נא להכיר: המתחרות הסיניות של חברת טסלה

חברות סיניות מימנו שילוב של סוללות חשמליות באוטובוסים ורכשו נתחים בחברה אמריקאית שמפתחת סוללות עכשיו הן מוכנות לקצור את הפירות

טעינת מכונית חשמלית של BAIC / צילום: רוירטס
טעינת מכונית חשמלית של BAIC / צילום: רוירטס

הסיפור של חברת האנרגיה המתחדשת אטייבה (Atieva) מקליפורניה הוא דוגמא מצוינת לאופן שבו כסף סיני מתחיל להשתלב בכלכלה הבינלאומית. אטייבה הוקמה על ידי יוצאי חברת טסלה (Tesla), יצרנית המכונית החשמלית האמריקאית. בראש צוות המייסדים של אטייבה עמד סמנכ"ל לשעבר בטסלה, ברנרד טסה, יחד עם שותף בשם סם וונג, מייסד חברת אסטוריה - שניהם אמריקאים מרקע סיני. בצוות העובדים המקורי של החברה 30% הם יוצאי טסלה מלאומים שונים.

החברה החלה מפיתוח של תוכנה לניטור פעילות הסוללה ושיפור פעילותה. זו הייתה גם הפעילות המקורית של טסלה, אשר רק מאוחר יותר החליטה לפתח רכב חשמלי שלם. אטייבה לא השתמשה בטכנולוגיה מוגנת הפטנט של טסלה, אך על פי הודאתו של המנכ"ל טסה, "למדה ממנה הרבה", בעיקר מהטעויות הפיננסיות והתפעוליות שלה. הסוללה של אטייבה פותחה בתוך חצי שנה, לעומת יותר משנה שנדרשה לטסלה. יצוין, כי כאשר טסלה פיתחה את הסוללה שלה, היא עשתה זאת ללא כל ניסיון קודם ברוב התחומים הרלוונטיים. אטייבה עשתה זאת בעולם קצת שונה.

אטייבה היא חברה אמריקאית, כאמור. המימון הישיר לחברה התקבל מקרן Venrock האמריקאית. עם זאת, כבר שנתיים אחרי הקמתה, ב-2007, היא חתמה על הסכם עם חברת אוטובוסים בסין לפיילוט של 3,000 סוללות באוטובוסים בסין, מיזם שמומן במענק של ממשלת סין. זמן לא רב אחר כך, קרן Tsing הסינית, שהוזכרה לעיל וכאמור עוסקת בתחום הקלינטק, השקיעה בה 10 מיליון דולר.

בפברואר 2014 נרכשו 25% מאטייבה על ידי חברת BAIC (Beijing automotive industry holding), תמורת 200 מיליון דולר. BAIC, שהינה חברה ממשלתית סינית, עומדת להשיק רכב חשמלי ראשון, המכיל את הטכנולוגיה של אטייבה, כבר ב-2016. המוצר יתחרה ישירות בזה של טסלה.

בראיון לעיתון סיני באפריל 2014, שתי יצרניות המכוניות החשמליות הסיניות, BAIC ו-Dongfeng, לא הביעו הערצה יתרה למתחרה האמריקאית שפרצה להן את הדרך. מנכ"ל BAIC אמר כי "בלתי אפשרי" שמנכ"ל טסלה ייזכר כ"סטיב ג'ובס של עולם המכוניות החשמליות". מנכ"ל דונגפנג ציין, כי יעד המכירות של טסלה השנה הוא 70 אלף כלי רכב, רק שבריר מן השוק הסיני (21.9 מיליון כלי רכב). יצרן כלי רכב נוסף מסין קרא לרכב של טסלה "צעצוע לעשירים".

מה שברור לכל הדוברים הוא שהמכוניות החשמליות עדיין אינן זולות או חסכוניות מספיק לצרכי השוק, וכי שיתופי פעולה בינלאומיים נוספים יידרשו כדי להגיע לכך. אבל בינתיים, קרן Tsing רושמת תשואה מרשימה ביותר על השקעתה הראשונה.