סערה במערכת הפוליטית: חוק מע"מ אפס עלול ליפול

(עדכון) - נפתלי בנט זועם על שרת המשפטים ציפי לבני על רקע החלטתה של לבני לדחות את ההצבעה על חוק הלאום ■ אריה דרעי: "אין אפשרות להקים ממשלה חדשה, עם נתניהו ובלי נתניהו. אנחנו לא נשחק לידיים של אף אחד"

נפתלי בנט / צילום: ארן דולב
נפתלי בנט / צילום: ארן דולב

הסערה במערכת הפוליטית בכלל ובקואליציה בפרט הולכת ומתעצמת, מה שמקדם כנראה את תאריך הבחירות הבאות.

יהדות התורה וש"ס סירבו להצטרף לממשלה בראשות יצחק בוז'י הרצוג - כך מגלה הערב ח"כ יעקב ליצמן מיהדות התורה. "שמעתי היום ראיון עם עופר שלח ברשת ב' שאמר שלא עלתה הצעה להחליף את הממשלה בראשות לפיד", סיפר הערב ליצמן בכנס "הנבחרים 3 " של פורום ראשי הערים החרדיות במרכז לשלטון מקומי. "אני אומר לכם הציעו לי את זה. הציעו לי להיכנס עם לפיד בפנים שבוז'י הרצוג יהיה ראש ממשלה וסירבנו. זה הצעה מלפני שבוע ומלפני חודשיים", המשיך ליצמן.

"אז בהחלט, יש הצעה, ודחינו אותה. אין אפשרות. איווט ליברמן לא רצה להצטרף למרץ, ואצלנו ברור שאנחנו לא הולכים לממשלה עם לפיד ומה שנשאר עכשיו זה ממשלה עם נתניהו, ובימים אלו כל שעה יש משבר חדש".

יו"ר ש"ס, חבר הכנסת אריה דרעי, הבהיר בכנס כי לחרדים אין כל כוונה להצטרף לממשלת נתניהו בקדנציה הנוכחית. דרעי אף הכחיש כי החרדים היו אמורים הערב להיפגש עם נתניהו. "אין הצעה ממשית על השולחן. אין אפשרות להקים ממשלה חדשה, עם נתניהו ובלי נתניהו, לכן כל הדיבורים בימים האחרונים זה בגלל מבוי סתום שנקלעו ראשי הקואליציה שהיו בטוחים שיש להם קואליציה עד 2016, אבל הקב"ה יושב בשמים ורואה את כל עוול שנעשה לנו וכעת הקואליציה בפירוק והם בוחנים אפשרויות".

דרעי הבהיר כי הסיעות החרדיות מתואמות בינהן. "אנו מתואמים מהבחירות האחרונות עד הפרט האחרון בכל תחום ובכל נושא, אין שום אפשרות להקים ממשלה כעת ואנחנו לא נשחק לידיים של אף אחד, וכפי שאני אומר צריך ללכת לבחירות בהקדם ויפה שעה אחת קודם".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הצהיר כי החרדים לא ישבו בממשלה אחת עם יש עתיד. "הבסיס שלנו הוא: עם יאיר לפיד לא יושבים. מטרתו היא לחסל חלילה את עולם התורה ואנחנו לא יושבים לאותו שולחן. מה שקורה עכשיו זה התפוררות גלויה בתוך הקואליציה, אחד בעד חוק 0 והשני נגד, כנ"ל רפורמת גרמן וכו. לפיד הגיבור הגדול יגיד במידה ונכנס לקואליציה שאנחנו נכנסנו לגנוב את הקופה הציבורית, ברגעים אלו שאנחנו מדברים אני לא יודע אם יש לו זקן או לא, הוא לא יציב", אמר.

גפני: אין כרגע אופציה לממשלה עם הליכוד

עור אמר גפני כי אין כרגע אופציה לממשלה עם הליכוד, "ישבנו היום יחד, הרב דרעי והרב ליצמן ואנוכי, ודנו בעניין הזה, אנחנו לא נתנו תשובה כלשהי בשאלה האם יכולה להיות קואליציה חלופית. סביר להניח שיהיו בחירות במוקדם או במאוחר, למרות שבחירות לא טובות לאזרחי המדינה. אבל הממשלה הזו עקומה ללא חזון ודרך וידענו שזה יקרה במוקדם".

גפני אומר עוד כי "הממשלה הזו רעה ודבר אחד טוב היא לא עשתה למען העם, בשום תחום. לא בתחום המדיני בטחוני, לא הכלכלי חברתי, ודינה לעבור מן העולם. אין בפוליטיקה מושג כזה של גט כריתות וכל פעם כל נושא יידון מחדש, ונביא את הדברים אל הכרעתם של גדולי התורה ולהחלטתם".

