חברת התשתיות מרדכי בנימין ובניו נכנסה להקפאת הליכים

חברת מרדכי בנימין ובניו לעבודות עפר עוסקת בעיקר בעבודות תשתית ומעורבת נכון להיום גם בעבודות לשדרוג כביש מספר 1 ■ החברה נכנסה להקפאת הליכים בימים האחרונים בשל חוב של כ-178 מיליון שקל

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

חודשיים לאחר שחברת צ.לנדאו נכנסה להקפאת הליכים בשל חובות של מיליונים, חברה גדולה נוספת בתחום הנדל"ן נכנסה גם היא להקפאת הליכים. מדובר בחברת מרדכי בנימין ובניו לעבודות עפר שנכנסה להקפאת הליכים בימים האחרונים בשל חוב של כ-178 מיליון שקל לאחר שבית המשפט המחוזי בנצרת אישר את בקשת הקפאת ההליכים.

חברת מרדכי בנימין ובניו לעבודות עפר עוסקת בעיקר בעבודות תשתית ומעורבת נכון להיום גם בעבודות לשדרוג כביש מספר 1. לחברה כ-170 עובדים וזאת לאחר צמצומים שעברה בתקופה האחרונה משום שבעבר מנתה מצבת כח האדם בחברה כ-300 עובדים. בית המשפט המחוזי בנצרת אישר את הבקשה להקפאת ההליכים ומינה את עו״ד רמי קוגן ועו״ד אלונה בומגרטן כנאמנים להליך ההקפאה. עוד קבע השופט כי דיון במעמד הצדדים בבקשה להקפאת ההליכים יתקיים ביום חמישי הקרוב בבית המשפט בנצרת.

מי שהכין את הבקשה להקפאת הליכים שהוגשה לבית המשפט בשם החברה הם עורכי הדין בת חן רחמים ואוהד הראל ממשרד עו"ד רמי קוגן. במסגרת הבקשה מבקשת החבר לגבש תוכנית הבראה. את הבקשה העבירה החברה לבית המשפט ביום חמישי האחרון וביקשה הקפאת הליכים למשך חודשיים.

במסגרת הבקשה להקפאת ההליכים טענו נציגי החברה כי החברה נקלעה למצבה הנוכחי בשל לוח התשלומים בפרויקטים שהמדינה מזמינה בהם את העבודות שגרמו לכך שהחברה מממנת סכומים גדולים מאוד מחד אך מקבלת תשלום חלקי מאידך. עוד טוענים נציגי החברה כי גורם נוסף שגרם להתדרדרות מצב החברה הוא צמצום אשראי מצד הבנקים והפסד לא צפוי בפרויקט אפק של כ-28 מיליון שקל. "הפסדי החברה והמחנק התזרימי בו היא שרויה כיום נבעו בעיקר מגורמים ואירועים חיצוניים חריגים שלא היו בשליטתה", כך בבקשה להקפאת ההליכים.

עוד על פי הבקשה להקפאת ההליכים, למעלה מ-70 מיליון שקל מתוך חובות של כ-178 מיליון שקל, הם חובות לבנקים הכוללות גם ערבויות בנקאיות שהנפיקו הבנקים לחברה. כ-88 מיליון שקל הם חובות לנושים רגילים וכ-35 מיליון שקל לנושים רגילים שאינם בנקים, בעלי ערבות אישית.

השופט עאטף עיילבוני מבית המשפט המחוזי בנצרת אמר בדיון שנערך ביום חמישי האחרון כי "מצאתי כי צו הקפאת ההליכים המבוקש נועד כדי לתת שקט תעשייתי לחברה על מנת לנסות ולהגיע להסדר עם כלל הנושים, על מנת לשמור את החברה כעסק חי, על כל המשתמע מכך, הן מבחינת צמצום הנזק הצפוי לציבור, והן מבחינת מקסום הפירעון לנושים והשארת הפעילות של החברה... בדגש על העובדה שמדובר בחברה שפעילותה נמצאת גם באזור הפריפריה ומספקת עבודה ומקומות עבודה בארץ למספר לא מועט של עובדים ומשפחות".

השופט עיילבוני הטיל על הנאמנים שמינה לחברה להגיש דו"ח ראשוני לבית המשפט במסגרתו יסקרו את מצב נכסי החברה, את מצבה בפועל והסיכויים להביא להבראתה.

מדובר בחברת תשתיות שהוקמה בסוף שנות ה-60 על ידי בנימין מרדכי ומנוהלת בשנים האחרונות על ידי בניו - משה ואורי מרדכי. החברה ביצעה בשנים האחרונות פרויקטים גדולים בתחום התשתיות כגון פרויקט בצומת המוביל, במחלף גולני ובנתב"ג. היקף הפרויקטים האמורים הוא מאות מיליוני שקלים.