בנק אגוד נכנס לתחום האשראי החוץ בנקאי

מתכנן להגיע לנתח של עד 1.5 מיליארד שקל ב-3 שנים ■ האשראי למשקי בית נמצא בצמיחה חדה הן בבנקים והן בגופי האשראי החוץ בנקאי

ישראל טראו / צלם: איל יצהר
ישראל טראו / צלם: איל יצהר

בנק אגוד עומד להיכנס לתחום האשראי החוץ בנקאי. באחרונה אושרה בבנק התוכנית האסטרטגית לשנים הקרובות, ול"גלובס" נודע כי חלק מהתוכנית כולל הרחבת פעילות האשראי הצרכנית הן ללקוחות הבנק והן ללווים שאינם לקוחות הבנק. היעד שאליו מכוונים בבנק, בניהולו של ישראל טראו, הוא להגיע לתיק אשראי חוץ בנקאי של 1-1.5 מיליארד שקל בשלוש השנים הקרובות.

לצורך כניסה לתחום האשראי החוץ בנקאי, צפוי הבנק להקים מוקד ייעודי על בסיס כוח האדם שיש ברשותו. המוקד נבנה בימים אלה, והשקתו צפויה במהלך השנה הבאה. כמו כן לבנק תוכנית צמיחה באשראי גם ללקוחותיו, מתוך מסקנה כי קיים פוטנציאל לגידול באשראי של הלקוחות הקיימים.

בנוסף, לבנק אגוד יש תשתית למערכת סגורה של פיקדונות, שמטרתה לגייס פיקדונות גם ממי שאינו לקוח של הבנק. בבנק מתכננים בעתיד להשמיש את המערכת, אך ממתינים למצב שבו הריבית במשק תהיה גבוהה יותר, כך שיוכלו להציע הצעות אטרקטיביות יותר לציבור. בבנק אגוד סירבו להתייחס לידיעה.

בנק אגוד הוא הבנק השישי בגודלו במערכת. הבנק סובל מחיסרון לקוטן, ולכן התשואה על ההון שלו עומדת בממוצע על 5-6.5%. תיק האשראי של הבנק עומד על 23.6 מיליארד שקל נכון לסוף יוני, עלייה של 7% בתוך 12 חודשים.

ההחלטה של אגוד להתמקד באשראי למשקי בית אינה מפתיעה. תחום זה נמצא בשנה האחרונה במגמת צמיחה. בתוך 12 חודשים צמח האשראי למשקי בית בבנקים (לא כולל משכנתאות) ב-7.5 מיליארד שקל ל-134 מיליארד שקל (הנתונים נכון לסוף יוני). דוחות הבנקים לרבעון השלישי, שיתפרסמו במהלך השבוע הקרוב, צפויים להמשיך ולהראות את המשך מגמת הצמיחה.

בבנקים מפנים משאבים לצמיחה בתחום זה, וזאת על רקע הירידה בביקוש לאשראי עסקי, והרווחיות הגבוהה יותר המאפיינת את האשראי למשקי בית, שבו הריביות גבוהות יותר לעומת המגזר העסקי. בנוסף, מדובר באשראי בסיכון נמוך יחסית בשל הפיזור הרב של התיק. עם זאת, הסיכון הנמוך נמצא בסימן שאלה לאור העובדה שהמשק נמצא כיום בהאטה, ודווקא בתקופה זו גדל המינוף של משקי הבית.

לא רק הבנקים גילו את פוטנציאל האשראי למשקי הבית. שחקנים נוספים נמצאים בתחום ומעניקים אשראי חוץ בנקאי. בחברות כרטיסי האשראי, תחום האשראי החוץ בנקאי נחשב למנוע צמיחה. האשראי בחברות אלה צמח ב-13% במחצית הראשונה של השנה ל-5.6 מיליארד שקל. הריבית באשראי החוץ בנקאי נחשבת גבוהה יותר לעומת הבנקים. בחברות כרטיסי האשראי היא עומדת בממוצע על מעל 9% נכון לסוף יוני, ובמקרים רבים מדובר בריבית דו ספרתית. הריבית הגבוהה נובעת מכך שמדובר באשראי ללא ביטחונות, וכן יש לחברות פחות מידע על הלקוח לעומת הבנקים.

לא רק חברות כרטיסי האשראי פעילות בתחום האשראי החוץ בנקאי. גם חברות נוספות פעילות בתחום כגון מימון ישיר, ובנק ירושלים. נראה כי מלבד בנק אגוד, צפויים להצטרף עוד שחקנים שמזהים פוטנציאל בפעילות זו. כך לדוגמה, פורסם באחרונה כי גם חברת הביטוח מגדל עושה צעדים ראשונים בנושא, ולא נתפלא אם נראה משקיעים מוסדיים נוספים נכנסים לפעילות בתחום.

מה שאמור להוות רוח גבית לצמיחת האשראי החוץ בנקאי הוא תעודת הזהות הבנקאית שמקדמים בבנק ישראל. משנה הבאה יקבל כל לקוח מהבנק מסמך שמרכז את מצבת הנכסים וההתחייבויות שלו, כך שיינתן לגופי האשראי החוץ בנקאי יותר מידע על הלקוחות. בעתיד אמור מסמך זה גם לכלול את דירוג האשראי של כל לקוח, מה שעוד יותר יסייע לאותם גופים להתחרות בבנקים.

הצמיחה באשראי למשקי בית בבנקים
 הצמיחה באשראי למשקי בית בבנקים