גפני אומר כי כעת ישנם דיבורים אבל דברים ממשיים אין, "אנחנו לא רואים אופציות כרגע, הם בישלו דייסה רעה, הם צריכים לאכול אותה. אני לא רואה איך אפשר להקים ממשלה חלופית, ליברמן לא יישב עם גלאון, אני לא חושב שתהיה ממשלה חלופית אחרת ללא נתניהו. וגם מצב שבו נתניהו יעשה קואליציה עם החרדים גם ככל הנראה לא קיימת, ונגזר על הממשלה הזו להמשיך ולדדות. לא נשב עם יש עתיד, חד משמעית, קיבלנו על כך הוראה והיא מובנת מאליה. סביר להניח שלא תוקם ממשלה חלופית, ולכן במוקדם או במאוחר יהיו בחירות".

גפני הוסיף, "היינו אצל הרב שטיינמן כמעט שעה, ניתחנו את הדברים, הוא אמר את הוראותיו ואנו פועלים על פיהם, אין בפוליטיקה אמירה גורפת. נכון לעתה אני לא רואה ממשלה חלופית, אנחנו לא באים עם דרישות אלא רוצים שיהיה טוב לאזרחי המדינה. גפני הוסיף ואמר כי לפיד נמצא במצב גרוע מאד, "אם ניכנס לקואליציה כעת עם נתניהו, הדבר הזה ירים את יאיר לפיד בסקרים. לפיד נכשל כישלון בכל התחומים ולא נכון פוליטית שנרים אותו בסקרים".

לגבי הבית היהודי אמר גפני כי "הבית היהודי היא ללא ספק היריב הגדול ביותר של עולם התורה. אנו סובלים מהם סבל רב, אבל סביר להניח שאם בוז'י הרצוג לא יצליח להרכיב ממשלה, אנחנו והם נהיה יחד בממשלה הבאה, אם הייתי יכול לפסול אותם לישיבה משותפת בממשלה, הייתי עושה זאת. לצערי אני לא רואה כעת מצב כזה, ולכן נצטרך לירוק על הפתק שלהם אבל ללכת איתם לקואליציה בעתיד".

גפני אמר עוד על התקציב כי "מדובר בתקציב גרוע לכלכלת ישראל, לאזרחי המדינה ולכולם. אין ספק שמדובר בתקציב ללא בשורה, כשאנחנו היינו בועדת הכספים הצלנו מפעלים מסגירה מוחלטת כמו מפעל פרי הגליל, תע"ש, נעלי בריל ועוד. האבטלה היום גדלה, אנשים מרגישים ייאוש בנושאים הכי קריטיים למחייתם. שום דבר לא מתקיים בנושא הדיור ויוקר המחיה, אדם שמרגיש שהממשלה הזו שהבטיחה שתעבוד למען מעמד הביניים, הפקירה אותם. הממשלה הזו רעה וצריך להחליף אותה. מי שנלחם בתורה אין לו סיעתא דשמיא גם בנושאים הכליליים".

בנט זועם

עוד נודע היום כי נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, זועם על שרת המשפטים ציפי לבני. זאת על רקע החלטתה של לבני לדחות את ההצבעה על חוק הלאום. בנט אמר היום כי "מהרגע הזה ועד העברת חוק הלאום בממשלה - אני לא מעביר חוקים של ציפי לבני ושל יש עתיד".

במקביל, היום נודע ל"גלובס" כי בימים האחרונים שקדו ביש עתיד על הכנת הצעת חוק להצלת ערוץ 10, אולם מחשש שהצעת החוק הפרטית תטורפד על-ידי נתניהו, הוחלט לבחור בערוץ אחר שבאמצעותו יובך ראש הממשלה. הבוקר הגישה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) בקשה לוועדת הכלכלה של הכנסת לקיים דיון מהיר בנושא. לדיון יוזמנו הממונה על ההגבלים העסקיים ומועצת הרשות השנייה, שיגיעו עם חוות-דעת מתאימות. זאת, במטרה להפעיל לחץ על ראש הממשלה להניח תיקון חקיקה ממשלתי שיאפשר לערוץ 10 להמשיך לפעול.

החזית החדשה בין ראש הממשלה לשר האוצר רק שופכת דלק למדורה ומחריפה עוד יותר את הקרע בין יש עתיד לליכוד על רקע תקציב המדינה וחוק ההסדרים. הנתק בין הצדדים, שהחל ביום שני שעבר סביב המחלוקות על סעיפי הבריאות וקק"ל בחוק ההסדרים, עדיין נמשך.