האפליקציה הפיננסית של ישראל: BzBuzz

האפליקציה זכתה במקום הראשון בתחרות BANKAPP של בנק הפועלים ■ מנכ"ל בנה"פ ציון קינן: "יש לנו זכות, כבנק המוביל בישראל, להתקדם יחד עם חזית העשייה בתחומי ההיי-טק"

יאיר סרוסי, אודי בן דרור, ניר ברקת, ציון קינן / צילום: אביב גוטליב
יאיר סרוסי, אודי בן דרור, ניר ברקת, ציון קינן / צילום: אביב גוטליב

סינמה סיטי בירושלים היה הומה אדם. חבר'ה צעירים, סטארט-אפיסטים, חדורי חדשנות, יצירתיות ורצון לכבוש את העולם. הגמר הגדול הגיע ורק חברה אחת מתוך יותר מ-1,000 נרשמים ועשרות אפליקציות שפותחו בתחום הפינטק תיבחר. אם חשבתם שישראל היא מעצמת דוט.קום ו-IT, מסתבר שלא רק; ישראל היא גם מעצמת פינטק. יש פה אנשים שחושבים בנקאות וכלכלה ושיודעים למצוא רעיונות מקוריים לעולמות הפינטק. עד כדי כך שאפילו בנק הפועלים, שארגן את התחרות, הופתע מגודל היצירתיות שאוחזת ביזמים הישראלים.

"לפני מספר חודשים, באו אלי עם הרעיון של תחרות אפליקציות המבוססות על מידע בנקאי. מיד אימצתי את הרעיון, כחלק מאסטרטגיית הבנק להתפתחות בתחום הדיגיטלי וחיזוק הקשר עם קהיליית ההיי-טק בישראל. כשהתחלנו להיערך לתחרות, שאלתי את אבי כוכבא, ראש חטיבת הטכנולוגיה והמחשוב של הבנק, כמה משתתפים צפויים לדעתו. אבי חשב רגע ואמר: 'אני מניח שמשהו כמו 300'. לי זה היה נשמע מספר גבוה, אבל אבי שכנע אותי שבישראל יש ריכוז גבוה של מפתחי אפליקציות ושיתוף הפעולה עם הבנק יכול להביא לביקוש גבוה", תיאר ציון, מנכ"ל בנק הפועלים את השתלשלות העניינים טרם ההחלטה לצאת לתחרות.

בסופו של דבר, אפילו הנהלת הבנק לרבות כוכבא הופתעה לגמרי מההיצע הרב והרעיונות של היזמים שנרשמו לתחרות.

קינן הוסיף כי "המספר העצום של הנרשמים הוא הוכחה להיקף הפוטנציאל האדיר שיש בישראל, ליוזמה, לרצון לחדש, ולכל התכונות האלה, שהפכו את ישראל לסטארט-אפ ניישן. תחרות Bankapp היוותה תקדים אפילו בקנה מידה עולמי, מבחינה זו שהעמדנו את מאגרי המידע שלנו לרשות המשתתפים בתחרות, כמובן תוך שמירה על רמת הסודיות הנדרשת ממוסד בנקאי מוביל. על-ידי כך יכולנו לשלב בין מתכנתים מעולים, שחלקם יושבים איתנו כאן היום, לתשתיות הטכנולוגיות המתקדמות של הבנק, והכל מתוך מטרה לשפר את השירות הניתן ללקוחות. זהו הביטוי החזק ביותר ל'חוכמת ההמונים', שהיא אחת המגמות המובילות בהיי-טק העולמי".

לדברי קינן, החשיפה לחלק מהיוזמות בתחרות הדהימה את הנהלת הבנק ברוח המקוריות והחדשנות: "היו לא מעט רעיונות בכיוונים שהאנשים שלנו אפילו לא חשבו עליהם, וזו בדיוק הייתה המטרה! עבורנו, התחרות הזאת היא צעד משמעותי וחשוב, בדרך ארוכה שאנו צועדים בה כבר שנים. אנו, בבנק הפועלים, שמנו את הטכנולוגיה במרכז המיקוד האסטרטגי שלנו לשנים הקרובות".

אם לא די בכך, מי שחיזק את דבריו והעיד על עוצמת החדשנות הבנקאית בהיי-טק הישראלי היה הנואם המרכזי באירוע, ג'ון מדווד, מייסד ומנכ"ל ourcrowd , שתיאר את תופעת פיתוח הפינטק כך: "מה שהולך לקרות בשוק הפינטק זה צונאמי. 1,000 נרשמים לבנקאות זה המון ורוב הבנקים נרדמים. בנק הפועלים קפץ למים האלה ובעצם עודד את הצונאמי כי הוא רוצה להיות חלק מהצונאמי הזה כפי שקרה. כל נושא הבנקאות הולך לאינטרנט. זה עסק ענק עם הזדמנויות אדירות. זה הדבר הגדול ב-10 שנים הבאות. גוגל ונצ'רס כבר השקיעה ב-4 חברות בתחום ובנק הפועלים הוא בעצם חלוץ בתחום הפינטק שמוביל את התחום".

