המשבר בקואליציה: הסכסוכים בין השותפות לא נגמרים

לאחר שבוע של נתק בין הליכוד ליש עתיד על רקע דיוני תקציב המדינה וחוק ההסדרים, הצטרפה הבוקר גם ישראל ביתנו למשבר כשהיא מותירה את סיעתו של שר האוצר לבדה אל מול שאר סיעות הקואליציה

בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו - מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

הסכסוך בין השותפות הקואליציוניות מחריף: לאחר שבוע של נתק בין הליכוד ליש עתיד על רקע דיוני תקציב המדינה וחוק ההסדרים, מצטרפת הבוקר גם ישראל ביתנו למשבר כשהיא מותירה את סיעתו של שר האוצר לבדה אל מול שאר סיעות הקואליציה. אם עד הבוקר רווחה בכנסת שמועה שישראל ביתנו סגרה דיל עם יש עתיד על פיו תמורת תמיכתה בחקיקת מע"מ אפס יפוצל סעיף התיירות הרפואית מחוק ההסדרים, הבוקר התברר כי אין כל הסכמה שכזו.

הבוקר התכנסה ועדת הכספים כדי להצביע מחדש על סעיפי החוק במטרה לאשרו בקריאה שניה ושלישית אולם במהלך הדיון קיבל ח"כ אלכס מילר, נציג ישראל ביתנו בוועדת הכספים, הוראה למשוך את תמיכת שני חברי סיעתו בחוק. חברי ישראל ביתנו יצאו מהדיון והוא התפוצץ. מילר הסביר כי בדומה לליכוד, גם ישראל ביתנו כורכת את אישור חוק מע"מ אפס בפיצול סעיפי חוק ההסדרים ובהם הרפורמה בבריאות וקק"ל.

"אי אפשר להעביר חוק שעלותו 3 מיליארד שקל מבלי להגיע להסכמות על סעיפי חוק ההסדרים", אמר. מילר הכחיש כי ההחלטה לפוצץ את הדיון מבלי להצביע על החוק נבעה מדברים שאמר ברדיו מוקדם יותר יו"ר סיעת יש עתיד, עפר שלח, כשהצהיר שיש עתיד "תלך עד הסוף" במאבקה על התקציב ועל חוק מע"מ אפס. "נעמוד על הדברים החשובים לנו, ונעמוד על זה שאי אפשר יהיה לקבור אותם. אנחנו לא נוותר ונלך עד הסוף", אמר שלח. אולם מילר השיב כי "אם היינו מגיבים על רעיון של ח"כ כזה או אחר אז מזמן היינו מוצאים עצמנו בבחירות", אמר.

במקביל להחלטת ישראל ביתנו לעצור את ההצבעה, נרקם דיל בין הסיעות החרדיות, שאותו הוביל ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אל מול איילת שקד (הבית היהודי) שהגיעו להסכמות על פיהן ועדת הכספים, שנמצאת בשליטת הבית היהודי, לא תקיים את ההצבעות על מע"מ אפס של לפיד. זאת, לאחר שיו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, הצהיר אתמול שעד שחוק הלאום יאושר בממשלה, אין בכוונתו לתמוך בחקיקה של שר האוצר, יאיר לפיד. בנט אף איים כי אם עד יום ראשון החוק לא יעבור, הקואליציה תתפרק.

על רקע ההתרחשויות הללו והחרפת איומי הקדמת הבחירות של השותפות הקואליציונית, זימן היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דיון בלשכתו במטרה לדון ב"פוטש", כפי שהגדירו בסביבתו, שניסה לעשות לו לפיד ולהרכיב קואליציה חלופית עוד בקדנציה הזו. בליכוד הסבירו שבכוונתו של נתניהו לדון ב"צעדים להמשך", אולם לאחר כשעה החליט נתניהו לבטל את הדיון שאליו הזמין את שר התחבורה, ישראל כץ, השר יובל שטייניץ, השר גלעד ארדן, וכן את יו"ר הקואליציה זאב אלקין. בקואליציה מעריכים שמדובר בספין של נתניהו, שביקש להלחיץ את לפיד, שחושש מבחירות, כי הקדמתן עומדת על הפרק, אולם נתניהו נלחץ בעצמו מהאפקט שיצר הספין והחליט לבטל את הדיון.

מוקדם יותר הודיעה יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, כי סיעת מרצ הגישה הצעה לפיזור הכנסת, שתעלה להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב. גלאון מבקשת בכך להביך את חברי הקואליציה שתוקפים זה את זה ומדברים על הקדמת הבחירות. "ממשלת נתניהו סיימה את תפקידה", אמרה גלאון. "הגורמים בקואליציה מחזיקים את הציבור בישראל בני ערובה. במקום קומבינות של כל אחד ממרכיבי הקואליציה צריך להגיד את האמת לציבור: זו ממשלה שאינה מקדמת תהליך מדיני, שמרסקת את הסולידריות החברתית ופוגעת בעקרונות הדמוקרטיה הישראלית, ולכן עדיף שתלך הביתה כמה שיותר מהר", הסבירה.

קרקס פוליטי / איור: טל אביב
 קרקס פוליטי / איור: טל אביב