המו"מ עם איראן יוארך שוב; אובמה: הפערים "משמעותיים"

נקודות המחלוקת העיקריות: כמה צנטריפוגות יפורקו; מתי יוסרו הסנקציות; מה יהיה משך תחולת ההסכם; מידת חופש הפעולה של הפקחים הבינלאומיים ■ קרי שוחח עם נתניהו ושר-החוץ של סעודיה

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

מאמצי ארה"ב לסיים את המו"מ הגרעיני עם איראן לפני פקיעת מועד היעד - היום (ב') בחצות - נכשלו. שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, הציע אמש לעמיתו האיראני, מוחמד ג'וואד זאריף, להאריך את השיחות בין איראן לבין שש המעצמות (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה) בפרק זמן נוסף, שמשכו טרם נקבע. בשעות שנותרו עד עד חצות, צפויים הצדדים להתמקח על התנאים להארכת השיחות, ובמיוחד על דרישת איראן להסיר לאלתר את הסנקציות ולנהל את המשך המו"מ בלי חרב העיצומים שמונחת על צווארה.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הצהיר אתמול, שממשלו לא יסכים להסיר את הסנקציות לפני השגת הסכם מלא. בראיון לרשת ABC אמר אובמה: "נראה לי שאיראן היתה מאושרת לו הסנקציות היו מוסרות מיד, מהלך שהיה מותיר בידיה אפשרות לבחור בין כמה ערוצים שטרם נסגרו כליל. אנו לא נוכל לעשות זאת".

הוא הבהיר את האסטרטגיה של ממשלו במו"מ כך: "מטרת ארה"ב היא לחסום כמה ערוצים שונים שעלולים לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, ובה בעת לוודא שהסנקציות על איראן יוסרו בהדרגה, צעד אחר צעד, בתנאי שהיא תנקוט את הצעדים שהיא צריכה לנקוט".

אובמה הודה, שהפערים בין איראן לבין שש המעצמות עודם "משמעותיים", אך ניבא שאם אכן יושג הסכם הוא ישנה את אופי היחסים בין וושינגטון לטהראן בפעם הראשונה מזה 30 שנה. כדבריו: "עסקה תסיר מעל השולחן חלק גדול (מהסוגיות שתלויות ועומדות בין איראן למעצמות) ואולי היא תאפשר להשיק תהליך ארוך שיביא לשינוי היחסים לא רק בין איראן לבין ארה"ב אלא בינה לבין האזור והעולם כולו".

זו הפעם השניה שהמו"מ עם איראן מוארך. הסכמה על ההארכה הראשונה, עד 24 בנובמבר, הושגה ביולי. ממשל אובמה הצדיק אז את ההארכה בנימוק שנרשמה התקדמות גדולה בין הצדדים. הממשל היה יכול להציג לפני הציבור הסכם זמני על הקפאת הפעילות הגרעינית של איראן, וכן את הסכמת טהראן לדלל את מאגר האוראניום המועשר שלה, שהיה עלול לשמש בייצור נשק גרעיני. הסכם זמני נוסף להארכת המו"מ יכלול, קרוב לוודאי, המשך ההקפאה של הפעילות הגרעינית. לפי ניתוח ב"ניו יורק טיימס" הבוקר (ב'), יוכל אובמה להשתמש בהמשך ההקפאה כנימוק נגד לחץ אפשרי של הקונגרס להטיל סנקציות נוספות על איראן. המשך ההקפאה יאפשר לאובמה גם לטעון באזני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שישראל אינה צריכה לתקוף מתקנים גרעיניים באיראן מפני שהאיום הגרעיני שנשקף ממנה פחת בהשוואה לשנה שעברה. אתמול שוחח קרי עם רה"מ בנימין נתניהו ועם שר-החוץ של סעודיה, הנסיך סעוד אל פייסל.

מה סלעי המחלוקת שנותרו בין איראן לבין שש המעצמות? מתדרוכי רקע של פקידים אמריקאיים עולה, שארה"ב חותרת להשגת שתי מטרות: לסכל כל מאמץ איראני אפשרי לפתח בחשאי נשק גרעיני; ולהאריך לתקופה של שנה את הזמן שיידרש לאיראן לייצר נשק גרעיני מהרגע שבו היא תחליט להפר את ההסכם.

ממטרות אלה נובעות המחלוקות הבאות: כמה צנטריפוגות להעשרת אוראניום תצטרך איראן לפרק? מה יהיה משך תחולת ההסכם, כלומר כמה שנים יחלפו עד שאיראן תוכל לפתח תשתית גרעינית אזרחית? מתי ובאלו תנאים יוסרו הסנקציות? ומה יהיה חופש הפעולה של הפקחים הבינלאומיים? הם תינתן להם גישה לכל המתקנים הגרעיניים של איראן? האם יתאפשר להם לערוך ביקורי פתע?

בשלב זה ייאלץ ממשל אובמה לנהל חזית כפולה: המשך השיחות עם האיראנים, ובה בעת מאמץ להדוף איומים של מחוקקים בקונגרס להחמיר את הסנקציות על איראן אם הבית הלבן לא יוכל להצביע על הישגים ממשיים שהניב המו"מ עם האיראנים עד עתה.