הנפקות אקוויטי בת"א: אן טריג מתנדנדת, שווי שפיר במבחן

אן טריג, שעל דוחותיה מתנוססת הערת "עסק חי", מתקשה בינתיים למשוך את המוסדיים, בעוד שפיר שואפת לקבל שווי של 1.9 מיליארד ש' לפני הכסף

חודש נובמבר מתקרב לסיומו, ואתו ייסגר חלון האפשרויות להנפקת ניירות ערך על בסיס הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2014. החולשה בשוק הראשוני בתל אביב גרמה לכך שרק שתי חברות נמצאות כיום בשלב מתקדם לקראת השלמת הנפקת מניות ראשונית - חברת הטכנולוגיה אן טריג וענקית התשתיות והבנייה שפיר הנדסה.

מדובר בשתי חברות שונות בתכלית: אן טריג, שמתמחה בפיתוח שבבים למסכי מגע משולבי עט דיגיטלי, היא חברה מפסידה, המנסה לגייס 20 מיליון דולר לפי שווי של כ-80 מיליון דולר (לפני הכסף). על דוחותיה הכספיים מתנוססת הערת "עסק חי".

החברה הגישה טיוטת תשקיף ראשונה לפני כחודש, אולם מתקשה מאז למשוך את תשומת ליבם של המשקיעים המוסדיים. עד מחר אמור החתם המוביל את ההנפקה, לידר הנפקות, לקבוע האם ניתן יהיה להשלים את ההנפקה, בעוד שמהתשקיף עולה כי "יכולת החברה להמשיך בפעילותה תלויה בגיוס מקורות למימון פעולותיה", או שגורלה יהיה דומה לזה של חברת מודו של דב מורן, אשר נסגרה לאחר שנכשלה בגיוס ההון הציבורי.

אן טריג נוסדה ב-1999 והיא מעסיקה 168 עובדים בישראל ובטייוואן.

מאז שהוקמה ביצעה החברה שמונה סבבי גיוס הון, וגייסה מעל 130 מיליון דולר. בעל המניות העיקרי בחברה הוא בנימין קאהן, שמכהן גם כיו"ר, ומחזיק ב-29.6% ממנה. בעלי מניות נוספים כוללים את הקרנות אוורגרין (8.9%) וקיינן פרטנרס (13.9%), Tamares של פויו זבלדוביץ' (11.5%), מיקרוסופט (6.1%) וליאון וייסבן (11%). ההערכות הן שרוב בעלי המניות ישתתפו בהנפקה.

דירוג חוב גבוה לשפיר

מנגד, שפיר הנדסה, שבשליטת האחים שפירא, היא חברת תשתיות ובנייה גדולה ומבוססת, שאמורה להשלים בקלות הנפקת מניות בת"א, והשאלה העיקרית לגביה היא לפי איזה שווי יסכימו המשקיעים לרכוש את מניותיה.

שפיר אמורה לקיים את המכרז המוסדי ביום חמישי, במטרה להשלים את המכרז הציבורי ביום ראשון, ונכון להיום שואפים בעליה לגייס 400-500 מיליון שקל לפי שווי של 1.7-1.9 מיליארד שקל לפני הכסף.

התשקיף של שפיר כולל לפי שעה גיוס באמצעות הנפקת מניות בלבד, ולמרות זאת זכתה החברה לדירוג חוב מקדמי גבוה יחסית של +A מ-S&P מעלות, שיאפשר שינוי בתמהיל ההנפקה, או גיוס נוסף בקרוב.

במעלות מציינים, כי הדירוג מתבסס על תרחיש שבו תבצע שפיר גיוס אקוויטי מינימלי של 300 מיליון שקל, והנפקת איגרות חוב בהיקף של 300-600 מיליון שקל. לפי תרחיש זה - כותבים האנליסטים גיל אברהמי ואליס קדם - מיועדות תמורות ההנפקה להחלפת חוב בנקאי, לחלוקת דיבידנד של עד 100 מיליון שקל, לפירעון שטר הון של 30 מיליון שקל וכן להשקעות בתחומי הפעילות הקיימים בישראל.

לאחרונה אימץ דירקטוריון שפיר מדיניות דיבידנד, שלפיה יחולקו מדי שנה לפחות 25% מהרווח הנקי מפעילות נמשכת כדיבידנד, ובכל מקרה תחלק החברה לפחות 50 מיליון שקל מדי שנה, מ-2014 עד 2016.

האנליסטים במעלות מבססים את הנחותיהם על תחזית שלפיה תציג שפיר רווחיות תפעולית-תזרימית (EBITDA) של 16% מההכנסות בשנים 2014-2015, בעוד שהשנה צפויה החברה להערכתם לרשום הכנסות של 2.3 מיליארד שקל, ואילו בשנה הבאה תירשם צמיחה של 8.7% ל-2.5 מיליארד שקל, בזכות תחילת ביצוע הפרויקט להקמת הנמל הפרטי בחיפה.

במעלות מציינים, כי הדירוג הגבוה נתמך במיצובה התחרותי של שפיר כאחת השחקניות המובילות בישראל בתחומי התשתיות ותעשיית חומרי הבנייה, ובסינרגיה הגבוהה בין הפעילויות השונות (מחצבות, מפעלי בטון ואספלט, תכנון והקמת פרויקטים בתחומי התשתיות והבנייה).

סינרגיה זו יוצרת יתרון תחרותי מובהק המתבטא בשיעורי רווחיות גבוהים.