עלייה של 13.3% ברווחי בנק הפועלים לכ-740 מיליון שקל

תשואה על ההון של 9.9% ברבעון לעומת 9.6% ברבעון המקביל ■ הבנק יחלק דיבידנד בסך 117 מיליון שקל ■ ההוצאות בגין הפסדי אשראי הסתכמו ברבעון בכ-80 מיליון שקל לעומת כ-375 מיליון שקל ברבעון המקביל

ציון קינן, ועידת ישראל לעסקים 2013 / צילום: תמר מצפי
ציון קינן, ועידת ישראל לעסקים 2013 / צילום: תמר מצפי

הפרשה נמוכה להפסדי אשראי סייעה לבנק הפועלים להציג היום דוחות חזקים. הבנק, בניהולו של ציון קינן, רשם ברבעון השלישי רווח של 740 מיליון שקל, עלייה של כ-13.3% לעומת הרבעון המקביל. הרווח משקף תשואה על ההון של 9.9%.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה מסיים הבנק עם רווח של 2.28 מיליארד שקל, כך שבקצב הזה עשוי הבנק לסיים את שנת 2014 עם רווח של כ-3 מיליארד שקל.

מה שסייע לבנק להציג תוצאות טובות ברבעון שלישי הן כאמור הפרשות נמוכות להפסדי אשראי. היקף ההפרשות של הבנק עמדו ברבעון על 80 מיליון שקל בלבד, לעומת 375 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפרשות הנמוכות נובעות בעיקר מגביית חובות בעייתיים. היקף גביית החובות הבעייתיים של הבנק הגיע ל-284 מיליון שקל ברבעון השלישי. גם ההפרשה הקבוצתית של הבנק הייתה נמוכה יחסית, ועמדה על 173 מיליון שקל, לעומת 274 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בנק הפועלים נמצא גם הוא ברשימת הבנקים שמתנהלת נגדם חקירה של הרשויות האמריקאיות, בחשד כי סייעו ללקוחותיהם האמריקאים בהעלמת מס. אלא שבעוד שבלאומי החקירה מתקדמת מאוד, והבנק כבר הפריש בגינה יותר מ-1.5 מיליארד שקל, בבנק הפועלים טרם בוצעה כל הפרשה, שכן החקירה נמצאת עדיין בשלבים ראשוניים.

בבנק מציינים בדוחות בהקשר זה: "מלבד מכתב מאוגוסט האחרון, שלפיו הבנק לא ייכלל בהסדר המוצע ל-14 בנקים בשוויץ, לא היו פניות נוספות לפועלים שוויץ, ולכן אין הוא יכול לאמוד באיזו מידה החקירה תשפיע עליו".

נראה כי בשוק ההון לא אוהבים את האי-ודאות הזו. האנליסט טרנס קלינגמן מפסגות כתב היום בהקשר זה: "לנוכח הגברת רף הענישה על-ידי רשויות רגולטוריות בארה"ב, אנו לא פוסלים את האפשרות שמשרד המשפטים יטיל קנס כבד גם על בנק הפועלים", הוא מנמק זאת כאחת הסיבות להורדת ההמלצה לבנק מ"קנייה" ל"תשואת יתר".

ובפעילות הבנקאית הרגילה, בנק הפועלים ממשיך להציג צמיחה, ובמיוחד בתיק האשראי, שצמח בכ-3.4% בתוך 12 חודשים, וזאת על אף ירידה באשראי העסקי בבנק.

הכנסות המימון של הבנק עמדו ברבעון השלישי על 2.16 מיליארד שקל, עלייה קלה של 2%, שנבעה בעיקר משערוך נגזרים ומכירת אג"ח, ולמרות הירידה בריבית, שלחצה על ההכנסות מריבית כלפי מטה.

הכנסות הבנק מעמלות גדלו ב-2% לעומת הרבעון המקביל, וזאת על אף התקן החשבונאי FAS91, שהכביד על כל הבנקים בסעיף זה. למעשה, בנק הפועלים הוא הבנק היחיד שהציג עלייה בהכנסות מעמלות ברבעון השלישי. הריסון בהוצאות הבנק נמשך. הוצאות השכר ירדו בכ-0.5% לעומת הרבעון המקביל. יחד עם זאת, בשל עלייה בהוצאות בתחום השיווק, פרסום, ייעוץ ועמלות לבורסה, רשם הבנק עלייה של 3.6% בסעיף ההוצאות האחרות לעומת הרבעון המקביל.