"ב"י צריך להמשיך במדיניות מרחיבה במלוא העוצמה"

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות: יש להמשיך ולהוריד את הריבית עד לרמה אפסית, יש לשקול אימוץ מדיניות הריבית השלילית אשר הונהגה באירופה ואף לפעול באמצעות הרחבות כמותיות

בתחילת השבוע פורסם נתון הצמיחה לרבעון השלישי של 2014 אשר עמד על רמה שלילית של 0.4% בחישוב שנתי. נתון זה הוא בניגוד לכל התחזיות טרום שנת 2014 שכמובן לא לקחו בחשבון את תקופת הלחימה הממושכת שהתרחשה במהלך רבעון זה. החשש הגדול כעת הוא מכניסה למצב של מיתון אשר מוגדר כשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית.

צחי ליבוביץ', מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות, מציין כי נתון הצמיחה השלילית ברבעון השלישי בפני עצמו לא אמור להדאיג או לשנות את ההתנהלות השוטפת שתוכננה לפני הרבעון היות ומדובר בנתון נקודתי שניתן לבידוד משאר הפרמטרים הכלכליים, מה עוד שבד"כ כאשר מתרחשים אירועים כאלה, לאחר סיומם ברבעון העוקב יש פיצוי של בסביבות 50% מהפגיעה של אותו אירוע.

לכן, בחישוב שנתי, הפגיעה בצמיחה של תקופת הלחימה לא אמורה להיות מאוד משמעותית וגם החשש מכניסה למיתון לא עומד כרגע על הפרק.

עובדה אחרת משמעותית ומדאיגה היא שאנו מצויים במצב של האטה ברורה ברבעונים האחרונים ללא קשר לנתוני הצמיחה השלילים של הרבעון השלישי כאשר כמעט כל נתון צמיחה רבעוני יוצא מתחת לתחזיות של הגורמים הכלכליים השונים ותחזיות נתוני הצמיחה השנתיים של אותם גורמים מעודכנות כלפי מטה.

המצב עוד מחמיר כאשר משקללים לתוכו את העובדה שמשנת 2013, עת החל הגז ממאגר תמר לזרום, ישנה תוספת שנתית של כ-1% לצמיחה, כלומר אם נרצה לראות מה עושה המשק הישראלי במונחים של עד שנת 2013, נראה תמונה עגומה עוד יותר.

המסקנה המתבקשת, לדעת ליבוביץ', היא שבנק ישראל צריך להמשיך ולנקוט במדיניות מוניטרית מרחיבה במלוא העוצמה ולפעול בכל התחמושת שברשותו וזאת גם אם בארה"ב המגמה היא הפוכה. במילים אחרות יש להמשיך ולהוריד את הריבית עד לרמה אפסית, יש לשקול אימוץ מדיניות הריבית השלילית אשר הונהגה באירופה ואף לפעול באמצעות הרחבות כמותיות בדמות רכישת נכסים או הקטנת היקף הנפקות המק"מים.