כל מה שרציתם לדעת: מי יהנה ומתי מתוכנית מחיר מטרה?

שאלות ותשובות על התוכנית שאושרה אמש ואמורה להציע דירות זולות ב-20% ממחיר השוק

אורי אריאל / צילום: תמר מצפי
אורי אריאל / צילום: תמר מצפי

מועצת מקרקעי ישראל אישרה אמש את תוכנית מחיר מטרה שיזם משרד הבינוי, המבטיחה לציבור דירות בהנחה של 20% ממחירי השוק. אך לפני השמחה הגדולה חשוב לדעת: המכרזים טרם פורסמו, לפרויקטים צריך להתקבל היתר בנייה, וגם תוכנית מע"מ אפס צריכה להתאשר כדי שמסלול מחיר המטרה ייכנס לתוקף. המשמעות: הדירות עצמן יוצעו לציבור רק בעוד כשנתיים, ובנייתן תסתיים רק בעוד ארבע שנים מהיום. איך בדיוק זה יעבוד? מצ"ב השאלות ובעיקר התשובות.

■ מהי דירת מחיר מטרה?

דירה חדשה מקבלן בשטח 60-150 מ"ר, ששוויה נמוך ממחיר השוק ב-20%. מדובר בדירות שיוקמו בפרויקטים שיקימו קבלנים שיזכו במכרזי מחיר מטרה שיפרסם משרד הבינוי, מבלי שייקבע לקרקע מחיר מינימום. מתוך סך הדירות בפרויקט 80% יהיו דירות מוזלות במסלול מחיר מטרה.

■ מי זכאי לרכוש דירה במסגרת המסלול?

כל מי שאינם מוגדרים "משקיעים", כלומר חסרי דירה הרוכשים דירה ראשונה, או משפרי דיור שמכרו את דירתם היחידה או שימכרו אותה בתוך שנה מיום אכלוס דירת מחיר המטרה. בשני המקרים מדובר בקהל של בני 35 ומעלה.

■ מתי ניתן יהיה לרכוש דירה כזאת?

נקודת התורפה הרצינית ביותר בתוכנית היא מועד יישומה בפועל. כזכור, משרד הבינוי עומד בימים אלה בראש קמפיין פרסומי ברדיו הקורא לציבור לא לרכוש דירות במחירים הנוכחיים, אלא להמתין למימוש תוכנית מחיר מטרה. המכרזים הראשונים אמנם צפויים להתפרסם בשבועות הקרובים, אך שני סעיפים משמעותיים בתוכנית, מעידים אולי על החיפזון ביציאה לקמפיין בעת הזו. הסעיף הראשון מגביל את מימוש ההטבה לפרויקטים שכבר קיבלו היתר בנייה. שיווק הקרקעות ליזמים טרם החל, ועל כן קבלת היתרי הבנייה לפרויקטים אלה לא צפויה להתרחש בעוד זמן קצר. כידוע, הליך קבלת היתר בנייה בישראל אורך לעתים יותר משנה, לכך יש להוסיף את ההמתנה לפרסום המכרזים, תקופת ההתמודדות בהן וההכרזה על הזכייה. הסעיף השני קובע כי תוכנית מטרה תתממש רק בעת כניסת תוכנית מע"מ אפס לתוקף, שכידוע אושרה בוועדת הכספים אך כרגע תקועה בכנסת. במילים אחרות, משרד הבינוי קורא לציבור לא לקנות דירות מאחר שדירות זולות יותר יוצעו לו אולי בעוד שנתיים.

■ היכן יהיו בכלל דירות כאלה?

הערים הראשונות שבהן ייצאו מכרזי מחיר מטרה לשיווק הקרקע ליזמים הן מודיעין, ראש העין ויקנעם. במשרד הבינוי אומרים שבמהלך השנה הקרובה יתפרסמו מכרזים גם בערים בית שמש, גדרה, הרצליה, ירושלים, קרית מוצקין, קרית אתא, ורמלה. בסך הכול צפויים להתפרסם מכרזים בין השנים 2014-2019 לשיווק קרקעות המיועדות להקמת 66 אלף יחידות דיור במסגרת מסלול מחיר מטרה.

■ מה צריך לעשות כדי לרכוש דירה מוזלת ואיך תתבצע הרכישה?

על רוכש דירת מחיר מטרה להחזיק בתעודת זכאות מטעם משרד הבינוי המעידה על היותו חסר דירה או משפר דיור. בארבעה חודשים הראשונים לכניסת התוכנית לתוקף כל זכאי יוכל להגיש בקשה לרכישת דירה מוזלת. במשרד הבינוי מסבירים את המהלך בניסיון לבחון את מידת היענות הציבור לתוכנית. לאחר ארבעה חודשים תתקיים הגרלה ממוחשבת שתגריל את הזכאים באקראי, ללא הגדרה של קריטריונים מסוימים. המערכת תהיה מסונכרנת עם מערכת רשות המסים, ולקבלנים לא תהיה שליטה על תוצאות ההגרלה.

■ אילו מגבלות יש על רוכשי דירת מחיר מטרה?

רוכש דירת מחיר מטרה מתחייב שלא למכור את הדירה לצד שלישי במשך חמש שנים. הוא יוכל אמנם להשכיר אותה אך לא למכור אותה. מי שימכור את הדירה לפני תום התקופה ישלם פיצוי בסך 250 אלף שקל למשרד הבינוי.

■ מה תהיה איכות הדירה?

משרד הבינוי הגדיר מפרט טכני לדירות שבהן צריכים לעמוד הקבלנים, ולטענת המשרד מדובר במפרט איכותי שבדרך כלל קבלנים דורשים בגינו תוספת תשלום בשוק החופשי.