את ניר ברק, ראש עריית ירושלים, שאירחה את התחרות, עוצמת החדשנות לא הפתיעה. הוא מכיר היטב את ההיי-טק הישראלי, כמי שהיה אחד ממייסדי חברת צ'ק פוינט. הוא כבר מודע לרוח היצירתיות במדינה, עם או בלי קשר לפינטק, אמר: "כשאתה בגיל צעיר רוכש DNA של חשיבה מחוץ לקופסא, זה נשאר לאורך זמן. היום בעניינים ציבוריים, היזמות בהיי-טק מסייעת לכל ניהול המדינה הן בפילנטרופיה והן במערכת הציבורית. הכללים הם אותם כללים של חיפוש אחר אתגרים גדולים דרך מעברים או הזדמנויות. המטרה בסופו של דבר היא לעבוד עם שותפים בעלי חשיבה יזמית שרלוונטית לרפורמות. למשל בירושלים - לפני שנבחרתי לראש עיריית ירושלים ידעתי שצריך לעבוד מחוץ לקופסא. התחלתי לעבוד עם פרופ' מייקל פורטר, התחלנו לחשוב במה ירושלים חזקה והיכן כדאי להשקיע בה. הגדרנו את תרבות התיירות והרפואה ומדעי החיים כתחומים מרכזיים, כשבאחרונה הוספנו עוד תתי-תחומים בענף ההיי-טק ומשם פיתחנו תמריצים. בשלוש שנים האחרונות הגענו מ-14 סטארט-אפים בירושלים בשנת 2012 ליותר מ-100 סטארט-אפים במחצית 2014, והיקף ההשקעות קפץ פי ארבעה".

גולת הכותרת הירושלמית היא מן הסתם הנפקת מובילאיי לאחרונה בוול סטריט, כאשר שווי החברה עומד כעת על 6.8 מיליארד דולר.

כך או כך, בסופו של האירוע נבחרה החברה המנצחת. כאמור, מתוך כ-1,000 נרשמים לתחרות BankApp, שבמהלכה העניק הבנק למתמודדים גישה לבסיס הנתונים והשירותים שלו (API) וכן ימי מנטורינג מרוכזים בליווי מומחים מבנק הפועלים ובכירי תעשיית ההיי-טק, בחר חבר השופטים של מסלול הבנקאות אפליקציה בשם BzBuzz.

האפליקציה מציגה למשתמשים את רמת העומס וזמן ההמתנה בכל בית עסק בזמן אמת, לפי כמות פעולות התשלום המבוצעות בו ולפי דיווחי המשתמשים במקום. הדבר מאפשר למשתמשים להימנע מעמידה בתורים, או לחילופין מיידע אותם מתי המקום שוקק חיים וזה הזמן להגיע ולבלות.

המפתחים, ובראשם שחר אלבג, זכו בפרס בשווי 100 אלף שקל ואפשרות להשקעה עתידית נוספת של עד מיליון שקל מהבנק.

חבר השופטים כלל את יוסי מולדובסקי, יו"ר חברת Plus Ventures המשקיעה בסטארט-אפים צעירים דרך מספר פעילויות; גיגי לוי, יזם ומשקיע; אסתר ברק לנדס, מנכ"ל חממת Nielsen Innovate; ניל קורני, מנכ"ל Citi Israel; רוי ולה, מומחה עולמי בתחומי Mobile & e-Payments; ומייקל דוייס, מנהל דיגיטל וחדשנות בבנק ההולנדי Rabobank.

בסיכומו של דבר ציין מנכ"ל בנק הפועלים קינן: "אם נרצה ואם לא, הטכנולוגיה שינתה את חיינו. מי שלא יסתגל מהר לא ישרוד. אחד היתרונות של היותנו הבנק המוביל בישראל הוא הזכות שיש לנו להתקדם יחד עם חזית העשייה בתחומי ההיי-טק. מגזר ההייטק הישראלי כולל את טובי המוחות ואת אותה חדשנות פורצת דרך שמשנה את העולם. מגזר היי-טק גדול ומפותח הוא תנאי הכרחי להצלחתנו לא רק בהיבט הכלכלי כי אם גם בהיבט לאומי-חברתי. ההיי-טק הוא קטר צמיחה כלכלי משמעותי למשק הישראלי, אך כדי שיישאר כזה גם בשנים הבאות, יש להמשיך לטפח אותו. עלינו להשקיע יותר בחינוך, במחקר ובפיתוח, כדי שנמשיך לשמור על המעמד שלנו בתעשייה החשובה הזו. כולנו חייבים להיות שותפים למאמץ הזה הממשלה, הרשויות המקומיות, המגזר העסקי, המערכת הפיננסית והחברה הישראלית כולה".