ביבי צודק, אבל טועה בדרך

אין סתירה בין "מדינה יהודית" לבין "שוויון זכויות חברתי ומדיני"

דוד ופולה בן גוריון / צילום: לע"מ
דוד ופולה בן גוריון / צילום: לע"מ

מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי בכל התפוצות, וכלשונה של מגילת העצמאות - "לפיכך נתכנסנו, אנו חברי מועצת העם, נציגי היישוב העברי והתנועה הציונית, ביום סיום המנדט הבריטי על ארץ-ישראל, ובתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות, אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל, היא מדינת ישראל".

אין חולק על כך, "הקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל", ואם כן יש כאלה, אף חוק לא ישכנע אותם לחשוב אחרת.

במקביל לעיקרון יסוד זה, מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית, וכלשונה של מגילת העצמאות "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות;".

גם על כך - "שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה" אין חולק, ואם יש כאלה - אף חוק לא ישכנע אותם לחשוב אחרת.

אנו לא צריכים להוכיח לאיש את הנכונות של שתי אבני-יסוד אלה, עקרונות שעליהם גדלנו ולאורם חונכנו. אין כל סתירה בין שני עקרונות יסוד אלה הקשורים אחד בשני בקשר גורדי בל ינותק, והמסקנה העולה מכך היא שיש לשלב את שניהם במדרג ערכי זהה. לשון אחר - מדינה יהודית ודמוקרטית, שלצערי טרם נקבעו גבולות הקבע שלה.

בעת שהאבות-המייסדים חלמו על הקמתה של מדינת ישראל, הם טרחו לערוך ולנסח בקפידה את מגילת העצמאות. מגילה שמנהיגי כל המפלגות והזרמים דאז של היישוב העברי - שמאל, מרכז וימין - חתמו עליה. בנושא לאומי חשוב זה לא הייתה קואליציה או אופוזיציה. המנהיגים ראו לנגד עיניהם אך ורק את תקומת ישראל בארצו.

למגילת העצמאות אין תוקף של חוק, אולם לפי פסיקת בית-המשפט העליון יש לה מעמד-על בכל הקשור לערכים ולפרשנות של חוקים, ומן אותה עת שנחקקו חוקי היסוד ובמיוחד חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, מגילת העצמאות הייתה לעקרון יסוד חוקתי עצמאי לזכויות אדם.

על רקע דברים ברורים אלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו צודק בעמדתו העקרונית בדבר היותה של ישראל מדינת הלאום היהודי. אולם בכך שהוא מאמץ את הצעות חוק הלאום שנוסחן ורקען הפוליטי הצר ברור לכולם, הוא טועה ומעורר זעם וביקורת הן בקרב המיעוטים בישראל והן גם במדינות העולם, וגם בקרב גוש גדול של המפלגות הציוניות הממוקמות בשמאל ובמרכז של המפה הפוליטית, וחבל!

איך יוצאים עתה מהפלונטר המיותר? - אני סבור שיש להוסיף לחוקי היסוד שלנו את חוק יסוד: מגילת העצמאות בלי להוסיף לה או לגרוע ממנה מילה אחת.

וזו לשונו של החוק המוצע:

"ניתן בזה תוקף של חוק יסוד למגילת העצמאות שנוסחה מצורף בתוספת של חוק זה.

מגילת העצמאות מהווה מקור לערכי היסוד של מדינת ישראל לזכויות אדם ולפרשנות חוקיה.

חוק זה אינו ניתן לשינוי אלא ברוב מיוחס של 80 חברי-כנסת".

אני בטוח שהחוק המוצע - הנותן כבוד לנו ולאבות המייסדים, ועולה בקנה אחד עם פסיקת בית-המשפט העליון - יאושר בכנסת ברוב מוחץ, ובכך נחזיר עטרה ליושנה, או כלשונו של השר לשעבר ממנהיגי תנועת הפועלים יצחק בן-אהרון ז"ל: "עוז לתמורה בטרם פורענות".

בקיצור, ביבי אל תתעקש; ובלשון העם - "לך על זה". תזכה לתמיכה ציבורית ופוליטית מקיר לקיר, ויהיה לך שקט נפשי לטפל בבעיות האמיתיות של ישראל, בהן: קידום ההסדר המדיני, איראן, דיור, כלכלה וחברה.

הכותב הוא ראש משרד עורכי הדין כספי ושות'