"קובי בראיינט המרוויח הגדול ב-NBA". לא בדיוק

שיעורי המס המשתנים בין מדינות ארה"ב מטלטלים את טבלאות השכר: שחקן בלייקרס ישלם מס נוסף של 13.3% למדינת קליפורניה; בטקסס ובפלורידה לא משלמים

קובי בראיינט לוס אנג'לס לייקרס / צילום: רויטרס
קובי בראיינט לוס אנג'לס לייקרס / צילום: רויטרס

קובי בראיינט הוא השחקן עם השכר הגבוה ביותר ב-NBA העונה. זאת עובדה. 23.5 מיליון דולר הוא יקבל בעונה הקרובה מלוס אנג'לס לייקרס. אבל מדובר על סכום ברוטו. וההבדלים הקיצוניים בתוך ארה"ב בכל הקשור לחוקי המיסוי השונים, גורמים לכך שה"בלאק ממבה" אינו באמת המשתכר הכבד ביותר. ענייני המס כל כך משמעותיים, עד כדי כך שהם גורמים לעיתים לשחקנים להחליט איפה יחתמו על חוזה, על בסיס ההבדלים הללו.

ה"ספורטס אילוסטרייטד" בחן את כל 25 המשתכרים הבכירים ב-NBA, באמצעות מומחה המיסוי בספורט רוברט ראיולה, וניסה להגיע לנתונים הכי מדויקים בכל הנוגע לשכר "האמיתי" של אותם כוכבים, כשהוא לוקח בחשבון את כל הפרמטרים האפשריים: שיעור המס הפדרלי, השוני בשיעורי המס שמדינות מנכות בשטחן, התחשבות בפרוצדורות מס ייחודיות למדינות מסוימות, ועוד.

סיבה ראשונה להבדלים שנוצרים בטבלאות השכר קשורה לכך שב-NBA יש 22 קבוצות שמגיעות ממדינות שמטילות בנוסף למס הפדרלי, גם מס מקומי על ההכנסה. שחקן שמשחק בקבוצה מקליפורניה (הלייקרס למשל, או סקרמנטו) ייאלץ להיפרד מלבד המס הפדרלי גם ממס של 13.3% שמטילה מדינת קליפורניה על ההכנסה שלו. מי שמשחק בניו יורק ייאלץ להיפרד מ-8.82%; מספר קבוצות NBA ממוקמות במדינות שאין בהן כלל מס על הכנסה - למשל טקסס, שבה משחקות יוסטון רוקטס, סן אנטוניו ספרס ודאלאס מאבריקס. גם במדינת פלורידה (מיאמי היט, אורלנדו מג'יק) שיעור המס שמנכה המדינה הוא אפס.

כמו כן, ארבע מדינות בארה"ב גובות מס גם מספורטאים שלא מועסקים באותה מדינה באופן קבוע, אבל רק מבקרים בה לצורך עבודתם (jock tax). מדובר בסכומים השווים כמה אלפי דולרים בכל משחק חוץ. למשל, במילווקי שבמדינת ויסקונסין, שהיא אחת מהמדינות שבהן מונהג jock tax, חישבו שבשנת 2012 קיבלה המדינה 10.7 מיליון דולר על תשלומי מס של שחקני NBA שהגיעו לשחק באותה עונה מול מילווקי באקס (החישוב הזה נעשה כדי לבחון אם אפשר להשתמש בכסף הייחודי הזה כדי לממן בניית אולם בדאון טאון מילווקי).

ביחד עם ניכויים נוספים כמו עמלת סוכן של 4% משכר הבסיס, ותשלום לארגון השחקנים (10,000 דולר), טבלת השכר נראית אחרת לגמרי. לקובי בראיינט שמשחק כל חייו בקליפורניה נשאר משכר העתק שלו סכום של 12.09 מיליון דולר העונה לפי החישובים של "ספורטס אילוסטרייטד" - מה שהופך אותו למשתכר הרביעי בלבד בליגה. בראיינט מאבד 48.53% משכרו לטובת מיסים שונים.

מי המשתכר "האמיתי" הגדול ביותר בליגה? הפתעה: ג'ו ג'ונסון, שמרוויח על-פי הערכות שכר של 12.5 מיליון דולר נטו בברוקלין נטס, בין היתר בזכות שיעור המיסוי הנמוך יותר במדינת ניו יורק. במקום השני מבחינת שכר "אמיתי" מתיצב דווייט הווארד מיוסטון רוקטס עם 12.3 מיליון דולר, למרות שברשימת הברוטו הוא מדורג חמישי בלבד בליגה, אבל נהנה מטקסס נטולת המס המקומי (הקליקו לרשימת 10 הגדולים המלאה). הנתונים של 25 המשתכרים הבכירים מראים כי שחקנים נאלצים להיפרד במקרה הטוב מ-42.1% מהשכר (לדוגמה דוויין ווייד שמשחק בפלורידה במיאמי היט, שלא משיתה מס על הכנסה), ועד כוכבי קליפורניה שנאלצים להיפרד במקרים הגרועים מ-48.5% (בראיינט, בלייק גריפין מלוס אנג'לס קליפרס).

אגב, ספורטאים בארה"ב שלא קשורים לקבוצת ספורט ומתחרים באופן יחידני, פועלים בעצת מומחי המס שלהם ומעתיקים את מקום המגורים שלהם בהתאם להמלצות. הגולפאי טייגר וודס והטניסאיות ונוס וסרינה וויליאמס עזבו את מקום מגוריהם בקליפורניה ועברו לפלורידה נטולת המס. גם הגולפאית מישל ווי עזבה מאותה סיבה את הוואי בגיל צעיר מאוד לטובת פלורידה.

העניינים הללו, אגב, לא ייחודיים לספורט בלבד: על-פי בדיקה של רשות המס האמריקאית (IRS), מדינת קליפורניה לבדה איבדה 2.3 מיליון תושבים לטובת מדינות אחרות בין 1993 ל-2010, כולל 71,905 תושבים שעברו לפלורידה, ו-372 אלף תושבים שעברו לנבאדה.