליטות, שדרשו כי על לחיאני יוטל עונש של שנת מאסר בפועל, מאוכזבים מאוד מהעונש הקל, וכי בכוונתם לערער על גזר הדין.‏

פרקליטיו של לחיאני, עורכי הדין אדרת ושמחוני, מסרו היום: "לחיאני החליט שלא לערער על גזר הדין ולהשלים עם התוצאה שלו, שמשמעותה המעשית - מעבר לעונש עבודות הרישות והקנס - הינה הרחקתו מהחיים הציבוריים ל-7 שנים לפחות. זוהי השלכה קשה מנשוא לגביו, אך הוא מרכין ראש בפני גזר דינו של בית המשפט.

"צר לנו שהפרקליטות לא הסכימה לראות בתוצאה זו סוף פסוק. דומני גם שמבחינה משפטית, מרגע שהסכימה התביעה על טווח ענישה והעונש אינו חורג ממנו - אין מקום להגשת ערעור". ‏‎‎‏